Hilleberg Enan

Så, någon som testat Enan? Känns det hyfsat hållbart? Hur är det med utrymme om man använder uppblåsbart liggunderlag? Vilka plus och minus finns jämfört med Akto? Överväger att köpa antingen Enan eller Akto, så alla reflektioner är välkomna.

mitt akto väger omkring 15-1.6 kg, enan tror jag ligger på 1.1 kg. för ung 500 gram mer får du ett tält som klarar 4 säsonger och har en högre rivstyrka. jag själv var intresserad av enan men tycker inte att det är värt 500 gram mindre för dom nackdelarna. dessutom är akto billigare. men det beror på vad du ska göra, om det är sommarturer och mestadels låg terräng funkar enan perfekt antar jag. men det gör akto också...
 
Jag tror att man får vara klar över att Keron 600 duken inte är skapt för ett "tuffare" användande som Akto eller som Hilleberg skriver "ENAN - ett utmärkt val för olika äventyrligheter i snöfri terräng". Rivstyrkan i 600 kan inte vara speciellt tålig (bör ligga på 6kg enl*) - jag vet ju lappen med Hillebergs tältduks prover för Keron 1000 - 1200 - 1800 dukarna där redan 1000 duken var förvånansvärt otålig vid ett "Rivtest"

Källa Hilleberg.se

* Hillebergs yttertältsvävar i Kerlon är extremt starka. Kerlon 1800, som finns i våra Black Label modeller, och Kerlon SP i vissa av våra Blue Label tält och i våra tarpar, har lägsta rivstyrka på 18 respektive 15 kg. Kerlon 1200 som används i vår Red Label kollektion, har rivstyrka på lägst 12 kg. Även den lättaste yttertältsväven Kerlon 1000 som används i våra Yellow Label tält, har rivstyrka på cirka 10 kg. Trots dessa höga rivstyrkor har samtliga vävar låga vikter. Vid praktisk användning ute i naturen, ger denna kombination den bästa produkten.

Visst ser innertältets öppning mindre ut än på Akto?
Det bör vara bökigare att arbeta med ett uppblåsbart liggunderlag vid regn etc. Hur går det att ligga kvar i säcken och laga mat i förtältet med denna tajtare öppning? Inte minst användarens kropps storlek bör vara helt avgörande i.s.f.

Själv är jag förvånad över det höga priset jämfört med Akto MEN man betalar väl för "Lättvikten" i detta fall.

Jag hade föredragit Akto trots dessa 500g och istället haft mer tålighet och styrka....

Som renodlat sommar/fjäll/MTB - tält verkar det dock intressant men då för mindre kroppar.
 
Senast ändrad:
Ni lyfter fram bra synpunkter, mera sånt!
I mitt fall skulle tältet användas under långcykling sommartid i låglandsterräng. Jag har för närvarande ett Nallo GT med Kerlon 1000-duk. Det har använts flitigt under fjällvandringar sedan år 2002. Färgen är förstås något blekare än ett nytt, men några skador på duken finns inte. Av den anledningen tror jag att ytterduken i Enan kan vara starkt nog då väderförhållandena kommer vara mildare. Innertältet kan det förstås vara annorlunda med. Enan har bara 10 denimers nylon i innertältet, mot 20 i de andra yellow label-tälten och 30 i red label.
Går man upp på ett Akto som är specat på 1.7kg kan man ju lika gärna ta ett Anjan på 1.8. Då har man iaf garanterat gott om plats.
Kanske det är ett bättre val i mitt fall.
 
Akto var inte aktuellt för mej. Jag hade bara sparat 3,5hg mot mitt gamla tält men med Enan sparar jag närmare 1kg och då kändes det mer motiverat att lägga närmare 5000kr för ett till tält.
Enan är testat i 30-35m/s så normalt normalt svenskt fjällväder under barmarkssäsongen ska inte vara några problem.
Jag har fått hem tältet och provat att sätta upp det inomhus. Jag upplever inga problem med att pumpa upp liggunderlaget och att ta mej in i tältet. Tackhöjden känns väl tilltagen. Det är gott om plats för att t.ex byta en tröja inne i tältet.
 
Akto var inte aktuellt för mej. Jag hade bara sparat 3,5hg mot mitt gamla tält men med Enan sparar jag närmare 1kg och då kändes det mer motiverat att lägga närmare 5000kr för ett till tält.
Enan är testat i 30-35m/s så normalt normalt svenskt fjällväder under barmarkssäsongen ska inte vara några problem.
Jag har fått hem tältet och provat att sätta upp det inomhus. Jag upplever inga problem med att pumpa upp liggunderlaget och att ta mej in i tältet. Tackhöjden känns väl tilltagen. Det är gott om plats för att t.ex byta en tröja inne i tältet.
Hur lång är du? Slår du i taket med uppblåsbart liggunderlag?

