Hilleberg rött eller grönt tält!

Önskerepris 3

Har för mig att detta är ett av skälen till att H-berg mfl har gula innertältvävar.

Önskerepris 3:

Det gula innertältet är till för att man på nära håll ska ha möjlighet att studera rapsbaggar :(

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=36924&highlight=rapsbaggar&page=2

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=10468&highlight=rapsbaggar&page=2

jag är i alla fall inte ensam av att ha fått ”besök” av rapsbaggar
http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showpost.php?p=3490868&postcount=5

Googlar man på rapsbaggar så handlar nästan alla träffar om att rapsbaggarna har blivit resistenta mot de kemiska bekämpningsmedel som man använt

Per

Mamma tvingade mig att köpa ett rött. "Ska du ut i fjällen så ska jag i alla fall kunna skicka en helikopter att leta efter ett rött tält, det syns!"
Var hon rädd att du skulle bryta benet medan du låg inne i tältet?

Tält ska för övrigt naturligtvis vara blå.

Bilagor

• tält.jpg
    tält.jpg
    68.7 KB · Visningar: 1,608
Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tält ska för övrigt naturligtvis vara blå.
Och det vågar du påstå efter att ha lagt ut den där bilden? Tältet ser ju - utöver att det är blått - ut att vara redo att kapitulera i blåsten. Trist väder är det också. Nä, när jag fotar mitt tält är det alltid bra väder, och det står alltid rycken...

Förresten, är det en slump att det alltid verkar vara silverfärgade kupoltält som blåser sönder (typ nedanför Kebne?)

Förresten, är det en slump att det alltid verkar vara silverfärgade kupoltält som blåser sönder (typ nedanför Kebne?)

Om det nu är så har jag en snabb teori är att det finns två typer av silverfärgade tält, och båda blåser sönder lätt:

1. "Festivaltältet" med kassa polyestervävar, presenningsgolv (sånt där lite flätat ni vet) och glasfiberbågar.
2. Tält från 70-talet med bättre vävar som dock är gamla och spröda.

Vid kategori 1 ökar också risken att den som har satt upp tältet inte riktigt har optimerat uppsättningen. :)

Blått HB

Skulle vara kul med en begränsad serie av tex HBs nallo och namtjak i blått, hundra exemplar skulle ju inte direkt vara svårsålda, inte av så klassiska tält.

Det här med att rött skulle vara bättre ur säkerhetsaspekt, är inte det lite utspelat? Vilken räddningshelikopter har inte värmekamera liksom? Klart på vintern när fjällräddningen kör mkt skoter är det kanske en fördel, men det känns som att det finns minst lika bra sätt att synas på.

Problemet med valet mellan rött eller grönt är förmodligen störst vid inköpet. Sedan fungerar det bra vad du än väljer.

Själv har jag ett grönt Staika, ett grönt Kaitum och ett rött Akto.

De röda är snygga ... framför allt på foto. De känns lite ljusare invändigt ... bra när man letar efter saker och dåligt när man ska sova ljusa nätter och framför allt morgnar. Jag valde rött till mitt Akto bl.a. för att jag tyckte att det kunde vara bra med en ljusare färg inne i tältet i ett så litet tält. Visst är det dessutom lättare att hitta, men det går lätt att ordna på annat sätt genom genom att hänga ut något färgglatt ... eller GPS :)

De gröna smälter bättre in i omgivningen. De är lite mörkare, vilket som jag uppskattar när jag ska sova.

Kontentan av mina erfarenheter är att du kommer att bli nöjd ... vilket du än väljer.

Det här med att rött skulle vara bättre ur säkerhetsaspekt, är inte det lite utspelat? Vilken räddningshelikopter har inte värmekamera liksom? Klart på vintern när fjällräddningen kör mkt skoter är det kanske en fördel, men det känns som att det finns minst lika bra sätt att synas på.

Säkerhetsaspekten kan ju också innebära att man höjer oddsen att själv hitta tillbaka till sitt tält genom att välja ett rött. Det är ju ett misslyckande om någon behöver larma och få ut en räddningshelikopter på sök. Känner man sig hjälpt av att ha ett rött tält så är det ju kanon.

Jag har haft ett grönt Keron GT och nu har jag ett rött Jannu som jag vill komplettera med ett grönt Akto. De röda är mycket finare på kort och de gröna är mer diskreta. Djupt uttalande ;)

/Carl

Ja, i mycket är det en smaksak. Vill man göra matematik av det kan man ju räkna ut antalet tältnätter då det är bättre att tältet inte syns (till exempel i de nära skogarna) och jämföra med antalet tältnätter då det är bättre att det syns (när man behöver hitta tältet på fjället eller ta prisvinnande bilder).

För egen del vinner grönt ganska lätt. Fjällräven-blått är rätt snyggt också. Och silnylon-grågrönt.
TNF- och Marmot-gult är inte så snyggt. Fulast av allt är Helsport-röd-gult.

Martin Fjäderlätt;336560 sa:
För egen del vinner grönt ganska lätt. Fjällräven-blått är rätt snyggt också. Och silnylon-grågrönt.
TNF- och Marmot-gult är inte så snyggt. Fulast av allt är Helsport-röd-gult.

Jag gillar färger som drar åt sand- och stenhållet: såhär (grågrönt) eller rent av såhär (hitta tältet!). Signalfärger tycker jag är hemska och jag tycker de är att betrakta som en slags miljöförstöring. Det förstör verkligen illusionen av ensamhet som i alla fall jag söker i fjällen när man ser en massa röda och gula prickar på fjällsidorna runt omkring.

Ja, jag förstår säkerhetsaspekterna. Men jag tycker inte det är tillräckligt goda argument. Ta med en gulgrön väst istället om ni vill synas!

Jag gillar färger som drar åt sand- och stenhållet: såhär (grågrönt) eller rent av såhär (hitta tältet!). Signalfärger tycker jag är hemska och jag tycker de är att betrakta som en slags miljöförstöring. Det förstör verkligen illusionen av ensamhet som i alla fall jag söker i fjällen när man ser en massa röda och gula prickar på fjällsidorna runt omkring.

Ja, jag förstår säkerhetsaspekterna. Men jag tycker inte det är tillräckligt goda argument. Ta med en gulgrön väst istället om ni vill synas!
Instämmer, rött är en signaleringsfärg. Varför sitta och signalera när man inte är i nöd, i förebyggande syfte? Finns jackor att vända ut och in med signaleringfärg på insidan, eller en röd packsäck att hänga upp om det behövs etc. Att använda säkerhetsargumentet för att motivera rött tält är tunt, även i landet där säkerhetsmantran blivit närmast absurd. Finns andra argument för rött tält, man kan t.ex helt enkelt gilla det. Men det är lite av miljöförstöring för andras ögonfägnad, det tycker jag.

Raskesven

OMFG! Hur vågar du dig ut i fjällen utan tunnel- eller kupoltält??? Är du helt från vettet pôjk??

;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips