Hembyggd paddelmaskin

Bjuder på 2 bilder på min hembyggda paddelmaskin.
Har använt den några timmar nu och den känns riktigt ok.
Jo ja ska snygga till eldragningen ;-)
Är det fler som använder hembyggen?
 

Bilagor

  • P8250445.jpg
    P8250445.jpg
    42 KB · Visningar: 2,524
  • P8250448.jpg
    P8250448.jpg
    74.1 KB · Visningar: 2,548
Intressant konstruktion. Berätta mera, hur fungerar den? Är det en generator som ger motstånd?

Vi har haft två hemmabyggda paddelmaskiner nere på klubben men båda har haft fläktar som motstånd. De har även haft nylonlinor istället för kedjor.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Mekaniskt skiljer inte den här mycket mot köpta maskiner. Gummitrissan som snöret driver är vanliga rullskidshjul med backspärr. Styrhjulen är svarvade i nylon med lager av samma modell som sitter i rollerblade.
Hade först en vanlig kilrem mellan generatorn och drivhjulet men tyckte att förlusten var för stor så det fick bli en kedja istället.
Däremot är bromsningen lite speciell,
det är de bilgenerator som i sin tur är kopplad till 2 x 50W lampor.
Hur tungt generatorn går vid olika varv går att justera på ett vred.
Det går även att justera hur mycket generatorn skall minska på motståndet när varvtalet sjunker dvs mellan dragen. Det är tänkt att motsvara en variabel vikt på svänghjulet och i sin tur göra paddlingen mjukare och minska skaderisken.
För tillfälle mäts varvtalet och eleffekt och visas på displayen. Ska försöka kalibrera in effektmätningen så att man får mekaniska effekten visad i displayen.
Själva styrningen sköts av en mikroprosessor så det mesta går att programera...
 
Den är i drift fortfarande, används ca 2 gånger i veckan i medeltal. Börjar så småningom bli dags att byta ut drivhjulen. Har byggt om dragningen av drivsnöret från att vara ett gemensamt, till att var helt skilda för höger och vänster sida med eget gummiband. Var lite problem när jag körde max på intervallerna att snöret hoppade av med gamla lösningen men nu händer det sällan.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips