Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2

lapetter; sa:
cyanopsis; sa:
Ja du... (tittar på mitt excel-dokument med alla mått) - jag håller med om att LaserLarge lockar med fina siffror - det är väldigt lätt och verkar samtidigt rymligt. Tältet har däremot hela 56x17 cm i packat format, vilket jag tycker är i överdrift. Då ska sägas att jag ännu inte hittat några mått på Nallo (någon??) - så jag kanske får omvärdera det hela om det visar sig att Nallo också är "bulkig".

De uppgivna packmåtten ska man nog inte fästa någon vikt vid. Det kan bli lite hursomhelst beroende på hur påsarna är gjorda och om det är mätt komprimerat eller okomprimerat. T.ex. har jag just nu ett treochnåntingkilostält i sin packsäck liggande i stolen, och en snabb koll med tumstocken visar ca 20x48 cm. En snabbkoll på tillverkarens hemsida visar 15x45 i packmått. Det är i paritet med respektive mindre än de uppgivna packmåtten på laserlarge. Skulle inte tro det, va. Och jag har svårt att se hur laserlarge 1 som enligt uppgift är ca 4 hg lättare än nallo 2 ska kunna ta upp mer utrymme.

Som du så tycker jag att innerutrymmerna verkar bättre på laserlarge än på nallo. Mer användbar takhöjd bl.a. Och till samma vikt som ett vanligt nalllo så får man ett laserlarge 2, med utökad absid. Om viktuppgifterna stämmer alltså.

Har du förresten egna erfarenheter av LaserLarge?
Nix. Tycker bara att det verkar vara värt en fundering om man funderar på ett nallo. Men det är ju det där med referenser och vitsord. I så fall någon annanstans än på utsidan. Här finner du vitsord för Hilleberg :)

Ja, vitsord för hilleberg är inte så svårt att hitta :). När det gäller packstorlekarna så håller jag med om att det är lite "give or take", men samtidigt så tror jag att de åtminstone ger en lite vinkning om hur lång varje sektion är när det gäller tältpinnarna. Det blir svårt att få ett tält kortare än vad en sektion är! :)

cyanopsis; sa:
När det gäller packstorlekarna så håller jag med om att det är lite "give or take", men samtidigt så tror jag att de åtminstone ger en lite vinkning om hur lång varje sektion är när det gäller tältpinnarna. Det blir svårt att få ett tält kortare än vad en sektion är! :)

Tältstängerna förvarar man inte i packpåsen utan varhelst de får plats i eller på ryggsäcken efter att man har packat tält och andra grejor :) Då kan du forma ditt tält som du vill.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En nackdel med amerikanska kupoltält är ju att du först reser ett innertält och sen slänger på yttertältet/regnskyddet.
Om det regnar blir det blött ända in på golvet eftersom innertältet ju är sytt i nätväv.

I ett klimat där regn är regel snarare än undantag är det smidigare att resa yttertält och innertält samtidigt.

Okej, jag har lämnat allt vad Mesh heter, så det blir förmodligen ett Nallo - hittar inget vettigt kupol-alternativ. Fjellheimen från Helsport verkar däremot som en bra utmanare till Nallo - hittar dock ingen riktigt bra återförsäljare. Vart hittar man det tältet (helst på nätet)?

Om du ändå inte funderar på ett Nallo GT så kan jag rekomendera HB Kaitum. Betydligt bättre ventilation än nallo. Tvåsmå absider, en absid sväljer två ryggor och man kan lagamat/krypa ut obehindrat. Visst ett halv kilo tyngre men jag tycker det är klockrent. kolla in hemsidan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips