Hilleberg tält. Val?

Det är givetvis ett fantastiskt tält. Tänker du använda det alltifrån enmansturer sommartid till tvåmansturer vintertid så känner inte JAG till något som är bättre... men det gör förstås andra... :)

HåkanF

Det beror ju naturligtvis på vad man är villig att "offra".
Om man kan tänka sig att kånka omkring på ett Kaitum 2GT på en solotur när det gäller både vikt och skrymmande utrymme så kör på.
Det råder ju ingen tvivel om att det är ett fantastiskt tält och när det väl står upp så kan man inte klaga på det.
Nu är detta inte lättpackningsforumet men JAG är inte villig att ta med det tältet, rent viktmässigt, på en solotur.
//Peter

Det beror ju naturligtvis på vad man är villig att "offra".
Om man kan tänka sig att kånka omkring på ett Kaitum 2GT på en solotur när det gäller både vikt och skrymmande utrymme så kör på.
Det råder ju ingen tvivel om att det är ett fantastiskt tält och när det väl står upp så kan man inte klaga på det.
Nu är detta inte lättpackningsforumet men JAG är inte villig att ta med det tältet, rent viktmässigt, på en solotur.
//Peter

Ok, men det var mer Nammatj 2 GT som jag tänkte på.

Nammatj 2 GT har samma ytmått som Nallo 2 GT, däremot så är Nammatj 1 kg tyngre!
Det är väl det mest negativa med det, sen vet jag inte om det går att rulla upp fronten på absiden på Nammatj GT som det går på Nallo GT och Kaitum GT. Men på Nammatj så är det heltäckande myggnät för ingången i absiden vilket det inte är då på de andra.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har solovandrat med Nammatj 2 GT och då är det stort! Nu har jag inte någon hund med mig som jag har för mig du tänkt. Det var innan jag köpte mig ett eget tält. Då blev det Nallo 2. Saknar inte absiben. Lagom stort för två på sommaren, dock utan hund. Vinterturer har jag aldrig gjort. Behöver man lite mer plats när man exempelvis ska laga mat när det regnar ute är det bara att plocka ner innertältet lite.

Det var mina åsikter. Lycka till med tältvalet!

Ja, Nammatj 2 GT blir väl lite i det största laget under solo turer. Det var ett minus också att inte ytter fronten på absiden går att rulla upp, men ett stort plus för det heltäckande myggnätet runt öppningen på absiden till Nammatj GT.

Det är väl så att man få kompromissa, och Nallo GT är väl det bästa alternativet om det mest blir solo turer under vår/sommar och höst tillsammans med hund.
Annars är det väl Nammatj som känns mer allround för hela året.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips