Hilleberg Unna - långt nok for långa folk

Fint om nån av er som har provat tältet kan svara...

hur är det på lengden? Jag är 189 cm og söker et långt tält. Helst skulla jag ha ett på sådär 240 cm, men undrar om dette skulle duga?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tältlengde er mycke svårt at räckna på. Jag testad Hilleberg Unna igår i en butik og fant ut at det er fort kort! Inte mycke, men jag så at jag ville definitivt ligge inntil tältväggarna med hovud och fötterna när jag tog med uppblåsbart liggeunderlag på över 5 cm højd och sovepose og pute vil også utgjøre mycke ekstra lengd och höjd.

Min erfarenhet är att det räcker till vad gäller längd. Jag är 1.87 lång. Tältet har ju en längd på 230 cm, så varför skulle det inte räcka till? Om inte går det ju att lägga sig lite på snedden, i alla fall om man sover ensam. Sedan finns ju knepet att lägga skaljackan över fötterna utanpå sovsäcken för att undvika kondens direkt på sovsäcken. Jag är mycket nöjd hittills med mitt Unna och har lovat mig själv att testa det även nu under hösten och vintern.

Höjden

Sover man själv är det nog inget problem, jag är 181 lång och upplevde lite problem när vi sov 2 i tältet. Jag sov innerst, längden var inget problem däremot tog fötterna emot duken varpå det var fuktigt i fotändan på morgonen.

Re: Höjden

bowall; sa:
längden var inget problem däremot tog fötterna emot duken varpå det var fuktigt i fotändan på morgonen.

Så du vil inte kalle det et problem?? På det sättet så passer jo alle tält til alle personer! Det er jo hele poenget, at man skal unngå alle problemer med lengden, inkludert fukt! Såpass må man kunne forvente når man betaler så mycke for et telt!

Ellers er jag inte enig i at det löser seg (som Timbuktu sier) om man lägger seg på skrå i diagonalen! Jag provade også det! Men siden tältet har så kort bredde er det ingenting at henta i diagonalen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips