Hexor i aktivt läge som fattigmansalternativ till kammar?

Jag gjorde Gunnars skräck, gick upp första repan med lite kilar.. Inga problem tänkte jag. Vid andra repan hade kompisen med sig en blå mastercam... jag var väldigt glad att jag hade den med mig :)
 
Jag gjorde Gunnars skräck, gick upp första repan med lite kilar.. Inga problem tänkte jag. Vid andra repan hade kompisen med sig en blå mastercam... jag var väldigt glad att jag hade den med mig :)


Appapp, nu börjar vi närma oss crucial beta för leden. Särskilt som det bara finns två bra alternativ på andrarepan....ooooops....
 
Klassas säkringsplaceringar som beta!? Ojdå, då blir ju många's onsight försök förstörda bara de läser i en förare...
 
Klassas säkringsplaceringar som beta!? Ojdå, då blir ju många's onsight försök förstörda bara de läser i en förare...

Inte i vanliga fall. (även om det sällan står "sätt en grön c4 i fjärde tvärsprickan, bakom det lilla hörnet med den lilla grästuvan i en förare) På den leden, i mitt fall, med lite skakigt psyke, är det beta. :) hade den som sånt där spökprojekt som jag hade backat av två ggr innan jag satte den. Runouten blev t.ex tio meter lång när jag tänkte på den innan...:) då känns det skönt att veta att man får i nåt, ungefär när, och om det är bra. En kanonled, f.ö, kan rekommendera till alla som vill utforska sitt psykes yttersta träskmarker

För att göra inlägget mer ON Topic: hexor i kamläge är inte optimalt på Gunnars Skräck
 
Klassas säkringsplaceringar som beta!? Ojdå, då blir ju många's onsight försök förstörda bara de läser i en förare...

Sett den superba filmen "onsight"? Finns ju klättrare som på fullt allvar menar att Onsight är "no reading in the books, no colour in the pictures. Seeing the rock, and climbing it". Men låt oss för guds skull göra trådskaparens oskyldiga önskan om lite geartips till en 14sidorsdrapa om Tradetik. Can't wait! :D
 
Någon som vill tipsa om en eller flera enkla tradleder i Utby/Gbg man kan ge sig upp på trots att man saknar kamkilar? Kilar, offsetkilar och även några hexor har jag... :)
 
Finns ju klättrare som på fullt allvar menar att Onsight är "no reading in the books, no colour in the pictures. Seeing the rock, and climbing it".
Då ska de heller inte veta graden på leden... Jag har gjort så bara en gång än så länge... Såg en spricka i Simonsberget/Tunaberg som jag inga visste vad det var för grad, rackade på och klättrade... Åkte av ett par gånger innan jag listade ut kruxet... Jag läste senare vad det var för led och satte den rent nu förra helgen. Så länge det ser välsäkrat ut och inte omöjlig så är det ganska kul att göra så...
 
Någon som vill tipsa om en eller flera enkla tradleder i Utby/Gbg man kan ge sig upp på trots att man saknar kamkilar? Kilar, offsetkilar och även några hexor har jag... :)

Eftersom Gunnars Skräck tydligen krävde en cam, så kan jag faktiskt inte komma på nån (tror iofs att förstarepan borde funka bra utan). Spagaten går som sagt att köra, men man skall nog vara bekväm på graden. Kenneths led är väl ungefär samma sak. Det hjälper med några kammar även där...

Jag upprepar mitt tips: fira av eller toppa och inspektera leden på förhand. Vill du låna ett par äldre kammar så kan jag ordna det! !

John
 
Jag kan ju inflika med att göteborgs klätterklubb verkar ha grejer för utlåning/uthyrning. På deras hemsida står det att man kan hyra ett kaminset om 5 BD Camalot C4 och några trango big bro. Men som sagt är det ju för riktigt stora sprickor, och inte något som lämpar sig för utby kanske. MEN! I klubbens folder kan man läsa: "Bland de saker som kan hyras, finns ....., vanligt tradrack samt säkringar för riktigt stora sprickor." Kanske det är möjligt att hyra kammar av klubben isåfall? Nu är jag ju taggad på att styra upp ett eget rack, men någon som glider in på den här trådet kan ju kanske dra nytta av kunskapen!
 
Vet inte vilka grader du klättrar, men i stort sett allt jag klättrat där går utmärkt på bara kilar. Även Gunnars skräck, om man har tålamod å nerver. Spagaten, som sagt, snett åt höger, la traviata, skärselden, babianen, till, luftiga steget, rosa på bete mm mm. Alla de leder är grad 4-5+, och välsäkrade. Börja med La Traviata å Skärselden, å kanske Kenneths led, lär dig lägga bra kil i lugn å ro.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.