Hilleberg
- Trådstartare HasseQ
- Start datum
Frågan är vad är ” onödigt ”. Skulle man använda tunnare material i golvet? Eller tunnare dragkedjor? Eller tunnare material i tältväggarna på innertältet? Har du själv fingerat på förbättringar?Ja Hilleberg är bäst, men de har ofta onödiga tunga innertält. Där kan man kapa uppåt 50% ibland. Iaf på Unna, vars innertält inte är för sommaren tycker jag och deras meshtält väger lika mycket och över 600g.
Håller med, helt onödigt mer ett dyrt tält på låglandet i skogsmiljöer.Det finns ju ändå en stor nische för tält som är lite billigare, och som inte behöver användas i storm på kalfjället. Utan för mer skyddade lägen. Men HB har väl hitills valt att inte göra sådana tält.
allting kan va tunnare och lättare, dragkedjor, tyg och golv. Innertältet som följer med är för vintertid, men inte för sommartemp när det är 15-20 grader på natten. Visst, Unnan är ett 4-säsongtält, men jag tycker snarare det är ett 3-säsongstält (höst, vinter och vår). Och det har ju några år på nacken och är inte som de nyare lättare hillebergmodellerna. Men jag gillar ytterkupolen och använder oftast ett helt annat innertält på 325 g helt i mesh i det, från annan tillverkare, som jag hänger i taket och sträcker ut. La upp några bilder i nån annan liknande tråd nyligen.Frågan är vad är ” onödigt ”. Skulle man använda tunnare material i golvet? Eller tunnare dragkedjor? Eller tunnare material i tältväggarna på innertältet? Har du själv fingerat på förbättringar?
Tex lättvikstält har antingen dcf golv eller silnylon som är glatt och även det är lättare men hemsk obehagligt,
Durston tex kör med PU belagd väv och håller priset lägre men kvaliteten bli ju sämre.
Så, vad skulle du ändra i ditt Unna som är onödigt?