Hexor i aktivt läge som fattigmansalternativ till kammar?

Tjena internet!

Jag är i färd med att försöka migrera mer till tradklättring än sportklättring då jag bor i göteborg, och här finns inte mycket mer bra sportklättring än Aspen så vitt jag vet. Efter att ha snokat en del bland annat här på forumet har jag förstått att ett kilset, gärna dubbelt på mitten är grunden för vad som behövs för att peta in säkringar i klippan, men ett kamset i ordningen 0.4-2 (Camalot) rekommenderas också.

Ett sådant kamset landar som ni säkert vet på ringa 4,205 kr (om man handlar från northstar, addnature verkar vara ~400:- billigare), och som fattig student är det lite saftigt..

Nu vet jag också att det billigaste alternativet är en klätterkompis med ett eget tradrack, men då jag skaffade mitt klätterintresse i sveriges norra landsdel är det långt till mina klätterkompisar, och det är svårt att få nya, speciellt som är tradklättrare :(
(men skicka gärna ett mail om någon göteborgare vill tradda!)

Iallafall, för klättring i utby, fjällbo, gärdsås, hur långt kommer man utan kammar? Och är det möjligt att klara sig med hexor istället för kammar på vissa av lederna? Jag förstår att det säkert är lättare att sätta kammar än hexor aktivt, men ändå?
 
Det beror väl på leden. Jag har gett mig upp på en del leder utan kammar, med häxor istället, eller med bara kammar. Man håller sig till de lederna man har utrustning för. Du kanske inte behöver alla de storlekarna, fokusera på 0.75 och 1. 2an och 0.5an lägger jag inte riktigt lika ofta. Du får gärna tradklättra med mig ibland :) Jag är alltid intresserad av att klättra :)
 
Om du nu kommer fram till att du ändå behöver några kammar så beställ från den här sajten:

http://www.bananafingers.co.uk/

BDs C4:eek:r kostar 47 £ upp till storlek 2 vilket blir ca 480 SEK i dagens växelkurs. ..vilket i sin tur är ca 300(!) kr billigare per styck jfr med svenska priser.

Man häpnar ständigt över att det är möjligt att ta så mycket betalt i Sverige när det går att nät-shoppa för en bråkdel av priset, men det är en annan historia :)
 
gå in på blocket o slå till på alien & bd kammarna som var ute till salu. det är värt det jmf med att harva med häxor tycker jag.
 
embl: Jo, förstår att det är olika led till led. Ärligt talat skulle jag kunna nöja mig med att klättra 1/8 av vad göteborg att har att erbjuda på trad om det betyder att jag har råd att göra det, om du förstår vad jag menar.. Problemet är väl bara att veta vilka leder som funkar med kilar och några hexor innan man är där och märker att man inte får in något bra.. Men kul att du vill klättra! Hör av mig om några veckor när jag är tillbaka från den sista snön i jämtland.

Nordbjörn, Yakheden: Oh my, det där är faktiskt billigt! Behöver man betala tull/skatt? Jag tänker på att UK är med i EU, och senast när jag beställde från sportconrad så var det ingen extra skatt, är det samma från de här siterna? Tack för tipsen iallafall!

qwert: Begagnade klättergrejer? Har alltid blivit skolad till att inte befatta mig med sådant om man inte känner den förre ägaren som kan gå i god för att grejerna verkligen inte har blivit.... ..illa behandlade. Kanske inte stämmer för säkringar?
 
Nordbjörn, Yakheden: Oh my, det där är faktiskt billigt! Behöver man betala tull/skatt? Jag tänker på att UK är med i EU, och senast när jag beställde från sportconrad så var det ingen extra skatt, är det samma från de här siterna? Tack för tipsen iallafall!

Ingen tull/skatt, några kronor i frakt blir det men inte mycket i förhållande till vad sparar. Bara att shoppa och le :)

//B
 
embl: Jo, förstår att det är olika led till led. Ärligt talat skulle jag kunna nöja mig med att klättra 1/8 av vad göteborg att har att erbjuda på trad om det betyder att jag har råd att göra det, om du förstår vad jag menar.. Problemet är väl bara att veta vilka leder som funkar med kilar och några hexor innan man är där och märker att man inte får in något bra.. Men kul att du vill klättra! Hör av mig om några veckor när jag är tillbaka från den sista snön i jämtland.

