Hennessy Hammocks via England

Jag är sugen på en hängmatta från Hennessy Hammocks. Enligt Hennessy kan man beställa via deras websida och när man uppger en address inom EU så skickas hängmattan från deras lager i England. På så sätt betalar man ingen extra moms/tull påstår de. Nu har jag läst kommentarer om att detta fraktförfarande inte funkar utan det blir extra avgifter i svenska tullen:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=464096
Är det någon som vet vad är senaste status är? Betalar man svensk tull eller andra avgifter om man beställer en hängmatta från Hennessy Hammocks?
 
Jag är sugen på en hängmatta från Hennessy Hammocks. Enligt Hennessy kan man beställa via deras websida och när man uppger en address inom EU så skickas hängmattan från deras lager i England. På så sätt betalar man ingen extra moms/tull påstår de. Nu har jag läst kommentarer om att detta fraktförfarande inte funkar utan det blir extra avgifter i svenska tullen:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=464096
Är det någon som vet vad är senaste status är? Betalar man svensk tull eller andra avgifter om man beställer en hängmatta från Hennessy Hammocks?

Det brukar vara så att om paketets värde står på paketet så får man betala moms. Men det där är som ett lotteri. Ibland går det igenom ibland inte. Om du ber dem att inte skriva värdet på kartongen och ber dom skicka den som gift så kommer den antagligen gå ingenom utan att du får betala något extra.
 
Det brukar vara så att om paketets värde står på paketet så får man betala moms. Men det där är som ett lotteri. Ibland går det igenom ibland inte. Om du ber dem att inte skriva värdet på kartongen och ber dom skicka den som gift så kommer den antagligen gå ingenom utan att du får betala något extra.

Jag frågade Hennesy Hammocks om hur det funkar när man beställer från dem och varan skickas från deras lager i England. Jag fick detta svar:
"I was under the impression that once the goods had been cleared through UK customs they were cleared into the EU and would not be subject to additional VAT."

Om nu Storbritanien lägger på tull och moms, kan det sedan bli så att även Sverige lägger på tull och moms på varan?
 
Bara för att ställa till det lite och få dig till att få lite beslutsångest så vill jag tipsa om Warbonnets hängmattor. Jag har ingen själv (än) men jag har sett dom och provat att ligga i dom och det är helt klart en annan värld att få ligga i en sådan hängmatta. Man beställer dom dock via USA och då får man räkna med att man måste betala moms + 100 kr i hanteringskostnad. Om värdet inklusive frakt understiger 1400 kr slipper man dock tullavgift.

De finns i priser mellan $130-175. Frakten för en hängmatta är $35 så du hamnar mellan $165-210 för en hängmatta, vilket motsvarar 1054-1342 SKR med dagens valutakurs. Då tillkommer troligtvis 25% moms + avgift 100kr så i slutänden hamnar du på någonstans mellan 1400-1800 för en otroligt fin hängmatta.

Adressen:
http://warbonnetoutdoors.com/blackbirds.php
 
Om UK lägger på VAT så ska du slippa svensk moms, då har varan redan deklarerats in i EU.
Dom verkar ha sitt lager som en hub funktion för EU.

Jag ska också skapa lite huvudbry för dig, kolla in DD Hammocks också - dom är riktigt trevliga, har en själv.
 
Tack för alla förslag på alternativa hängmattor, det uppskattas. Men jag är ute efter en så lätt hängmatta som möjligt så det får nog ändå bli en beställning direkt från Hennesy. Deras modell Hyperlite A-Sym väger 600 g inklusive regnskydd. Eller är det någon som har tips på lätta hängmattor?

Jag blir fortfarande inte klok på det sätt som Hennesy säljer hängmattor på. Som ett test lade jag in en beställning via deras websida, men jag avbröt när det var dags att ange kreditkortsnumret. När jag angav att jag villle ha leverans till EU så ändrades fraktkostnaden, men det lades inte på någon brittisk moms. Borde det inte specificeras brittisk moms på min betalning om det nu ska levereras från Storbritannien? Det är något som inte stämmer. Om de inte lägger på brittisk moms när jag betalar, hur och när ska jag betala den brittiska tullavgiften och den brittiska och momsen? När jag löser ut paketet på posten i Sverige?
 
