Hilleberg Enan i vinterförhållanden?

Hilleberg Enan i vinterförhållanden och Helsport?

Hej,

Någon som använder Hillebergs 3-säsongsstält Enan, även vintertid?
Vad skulle ni isåfall säja är Enans största nackdelar i vinterförhållanden jämfört med t.ex. Akto vilket självklart är mer robust byggt eller jämfört med andra tillverkares 4-säsongerstält i samma storleksklass.

EDIT.
Om någon har erfarenhet av skillnaden eller något argument som motiverar det högre priset på Hilleberg Enan jämfört med den billigare Helsport Ringstind Superlight skulle jag även här uppskatta lite åsikter och kommentarer!
 
Senast ändrad:
Enan går inte att stänga till helt i kortändarna. Du kommer få in (mer) snö om det blåser hårt.

Vinter kan ju betyda olika saker dock. Vinter i södra Sverige eller i skogen skulle jag kunna använda Enan men jag skulle inte ta upp det på vinterfjället.
 
Har erfarenhet av både Akto, Enan och Ringstind. Förutom de punkter som nämns ovan bl.a. betr. Ventilationen i gavlarna, så har ju Enan endast mesh i dörr till innertält, inga tygpaneler som Akto och Ringstind. Enan har heller ingen högt sittande ventilationsöppning.

Tycker inte att varken Enan eller Ringstind lämpar sig riktigt för vinterfjäll, varken mht ventilation, konstruktion med tanke på snölast eller vävens styrka. Akto något bättre men även här är den lågt sittande ventilationen i gavlarna problematisk i vissa lägen.

Betr. Kvalitet och detaljlösningar tycker jag att Enan (och Akto) är strået vassare än Ringstind, och även lättare att sätta upp korrekt och tajt. Golvet på Ringstind känns även väldigt tunt och ömtåligt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...