Nordbjörn, Yakheden: Oh my, det där är faktiskt billigt! Behöver man betala tull/skatt? Jag tänker på att UK är med i EU, och senast när jag beställde från sportconrad så var det ingen extra skatt, är det samma från de här siterna? Tack för tipsen iallafall!

qwert: Begagnade klättergrejer? Har alltid blivit skolad till att inte befatta mig med sådant om man inte känner den förre ägaren som kan gå i god för att grejerna verkligen inte har blivit.... ..illa behandlade. Kanske inte stämmer för säkringar?

Med ett set WC Rocks och kamkilar motsvarande Camalot 0,5-2 kommer du mkt långt. Inte säkert du behöver stl 2 i förstaläget heller, men den är go att ha. Jämför med Camalotstorlekar, och se vilka du behöver.
(Sen är det inte dumt att komplettera med lite offsetkilar längre fram kanske, men du kommer kunna klättra en herrans massa turer i Utby/fjällbo med det racket)

Har själv Classic Rocks, och kan rekommendera dem. Skillnaden mot nya Rocks är halva priset + lite lite tyngre.
Har en sån 4CU-kam också, och gosse, för de 300 kronorna får du mkt kvalite!

NEj, som sagt, ingen tullåmoms, det blir lite fraktkostnad, men inget som stör på en sån order, några hundra kanske.
Needlesports är även mkt trevliga att ha å göra med, om nåt behöver bytas eller så. Snabba som rackarn. Bananfingret är säkert bra med, har ingen erfarenhet av dem.

Vad gäller beg-prylar: Det KÄNNS ju sådär, även om det säkert är helt ok. Är kilar å sånt i bra skicka, inga vajrar av m.m, m.m, så är de nog lika bra som om du slitit dem själv.
MEn så är det ju det där med känslan...Själv skulle jag nog köpa, om jag hade möjlighet att inspektera noga. Eller om det var löjligt billigt. (de där aliens, t-ex, är ju högattraktiva, å andrasidan var det ju inte mikrokammar du skulle börja med)
Beg. rep skulle jag nog inte köpa, om det inte var en mkt pålitlig källa.
 
För att summera då så antar jag att hexor kan vara spexigt att använda, men kanske passar bättre i alpin miljö när kammar kan frysa och krångla. I utby & fjällbo kanske det är vettigt med några kammar, och när man får det så billigt som från UK kanske det inte blir så jättestor skillnad ändå..

Sen är det väl http://needlesports.com/Catalogue/R...s/Standard-Cams/New-4-CU-without-krab-DMM-4CU som dom använder i Vertical Limit, och det är ju ganska fräckt!
 
Som Utby-klättrare (och snart till och med Utby-bo) håller jag med övriga tråden. Köp kammar. Du kan nöja dig med BD 0,75, 1 och 2, och ett kilset 1-10, och börja där. Klassikern Spagaten, tex, klarar du galant med detta, liksom Gunnars Skräck och Jugg.

Om du absolut skall onsajta nåt som är långt och svårt att överblicka så kan du kanske låna av kompisar. Annars kan man ju vara smart/feg och klättra med sporttänk. Skaffa säkringsbeta (fråga mig tex), eller kör på topprep först så du kan inspektera säkringsmöjligheterna.

Sen är det bara att skriva önskelista för kommande decenniers julaftnar... Satsa på bra grejer från början (BD, Friends eller Dragon Cams tex) hellre än billiga varianter som du kommer att få dras med i tio år.

Och hexor är förstås inte fel heller!

:)
 
@ John: jo, jag håller med på BD, men dmm är inte fy skam. Sen vill jag nog påstå att en blå Mastercam eller motsvarande är skön på Gunnars skräck.
Säger inte var..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...