Hemavan-> <-Ammarnäs?

Hej!
Jag och flickvännen tänkte tältvandra kungsleden mellan Hemavan och Ammarnäs senare i sommar. Vilket håll är att föredra, jag tänkte, bäst vy?, lättast?. Eller det kanske är sak samma? Dessutom är ett besök på N.Sytertoppen (eller nån annan topp efter leden) värt ett besök?

/Björn, Umeå

Lättast, i bemärkelsen bära, blir det att utgå från Hemavan eftersom ni där kan ta liften upp på fjället med era fulla packningar.

Trevligast att avsluta i Ammarnäs, som är en mer genuin fjällby än genomfartsorten Hemavan.

Norra Sytertoppen är troligen väl värd ett besök. Jag vet dock inte hur utsikten ter sig, eftersom det såg ut så här när vi besökte toppen:

cpic42af0782bec2b.jpg

Men knalla gärna upp och ta ett foto om finväder, och lägg ut det här så jag någon gång får veta vad jag missade;-)

Raskesven

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Raskesven: Har du andra guldkorn som är värda att besöka om man ändå skulle vandra i detta område? Har varit där två gånger i vintras men aldrig sommartid. Är det mer värt att besöka fjällområdet nordväst om Ammarnäs (har ej kartan här, minns ej namnet)

(svarar fast jag inte är raskesven)
Artfjället är en pärla om man är i trakten av hemavan. Missa inte att äta middag på sånninggården i klippen som belöning...

Guldkorn i trakterna

Förra sommaren gick jag från Hemavan till Tärnasjöstugan längs Kungsleden. Sedan tog jag vägen över Skidbäcksstugan, vidare till Dalavardo, och följde Vindelälven ned till Rävfallsstugan. Då är man tillbaka på Kungsleden och kan gå ned till Ammarnäs "bakvägen". Själv gick jag vidare norrut.
Jag tyckte detta var en fin sväng. Fina marker och inget folk. Kolla Grundsten för ledbeskrivningar.

Hälsningar
Jörgen

Strykarräven; sa:
Raskesven: Har du andra guldkorn som är värda att besöka om man ändå skulle vandra i detta område? Har varit där två gånger i vintras men aldrig sommartid. Är det mer värt att besöka fjällområdet nordväst om Ammarnäs (har ej kartan här, minns ej namnet)
NUI angav ett guldkorn, om du menar trakterna av Ammarfjället och Skeble. Klart värt ett besök. Vild trakt. Vindelälven är mäktig vid Rävfallet. Jag gick också förbi Skidbäcksstugan ner mot Dalavardo men tvärade österut strax innan, genom Skebleskalet ner till Rävfallet och vidare leden ner till Ammarnäs.

Den ende vi träffade efter Tärnasjöstugorna var en göteborgare vid Skidbäcksstugan. Trevlig men lite rörig. Halva utrustningen hängde här och där på säcken och han berättade att det medförde att han strödde grejer omkring sig men det var så han var och trivdes ändå. Han gick och vi käkade lunch. I Skebleskalet plockade vi sedan upp hans keps med myggnät, och efter ytterligare en bit ena handsken.

När vi kom fram till vandrarhemmet i Ammarnäs var göteborgaren där. Sista två dagarna hade det varit oväder och vi slog oss ner en dag och väntade ut det innan vi gick ner mot Vindelälven. Han hade då förirrat sig in i Marsivagge, snurrat runt i videsnåren i timmar innan han helt utmattad och enligt egen utsago hallucinerat, fann en njalla att sova i. Den stod på en stolpe och hade tydligen ruskat om honom rätt bra under natten, men hållit. Ett riktigt äventyr för honom alltså.

För Artfjället som GustavOh nämnde, har jag redan en nål i kartan, för framtida besök. Det verkar också vara ett guldkorn.

Raskesven

Re: Guldkorn i trakterna

NUI; sa:
Förra sommaren gick jag från Hemavan till Tärnasjöstugan längs Kungsleden. Sedan tog jag vägen över Skidbäcksstugan, vidare till Dalavardo, och följde Vindelälven ned till Rävfallsstugan. Då är man tillbaka på Kungsleden och kan gå ned till Ammarnäs "bakvägen". Själv gick jag vidare norrut.
Jag tyckte detta var en fin sväng. Fina marker och inget folk. Kolla Grundsten för ledbeskrivningar.

Hälsningar
Jörgen

Låter intressant!
Ska kolla upp den leden. Tack för alla tips!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips