Rött eller grönt?

Skall köpa ett Hillebergs tält till nästa sommar, och funderar på rött eller grönt. Förutom favorit färg aspekten, började jag tänka på "ett rött syns bra om det är en nödsituation" men samtidigt är inte det normaltillståndet i fjällen, utan man kanske vill smälta in lite mer i naturen. Att tälta i en dunge och vara kamoflerad, och vara ostärd på sin tur. Tänkte att det skulle vara kul att höra lite reaktioner i detta lite tunnare ämne. Att synas eller inte synas är frågan.
Henrik
 
bensson; sa:
Skall köpa ett Hillebergs tält till nästa sommar, och funderar på rött eller grönt. Förutom favorit färg aspekten, började jag tänka på "ett rött syns bra om det är en nödsituation" men samtidigt är inte det normaltillståndet i fjällen, utan man kanske vill smälta in lite mer i naturen. Att tälta i en dunge och vara kamoflerad, och vara ostärd på sin tur. Tänkte att det skulle vara kul att höra lite reaktioner i detta lite tunnare ämne. Att synas eller inte synas är frågan.
Henrik
Jag kan ju svara vad jag tycker då, men detta är ju kanske egentligen en fråga om smak å bak å sånt.. :)

Ett rött tält syns (som alla vet) som regel otroligt bra (om du inte är färgblind), (ps: de flesta djuren är visst oxå färgblinda) - men ett rött tält kan döljas relativt enkelt (som regel) om man vill oxå, en liten "grop" eller dal å det är borta.. samma sak gäller egentligen gröna tält oxå, har man inte "gömt" tältet så ser alla vana skogs-fjällstudsare det på 1 gång oxå.. värre är det med kamo-tälten!

Så, det är nog inte fråga om synas eller inte synas, har jag kommit på, om man vill kan man både synas å försvinna oavsett rött å grön! Vill man inte synas köper man kamotyg!

Men, ska man köpa ett tält som man tänkt använda om vintern (enbart/kombination) så bör man definitivt köpa ett i rött (el.annat synbart), för på vintern vill man ALLTID ha kontroll på var tältet är, och förlorar man kontrollen vill man definitivt vara säker på att man gjort allt som är möjligt för att man Lättast kan hitta det..

Är man mindre erfaren kan också färger som rött vara en trygghet. Jag har både röda å gröna, och har inte märkt någon skillnad bland djur, insekter, sol å värme..

Tjaaa.. man kan ju oxå diskutera saker som att rött håller folk på avstånd.. "se där, ett tält! nej då tältar vi en annan plats".. men å andra sidan så är många tältare kramsjuka.. "se där, ett tält - vi tältar där vi oxå"..

Det var mina 5 ören, men det är antagligen en debatt som kan vara för evigt? :)
 
Betydligt viktigare är innerfärgen, vilket sällan diskuteras. Kvällstid vill du ha ett ljust tält så att du hittar ting inne i tältet. På mornarna vill du säkert ha ett mörkare...
Men om färgbilder är din ide så föreslår jag en röd tröja på din modell.
Med en signaltrasa på är det alltid lätt att hitta åter till sitt tält. Vintertid än enklare för spåren avslöjar.

Go tur
 
Sök på "färg" i "Bo och sova"-forumet så kan du ta del av de många tidigare diskussionerna i ämnet.

Mitt personliga svar är på frågan "rött eller grönt?" är: blått.
 
Var så diskret som du bara kan.

Det gäller för det mäst i naturen tycker jag. Om det sen är en säkerhets aspekt så är det en annan sak men där tycker jag att man vinner otroligt mycket bara på att ha något litet grällt som lyser fram, det är enklare än att kamoflera ett rött tält för de (95%) gånger man inte vill synas eller störa andra.

Och ska man ur en säkerhetsaspekt se tältet när man kommer hemmåt efter mörklets inbrott så är en ljyskälla det enda rätta, det och reflexer! En baklykta till en cykel med rött ljus som kan både blinka och lyfa fast kostar inte många tior och väger inte mycket heller.
Hittils har jag inte hittat någon med skymningsrelä men det kanske är lite overkill, led drar ju inte så mycket batteri, en tanke kan vara att placera denna en bit från tältet på en höjd där den garanterat syns, kanske i tåppen på din vandringstav, betänk också att de har riktat ljus som syns väl 180 grader runt men inte hela varvet om du planterar dem fel. Rikta den uppåt och telpa (genomskinlig tejp) saft en pingisboll eller liknande på ovansidan som sprider ljuset/lyses upp så är det bättre!

I övrigt så är det övervägande tältets placering som gör om du och andra hittar det eller inte. och det är bara erfarenheten som kan hjälpa dig där, erfarenhet och lite klurighet, men en bra sak att tänka på är att tältet är lite lägre än dig själv (kanske bara hälften så högt) så bara för att du ser leden behöver inte tältet synas därifrån. Samma gäller ju för när du planerar att hitta tilbaka till ditt eget tält, sitt ner och se efter hur väl du syns.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
diluruf Rött eller grönt... Bo och sova 40
kvchs9 Rött eller grönt? Bo och sova 8
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.