Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation?

Hej!

Jag har funderat mycket mellan Nammatj och Nallo och tycker verkligen att den lägre vikten är tilltalande med Nallo, men har sett så himla mycket kritik mot Nallos ventilation... De flesta recensioner har dock varit några år gamla och jag har hört att ventilationen ska ha förbättrats. Vad säger ni, någon här som har koll? Tältet ska användas huvudsakligen som ett tresäsongstält, men ibland på lite högre höjd och jag vill ha möjlighet att tälta då och då på vintern också. Enligt kommentarerna ska just vintertältning med Nallo vara svårt, någon som har erfarenhet av detta? Skulle vara förevigt tacksam!
 
Jag har tältat en del sommartältning på höjd och glaciär inklusive åskstormar, inte haft problem med kondens eller dyl. Har inte använt nallo på vintern.
 
Jag har använt det gamla Nallo på vintern utan några som helst problem inberäknat matlagning i absiden. Visst blev det en del kondens, men inget som inte löstes med wettex. Har ett Nallo av nya modellen nu men har inte vintertältat med det än. Kommer dock att göra det så fort tillfälle ges och är inte det minsta bekymrad över kondens.

// Lelle
 
Gillar mitt Nallo inget att klaga på... har ej tältat vinter men i blåst och regn.... och många underbara platser....

Nallo tält nedanför Nallo
10482224535_0697389bf4.jpg


Unna Reiddivaggi
9449494071_06edb4cc87.jpg


Guossjajavrre 1050möh
4859945554_7eace82832.jpg
 
Det låter toppen! Det lutar nog åt att det får bli ett Nallo ändå:) anledningen till att jag har hängt upp mig så mycket på ventilationen är att tältet kommer att användas mycket i Skottland, där det ju lätt blir nästan samma luftfuktighet i luften som i vattnet. Men era erfarenheter låter ju bra, så tack så mycket för hjälpen!
 
Hej. Jag har haft det tveksamma omdömet att tälta några turer med Nallo på vintern, mest på vårvintern, typ april. Det fungerar, men man måste gräva ur eller palla upp tältduken i fotändan, om man skottar över tältduken hela vägen runt om blir problemet genast märkbart. Problem alltså om det blåser och snöar, då vill man ju täppa till tältet runt om. Att dra upp dragkedjan i fotändan rekommenderas inte, det blir fullt med snö mot innertältet, däremot (om du går med pulka) kan man låta dragkedjan vara igendragen och spänna upp tältduken över pulkan i fotändan, då blir det lite lä bakom pulkan och mindre problem med snö in i tältet. Man kan måsta palla upp med ryggsäck eller bygga vindmur av snöblock o.s.v för att skapa lä vid tältduken. Om det inte blåser alls (knappast ett problem i Skottland...:)) blir det rejält blött i Nallo vid nollgradigt och fallande blötsnö, men det är såklart ett extremfall som få tält klarar utan problem.
 
Skulle du säga att det är värt att bära runt på 600 g extra (alltså köpa Nammatj istället) för att slippa de här problemen vintertid?
 
Skulle du säga att det är värt att bära runt på 600 g extra (alltså köpa Nammatj istället) för att slippa de här problemen vintertid?

Ja - om du nu bara ska ha ett bra vintertält, men om du mest ska använda tältet när det inte är vinter, och vill ha ett lätt tält som ändå fungerar till nöds på vintern - nej. Det där blev nog inte till mycket hjälp, förstås. Jag skulle själv nog gärna ha ett Nallo till allt utom vintertältning, och köpa ett till tält för det ändamålet. Kanske ett Nammatj GT, du saknar GT-absiden om du inte har den på vintern. Men om du ska tälta på vintern ska du inte bära på tältet, det ska ligga i en pulka, och då spelar vikten mindre roll. De turer där vi använt Nallo på vintern var som sagt vårvinterturer med som mest kring minus 15 och med så lätt packning som möjligt där vi alternerade mellan tält- och stugnätter. På riktiga vintertältturer ska du nog satsa på ett bättre vintertält, med förlängd absid, det är guld värt. För två personer på en riktig vintertur skulle jag vilja påstå att Keron 3 GT är lagom ! men ett sånt vill du inte bära runt med på hösten...
 
Jag har ett Nammatj 2GT och ett Nallo2. Nammatj är det tält som används mest när vi är ute två personer medan Nallo2 är ett rymligt enmanstält, eller komplement när vi är 4 personer (då har vi GT absiden i Nammatj till packningen). Nammatj har mycket bra ventilation och både snöluckor och myggnät i ventilationshuvarna, medan Nallo bara har snöluckor. Om man jämför Nammatj GT med Nallo GT blir Nammatj rymligare inuti pga att alla stänger är lika långa dvs rak ryggås. Så tältet är inte bara lite mer robust och har bättre ventilation, det är även rymligare på bekostnad av lite högre vikt.
Är själv ingen vintertältare, så kan tyvärr inte dela med mig erfarenheter av dessa tält vintertid.

Sedan finns ju förstås Kaitum;)
 
Har vintertältat solo med mitt Nallo2 modell äldre, extra ventilation vintertid behöver även även andra HB-tält.
En byggfolie under bostadsdelen och en liten kanal under fotändan räcker väl. Weetex ingår väl i utrustningen och lagar mat gör jag utomhus, sen genomlevda tre tältbränder i civila tält. GT och tyngre tält är OK på pulkatur men ryggsäck är så mycket smidigare. YMMV
go tur
 
Det låter toppen! Det lutar nog åt att det får bli ett Nallo ändå:) anledningen till att jag har hängt upp mig så mycket på ventilationen är att tältet kommer att användas mycket i Skottland, där det ju lätt blir nästan samma luftfuktighet i luften som i vattnet. Men era erfarenheter låter ju bra, så tack så mycket för hjälpen!

Skillnaden i ventilation märks när snön drevar över fotänden dvs på vintern. Så i tjurigt väder får du märkbart sämre ventilation i Nallo än Nammatj, åtminstone enligt mina erfarenheter. Tältar du i lugnt väder så lär ventilationen funka fint även vintertid, i skogen kan du alltid gräva en liten kanal för att få in luft utan att det drevar över.

Så om ditt primära användningsområde är bära på ryggen under 3-säsong med enstaka vinternätter så lär ju Nallo funka finfint :).

...själv har jag resignerat och har speciella vintertält numera, det är svårt att få bra kompromisser som är riktigt funkis året runt...antingen blir det lite för kraftigt på sommaren eller för litet/dåligt ventilerat på vintern..

//J
 
...själv har jag resignerat och har speciella vintertält numera, det är svårt att få bra kompromisser som är riktigt funkis året runt...antingen blir det lite för kraftigt på sommaren eller för litet/dåligt ventilerat på vintern..

//J

Vad kör du på vintern? Börjat ta mig ut mer på egen hand och då känns stortältet lite väl tungt. Funderat en del på sololösningar för när det blir riktigt kallt, men svårt att bestämma sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
andy_02 Hilleberg Nallo - inte för svenska män! Bo och sova 21
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
MaSt Hilleberg Nallo GT Bo och sova 0
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...