250 gram

Syr familjens hängmattor av polyersterfoder. Dubbelviker alla kanter, trestegssicksackar och surrar ändarna. En enkelvävsmatta (brukare under 100 kg som inte snurrar så liggunderlaget ramlar ur) väger 250 gram, med linor och "fodral". En dubbelvävsmatta runt 450 gr. Myggnät i IKEA´s Saritatyg. Totalkostnaden landar på mellan 200-400 kronor. Mönster och idéer finns här; www.tohtewoods.net.
 
Bara för att ställa till det lite och få dig till att få lite beslutsångest så vill jag tipsa om Warbonnets hängmattor. Jag har ingen själv (än) men jag har sett dom och provat att ligga i dom och det är helt klart en annan värld att få ligga i en sådan hängmatta. Man beställer dom dock via USA och då får man räkna med att man måste betala moms + 100 kr i hanteringskostnad. Om värdet inklusive frakt understiger 1400 kr slipper man dock tullavgift.

De finns i priser mellan $130-175. Frakten för en hängmatta är $35 så du hamnar mellan $165-210 för en hängmatta, vilket motsvarar 1054-1342 SKR med dagens valutakurs. Då tillkommer troligtvis 25% moms + avgift 100kr så i slutänden hamnar du på någonstans mellan 1400-1800 för en otroligt fin hängmatta.

Adressen:
http://warbonnetoutdoors.com/blackbirds.php

Hmm... Hur stor skillnad ÄR det på att ligga i en sån och en rak modell typ DD Hammock? Jag gillade att min DD var bekvämare än marken, men fötterna kändes lite fångade i ena änden för mig som är 1,84.

Nu slet jag fram miniräknaren bara för att jag såg något nytt, och jag tycker nog att dom kvalar in som riktigt lätta hängmattor, med tankte på att den enkelbottnade väger 567 g och dom dubbelbottnade 650 till 800 g. Även om regnskydd tillkommer. Hennesseys Hyperlite A-Sym anges som "1 lb. 10 oz" på webbsidan, och det är väl snarare 740 g? Enkelbottnad Warbonnet + deras lättaste tarp på 212 g = 779 g, så är det ändå inte många gram som skiljer. :)

...eh, ja, om priset är likvärdigt eller inte beror dock helt på om det blir tull på Hennessey eller inte, så det var ju det.
 
Hmm... Hur stor skillnad ÄR det på att ligga i en sån och en rak modell typ DD Hammock? Jag gillade att min DD var bekvämare än marken, men fötterna kändes lite fångade i ena änden för mig som är 1,84.

Det beror helt och hållet på hur man ligger.

Om man ligger på rygg så funkar DD Hammock ypperligt, för då spelar bredden på hängmattan inte någon större roll. DD Hammock kan man spänna ganska hårt och då funkar det bra att sova på rygg.

Om man däremot helst sover på sidan så vill man först och främst spänna upp hängmattan löst och ligga på diagonalen annars får man väldigt ont i framförallt axelpartiet (shoulder squeeze). Då är det bra om hängmattan är så bred som möjligt. Vad jag vet är Warbonnets hängmattor bredast (165cm) och den är dessutom utrustad med "footbox". Det sammantaget gör att man ligger plant i en Warbonnet oavsett om man ligger på rygg eller på sidan, dessutom utan "shoulder squeeze".

En smalare hängmatta går naturligtvis också att spänna löst för att man ska kunna ligga på sidan men jag har upplevt att det blir ganska stort tryck på vaderna samt att det mittpå hängmattan blir ett veck som gör det svårt att hitta en bra liggställning. Jag har gjort ett par hängmattor av ett bredare tyg (156cm) med "gathered-end"-tekniken och i dom ligger man betydligt skönare på sidan jämfört med DD.
 
Kul med tips på alternativa hängmattor.
Ja, det har du rätt i. Det var på Hennessys hemsida som jag läste 600 g:
http://www.hennessyhammock.com/specs-hyperlite.html
Men de har uppenbarligen skrivit fel, det ska ju vara 740 g.

Ingen som har beställt från Hennessy och vet hur det blir med avgifterna?

EU har ett utjämningssytem om företaget har en tillräcklig export till visst EUland stryker de nationella momsen och lägger på rätt. Marginella skillnader försvinner i frakt och rätt moms. Dessutom om du har osis kan du få tullförrättning och moms på den och frakten ändå, helt enligt reglerna.
Ibland är det bra med enklare vägar även om det inte längre räcker med en underskrift.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.