EDIT: Jag menar alltså att slå i fötterna i bortre ändan.
 
Akto var inte aktuellt för mej. Jag hade bara sparat 3,5hg mot mitt gamla tält men med Enan sparar jag närmare 1kg och då kändes det mer motiverat att lägga närmare 5000kr för ett till tält.
Enan är testat i 30-35m/s så normalt normalt svenskt fjällväder under barmarkssäsongen ska inte vara några problem.
Jag har fått hem tältet och provat att sätta upp det inomhus. Jag upplever inga problem med att pumpa upp liggunderlaget och att ta mej in i tältet. Tackhöjden känns väl tilltagen. Det är gott om plats för att t.ex byta en tröja inne i tältet.

Kan du pumpa upp madrassen inne i tältet (dåligt väder) och går det att vända på madrassen (om det är en exped med inbyggd pump på undersidan) när du är klar?
 
Jag är 180cm. Inga problem med längden. Jag upplever det som ganska rymligt.
Jag provade att sitta i absiden och pumpa liggunderlaget(thermarest x-therm regular) med en pumppåse och det funkade bra. Det sista blåste jag med munnen.
Det skrevs tidigare i tråden att det skulle gå att slå upp tältet med endast två markspikar och ja det går men tältet spänns inte upp riktigt som det ska i ändarna.
 
Finns lättare och billigare tält

Jag tycker att Enan är för dyr och "sämre" än akto.
Varför betala så mycket för ett tält av det slaget när det finns lättare och billigare varianter?
För lätta och prisvärda tält se här

Känns annars som att man betalar lite för mycket för märket.

Ett tält för runt 300 kr kan fungera bra under sommaren. Plånboken blir inte lidande om tältet går sönder eller blir snodd.
 
Akto - stuck in The middle

Jag förstår inte riktigt vurmen för akto nu när Enan har kommit. Fyrasäsongerstält? Jag skulle inte välja Akto på vinterfjället som enmanstält. Hellre då Unna eller Soulo. En båge när det är riktigt risigt väder med tung snö känns för lite. Och är man i låglänt terräng funkar nog Enan så väl som Akto om det inte snöar mycket. (Googla på Hilleberg Enan så får ni upp en bild på någon som testat).

Och som sommartält ser jag inte att man vinner något över Enan med ett Akto som väger 500-600 g mer. Utan att testat Enan så känns ventilationen bättre än Akto. Stora insläpp i sidorna som man gärna har öppna fast det är galet med mygg och man vill ha öppet till absiden för ex matlagning. Toppventilen är ju ett minus men man får köra med den "virtuella".

Jag lyckades banta ner mitt Akto från 2014 till 1554g. Blir spännande och se hur lätt jag kommer med Enan. Under 1000g? Jag sålde mitt Akto så fort jag fick reda på Enan. Unnat behåller jag.

Akto är för tungt för att vara lätt (nu när Enan finns) och för klent för att vara starkt IMHO.



För övrigt beror tydligen det höga priset på Enan på att Kerlon 600 är dyrt att framställa.
 
Jag förstår inte riktigt vurmen för akto nu när Enan har kommit. Fyrasäsongerstält? Jag skulle inte välja Akto på vinterfjället som enmanstält. Hellre då Unna eller Soulo. En båge när det är riktigt risigt väder med tung snö känns för lite. Och är man i låglänt terräng funkar nog Enan så väl som Akto om det inte snöar mycket. (Googla på Hilleberg Enan så får ni upp en bild på någon som testat).

Och som sommartält ser jag inte att man vinner något över Enan med ett Akto som väger 500-600 g mer. Utan att testat Enan så känns ventilationen bättre än Akto. Stora insläpp i sidorna som man gärna har öppna fast det är galet med mygg och man vill ha öppet till absiden för ex matlagning. Toppventilen är ju ett minus men man får köra med den "virtuella".

Jag lyckades banta ner mitt Akto från 2014 till 1554g. Blir spännande och se hur lätt jag kommer med Enan. Under 1000g? Jag sålde mitt Akto så fort jag fick reda på Enan. Unnat behåller jag.

Akto är för tungt för att vara lätt (nu när Enan finns) och för klent för att vara starkt IMHO.



För övrigt beror tydligen det höga priset på Enan på att Kerlon 600 är dyrt att framställa.

Vad har du tänkt göra för att få ner vikten på Enan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.