Hilleberg

Det är ju trevligt med ett lätt tält. Det har jag, i dcf tvåmanna på ca 700 g. Men livslängden tyvärr är kort på dcf och priset är hög. Hilleberg tält håller ett livstid men då bli det ett kilo mer att bära.
Frågan vard är viktigast. För min del livslängden överväger, när mitt dcf tält är slut kommer jag inte köpa ett till utan det bli ett Hilleberg istället.
Jag tycker att ultralite är många gånger ren överdrift.

Ja Hilleberg är bäst, men de har ofta onödiga tunga innertält. Där kan man kapa uppåt 50% ibland. Iaf på Unna, vars innertält inte är för sommaren tycker jag och deras meshtält väger lika mycket och över 600g.

Senast ändrad:
Ja Hilleberg är bäst, men de har ofta onödiga tunga innertält. Där kan man kapa uppåt 50% ibland. Iaf på Unna, vars innertält inte är för sommaren tycker jag och deras meshtält väger lika mycket och över 600g.
Frågan är vad är ” onödigt ”. Skulle man använda tunnare material i golvet? Eller tunnare dragkedjor? Eller tunnare material i tältväggarna på innertältet? Har du själv fingerat på förbättringar?
Tex lättvikstält har antingen dcf golv eller silnylon som är glatt och även det är lättare men hemsk obehagligt,
Durston tex kör med PU belagd väv och håller priset lägre men kvaliteten bli ju sämre.
Så, vad skulle du ändra i ditt Unna som är onödigt?

Det finns ju ändå en stor nische för tält som är lite billigare, och som inte behöver användas i storm på kalfjället. Utan för mer skyddade lägen. Men HB har väl hitills valt att inte göra sådana tält.

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Håller verkligen Hilleberg så bra? Har sett väldigt många "laxfärgade" Hilleberg tält där den röda färgen blekts av UV-strålning. Har köpte själv ett billigt Unna av någon som enligt egen utsago använt det 100 nätter och det är otroligt blekt. Har hört ryktas att Hilleberg skulle klara UV lite sämre och har oxå hört att den gröna färgen klarar sig bättre än den röda, men jag vet inte om dessa påståenden stämmer.
Skulle vara intressant att räkna på priset per natt innan ytterduken behöver bytas.

Största invändningen jag har mot Hilleberg är att de är för korta för mig som är 190cm lång. Jag behöver 230 cm innertält för att inte sovsäcken ska ligga mot innertältet och det är nog bara Unna som är 230cm, de andra är för korta.

Mina gröna HB visar inga som helst tecken på blekning, men röda färger är ju känsliga för blekning även på ex bilar mm.
Är själv 193cm och visst får man krypa upp med huvudet lite mot innertältets dörr när det regnar i mitt Nammatj2GT mest för säkerhets skull. Dock brukar separeringen av dukarna i fotänden funka ganska bra tack vare de två extra pinnfästena på fotändan som medger att man kan spänna ut yttertältet lite extra. I mitt Kaitum2 är ju ligglängd ett ickeproblem likaså upplever jag inga problem med ligglängd i mitt Akto tack vare de vettikala gavlarna.

Frågan är vad är ” onödigt ”. Skulle man använda tunnare material i golvet? Eller tunnare dragkedjor? Eller tunnare material i tältväggarna på innertältet? Har du själv fingerat på förbättringar?
Tex lättvikstält har antingen dcf golv eller silnylon som är glatt och även det är lättare men hemsk obehagligt,
Durston tex kör med PU belagd väv och håller priset lägre men kvaliteten bli ju sämre.
Så, vad skulle du ändra i ditt Unna som är onödigt?
allting kan va tunnare och lättare, dragkedjor, tyg och golv. Innertältet som följer med är för vintertid, men inte för sommartemp när det är 15-20 grader på natten. Visst, Unnan är ett 4-säsongtält, men jag tycker snarare det är ett 3-säsongstält (höst, vinter och vår). Och det har ju några år på nacken och är inte som de nyare lättare hillebergmodellerna. Men jag gillar ytterkupolen och använder oftast ett helt annat innertält på 325 g helt i mesh i det, från annan tillverkare, som jag hänger i taket och sträcker ut. La upp några bilder i nån annan liknande tråd nyligen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips