Hilleberg rött eller grönt tält!

Jo jag har idag ett Unna grönt tält sedan ca 10 år, nu har jag bestämt mig att till våren köpa ett nytt litet tält som förmodligen blir Akto, men jag vill veta mera om deras röda tält.
En försäljare sa till mig tidigare att ljuset i ett rött tält kan bli jobbigt då ögat kan uppfatta det som missfärgat ljus, har du någon erfarenhet av detta?
Det kan vara viktigt att synas i fjällen därför tänker jag att ett rött tält skulle vara bra.

Tycker det går alldeles utmärkt med rött.Upplever inte något obehagligt ljus i förhållande till grönt.
Kanske det beror lite på tältets storlek,ett rött Akto är bra,men ett stort rött Keron kanske skulle vara för mycket

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Oj oj oj, den eviga diskussionen om röda eller gröna tält. Innan den går igång, så kan jag som renodlad gröntältägare passa på att skriva att ljuset i röda tält tvärtom ofta upplevs som behagligare. Att fota i ett grönt tält är rena skämtet: alla ser ut som om de har gulsot. Nä, rent estetiskt och ljusmässigt och säkerhetsmässigt så skulle jag välja ett rött. Men jag har ett grönt och trivs med det.

Red & green should never be seen. Grundkurs, visserligen syftande på färgerna ihop, vilket lär kunna förekomma på HB-täta plättar. Rött, visst kan det se bra ut på bild, men inte sällan desto trashigare på plats; i synnerhet på barmark.

Sandfärgat, ja tack; helst.

Thomas

Jag tycket ljuset inne i rött tält är helt okej, men föredrar grönt i fall man vill hålla sig lite mera skymd, då speciellt på resor utanför skandinavien.

Hur ljuset upplevs inne i ett tält beror inte bara på yttertältets färg utan även på innertältets. HB: s gröna och röda yttertält har bägge det gula innertältet, vilket jag tycker ger en varm trivsam nyans i båda fallen. Men ett grönt yttertält med vitt innertält ger ett kallt ljus. Bäst och mest trivsamt ljus blir det naturligtvis i en kåta med gulaktig enkelduk;-)

Raskesven

Jag röstar helt klart på det röda! Tycker det ser så mysigt ut i med belysning inne då!
Har heller inte märkt att det röda skulle vara jobbigt för ögat!

/Janne

Jag håller mig till rött jag med. När jag köpte ett ett Nammatj 3gt så stod jag och funderade på lite på säkerhetsaspekterna. Och för mig som använder tältet i fjällmiljö så föredrar jag just ett rött tält för att det syns bättre. OM man skulle villa bort sig så vill man gärna bli hittad var mitt resonemang.

Jag tycker att det känns som att det är lite ljusare i ett rött tält i kontrast till ett grönt tält.

/ Peo

Bara för att vara lite motvalskärring så slår jag ett slag för grönt!

Ett rött tält vrålar ut "HÄR ÄR JAG, SE MIG!", det är jättebra om man brutit benen eller gör reklamfilm, men om man vill låta sina medmänniskor dröna vidare i sin vanföreställning att det är ödemark dom tagit sig till så väljer man en diskretare färg, och lämnar bergsprängaren hemma på samma grund.

Har man problem att hitta sitt eget tält ska man tälta i trädgården i stället. Då kan dessutom mamma komma ut med varma smörgåsar och filtar när det huttrar till sig.

;)

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips