Hillebergs kupoltält

Börjar planera lite för ett äventyr och kikar lite på tält. Hillebergs kupoltält verkar ha nått slags ventilationstak över toppen. Det jag funderar över hur det blir när det regnar kraftigt. Regnar det inte in under under uppslagning?

/Freddo
 
Den svarta ventilerande väven som täcker luckan tål lite regn så du hinner få på täckpanelen innan det blir något problem.
 
Ok, för när jag tittat på deras filmer så verkar det vara lite pyssligt jämfört med att slå upp ett tunneltält. Alla hakarna ska i och sen på med toppduken. Hade nog förväntat mig en lite smidigare lösning.
 
Har ett staika och har även nyttjat både keron GT och anjan, upplever inte staika som krångligt bara anororlunda. Upplever att det tar ungefär lika lång tid att sätta upp. Staika är ju självstagande så inget behov av att hålla på att efterspänna för att få bra spänn på duken. Enda jag upplevt som lite besvärligt är att hantera krokarna för bågarna med tjocka vantar vintertid. Supernöjd med staika.
 
Ok, har aldrig använt kupoltält under dåliga förhållanden. Får prova nästa gång det blir dåligt väder. Har ett enklare kupoltält från Berguven men jag vågar nog inte lita på det på ett längre äventyr. Men prova det på tomten kan man ju göra. Fast konstruktionen är inte lika utan det är längre fållor på det.
 
Till och med bättre :)

Hejsan,

Nu är ju smaken som baken för att använda ett gammalt slitet uttryck, men personligen anser jag nog att Hillebergs kroksystem är helt överlägset klassiska "tuber" på just kupoltält. Var faktiskt den avgörande detaljen som fick mig att välja HB Savio en gång för typ 15 år sedan. Och det fungerar hur bra som helst även i verkligheten :)

Visst i finväder kan kanske "tuberna" vara enklare, framför allt om man är lite kort. Men i hårt väder är kroksystemet fantastiskt. Man kan ju få fast tält + bågar ordentligt i marken, t.o.m sätta dit extra spännlinor, innan man börjar slå upp tältet.

/ Stefan
 
Ok, jag tänkte nog att det skulle bli tvärtom. Fast det låter rimligt det du säger. Får se om jag kan bestämma mig då, äventyret ligger åtminstone ett år bort så det är ingen brådska.
 
Hejsan,

Nu är ju smaken som baken för att använda ett gammalt slitet uttryck, men personligen anser jag nog att Hillebergs kroksystem är helt överlägset klassiska "tuber" på just kupoltält. Var faktiskt den avgörande detaljen som fick mig att välja HB Savio en gång för typ 15 år sedan. Och det fungerar hur bra som helst även i verkligheten :)

Visst i finväder kan kanske "tuberna" vara enklare, framför allt om man är lite kort. Men i hårt väder är kroksystemet fantastiskt. Man kan ju få fast tält + bågar ordentligt i marken, t.o.m sätta dit extra spännlinor, innan man börjar slå upp tältet.

/ Stefan
Jag tycker också att kroksystem verkar bra då man först förankrar tältet sedan reser det stegvis. Nyare saivo har dock stångkanaler. Jag tycker det är lite meckigt att få in stängerna smidigt utan att de fastnar i kanalen eller släpar i backen och blir repiga och vassa. Tror tarra kör kroksystemet än.
 
Jag har ju tunneltält med kanaler som funkar fint. Men förutsättningar för resning är ju rätt olika.

Jag klurar på Tarra/Staika/Allak eller motsvarande hos nått annat märke jag får förtroende för. Hoppas på att hitta en tältutställning så jag kan kolla irl på dem.
 
Har också ett Staika och är så otroligt nöjd på alla sätt och vis!
Enda nackdel skulle isf vara priset och vikten, men jag släpar troget med den på såväl skogsäventyr som fjällvandringar!
 

Bilagor

  • 20171102_163524.jpg
    20171102_163524.jpg
    12.1 KB · Visningar: 1,100
  • 20171103_090514.jpg
    20171103_090514.jpg
    34.8 KB · Visningar: 1,107
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...