Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hillebergs kupoltält
- Trådstartare The Crow
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Har ett staika och har även nyttjat både keron GT och anjan, upplever inte staika som krångligt bara anororlunda. Upplever att det tar ungefär lika lång tid att sätta upp. Staika är ju självstagande så inget behov av att hålla på att efterspänna för att få bra spänn på duken. Enda jag upplevt som lite besvärligt är att hantera krokarna för bågarna med tjocka vantar vintertid. Supernöjd med staika.
Ok, har aldrig använt kupoltält under dåliga förhållanden. Får prova nästa gång det blir dåligt väder. Har ett enklare kupoltält från Berguven men jag vågar nog inte lita på det på ett längre äventyr. Men prova det på tomten kan man ju göra. Fast konstruktionen är inte lika utan det är längre fållor på det.
Till och med bättre 
Hejsan,
Nu är ju smaken som baken för att använda ett gammalt slitet uttryck, men personligen anser jag nog att Hillebergs kroksystem är helt överlägset klassiska "tuber" på just kupoltält. Var faktiskt den avgörande detaljen som fick mig att välja HB Savio en gång för typ 15 år sedan. Och det fungerar hur bra som helst även i verkligheten
Visst i finväder kan kanske "tuberna" vara enklare, framför allt om man är lite kort. Men i hårt väder är kroksystemet fantastiskt. Man kan ju få fast tält + bågar ordentligt i marken, t.o.m sätta dit extra spännlinor, innan man börjar slå upp tältet.
/ Stefan
Hejsan,
Nu är ju smaken som baken för att använda ett gammalt slitet uttryck, men personligen anser jag nog att Hillebergs kroksystem är helt överlägset klassiska "tuber" på just kupoltält. Var faktiskt den avgörande detaljen som fick mig att välja HB Savio en gång för typ 15 år sedan. Och det fungerar hur bra som helst även i verkligheten
Visst i finväder kan kanske "tuberna" vara enklare, framför allt om man är lite kort. Men i hårt väder är kroksystemet fantastiskt. Man kan ju få fast tält + bågar ordentligt i marken, t.o.m sätta dit extra spännlinor, innan man börjar slå upp tältet.
/ Stefan
Jag tycker också att kroksystem verkar bra då man först förankrar tältet sedan reser det stegvis. Nyare saivo har dock stångkanaler. Jag tycker det är lite meckigt att få in stängerna smidigt utan att de fastnar i kanalen eller släpar i backen och blir repiga och vassa. Tror tarra kör kroksystemet än.Hejsan,
/ Stefan
Uthuset brukar ha en tältutställning under vår-sommar-höst. Svårt tänka mig någon annan återförsäljare som har råd med den ytan.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg