Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor.

Hej alla glada och sura.

Står i valet och kvalet att köpa solotält. Är sugen på Helsport Ringstind Light tälten.
Det lutar mest åt 2 persons varianten, som enligt helsport väger ca 1,6 kg.

Jag undrar om någon har detta tält och om de har vägt det? Skulle vilja veta vad tältet väger EGENTLIGEN med alla linor, markpinnar etc. För helsport säger ju att man ska +-10% av vikten.
Om tältet egentligen väger ca 2 kg så är det inte alls lika aktuellt för mig.

Ni får gärna komma med positiva och negativa saker om Helsport Ringstind Light tälten. Egna erfarenheter helt enkelt.

Ringstind Superlight känns lite liten och inte lika vindsäker som light modellen. Annars gillar jag verkligen att det väger under 1 kg, men som sagt känns lite trångt. Plus att absiden på 40 cm känns skrämmande liten för att få plats med kängor, rygga och eventuellt kök. Absiden är något bättre på Light versionen med ca 60 cm.

Ringstind Light 1 känns mer som Akto, lite för trångt innertält. Men fortfarande bättre än Akto. Dock verkar det inte tillverkas längre.

HB Akto är ju trevligt, men känns alldeles för trångt i innertältet. Trevlig och stor absid dock.

Arctic Alpine Veloce är ett annat hett alternativ om det skulle visa sig att Ringstind Light 2 väger mycket mer än det helsport anger.

Detta är mina reflektioner just nu, jag har läst runt på forumet massa, och kollat på videos och hela skiten. Men jag vill ändå besvära er med dessa funderingar. Vad tror folket jag ska vill ha (skratt). Ni får gärna tipsa mig om fler tält, men kraven är enligt följande:

1. Vindsäkert och regnsäkert, detta är prio ett! Alltså inte för klent material etc!

2. Låg vikt/ganska rymligt. Detta är svårt, vill ju att tältet ska vara så lätt som möjligt. Och att det inte ska vara för trångt i innertältet eller absiden. Absolut max 2 kg, gärna runt 1,5 eller mindre. Och man ska få plats med sina prylar i absiden utan allt för mycket besvär.

3.Ganska rymligt/låg vikt. Samma som ovanstående, svårt att säga vilket som är viktigast.

4. Priset, inte så viktigt. Jag köper det jag vill ha. Men desto billigare desto bättre just i detta avseende.

Tack på förhand =)
 
Vikten komplett på Ringstind light 2 skall variera mellan 1,9-2kg enligt ägaruppgifter på fjellforum.no.
 
Vaude Power Lizard finns väl i en rymligare "2-3" pers utgåva. Kolla in den, betydligt billigare och lättare än helsport, men med lite andra kompromisser vad det verkar.

Jag tycker det verkar vara ett ganska bra alternativ. Dock något klenare än helsport säkerligen, men 1.37kg är trevligt.
 
Enligt min våg väger mitt ringstind light 2 1,73 kg, har använt det under två längre vandringar och är nöjd med tältet. Som solotält är det perfekt med lite utrymme, brukar ha rygsäcken inne I tältet för att ha absiden fri för matlagning o.dyl. bra takhöjd också. Har inte testat det I riktigt blåsväder så hur det uppför sig då vet jag inte.
 
Har ett Soulo som är lite tungt och har haft ögonen på Ringstind ett tag. Så för ett par dagar sedan fick jag se ett superlight 1-2 uppsatt på XXL. Blev lite besviken på sömnadskvaliten på detta ganska dyra tält. På det exemplar som visades var sömmarna krokiga och mängder med trådöglor här och där. Hoppas att det var ett `måndagsex.´ och inte något typiskt.
 
(...) På det exemplar som visades var sömmarna krokiga och mängder med trådöglor här och där. Hoppas att det var ett `måndagsex.´ och inte något typiskt.
Vad trist att man inte ska kunna lita på ett så pass dyrt och "fint" märke. Mitt eget ex är helt mönstergillt vad gäller sömnad etc, men det är nu några år gammalt. Hoppas det verkligen var ett måndagsexemplar du såg, och inte ett nytt missriktat besparingsexperiment i stil med de kinesiska tältbågarna... :(
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...