Hemslöjdat tält i Afrika

Hade med mig mitt första egentillverkade tält på en 2 månaders resa i Tanzania, Zambia och Botswana (alla nätter tillbringades inte i tält). Kravet var att det skulle vara lätt och helt mygg/djurtätt (gott om malariamygg, ormar, giftiga tusenfotingar osv.), samt rymligt nog för 2 pers.

Tältet fick utstå hyfsat hård vind och rätt tuff behandling, men verkar ha klarat sig bra. Enda problemet var rätt stor kondens/dagg på insidan när jag var i bergstrakter som blev kalla på natten. Som "backpacker-tält" fungerade det perfekt, sänkte boendekostnaden mycket.

Materialet är silnylon från Extremtextil, billigaste andrasortering för 5 euro/meter. Det höll nästan helt tätt mot hårt regn... Materialkostnaden landade nog på ca. 500 kr. Totalvikt utan pinnar 765 g.

Funderar nu på om jag vågar ha det på vandring i svenska sommarfjällen. Kanske bäst att ha ett backup-tält med..?

1_img_6902.jpg

2_img_6914.jpg

3_img_6894.jpg

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ser mycket fint ut. Tror inte heller att det är några problem att fjälltälta med det ifall det klarade hyfsade vindar i Afrika. Modellen som sådan utstod ju många stormar innan tunneltälten och kupoltälten dök upp och fick många att tro att de var de enda som pallade trycket.

Däremot skulle jag inte ge mig upp i fjällen utan att impregnera det så att det blir helt regntätt. Jag har själv haft 2:a sortering silnylon (ibland medvetet, ibland omedvetet...). Det funkar fint att blanda silikon från byggvaruhuset med lacknafta och pensla på enligt instruktion här:
http://jwbasecamp.com/Articles/Silnylon1/index.html

Jörgen

Tack för de fina orden!

Jörgen, bra tips med impregnering. Ska absolut överväga det.

Har ingen vidare begriplig ritning nu, men jag kan fixa ihop något i helgen.

/Fredrik

Verkligen superläckert! Jag önskar jag hade tid och talang till såna projekt.
Det påminner ju en hel del om Six Moon Designs Lunar Duo, som är ett av mina favorittält.

Enda problemet var rätt stor kondens/dagg på insidan när jag var i bergstrakter som blev kalla på natten

Reste du det som på bilden? Med ytterväven tätt mot marken och stängd absid?
Med öppna absider och några centimeters glipa mot marken kan man undvika den allra värsta kondensen, och det blir dessutom inte lika rått i tältet på morgonen.

Verkligen superläckert! Jag önskar jag hade tid och talang till såna projekt.
Det påminner ju en hel del om Six Moon Designs Lunar Duo, som är ett av mina favorittält.

Reste du det som på bilden? Med ytterväven tätt mot marken och stängd absid?
Med öppna absider och några centimeters glipa mot marken kan man undvika den allra värsta kondensen, och det blir dessutom inte lika rått i tältet på morgonen.

Om man använder teleskopiska vandringstavar som tältstänger är det enkelt att variera takhöjden och få ventilation vid markplanet. Antingen runt om eller bara på läsidan. Om det inte regnar är det också bäst att ha dörren helt öppen (så länge man är myggskyddad på annat sätt). Kör man med den här tekniken så tycker jag kondensen blir ett mindre problem än med många traditionella tält, där konfigurationen är densamma vare sig det blåser storm eller är vindstilla.

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips