Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2

Hej.
Jag står just inför mitt första köp av ett "seriöst" tält där jag överväger att köpa ett helsport nordmarka eller ringstind. Det första ändamålet är 7-10 dagars sommarvandring i Norge med min flickvän, utöver det vill jag kunna använda det under vår, sommar, höst vid förhållanden som är "ok", jag kommer inte att ge mig ut i total storm med det första...
Jag prioriterar låg vikt och att saker och ting fungerar enkelt.

Nordmarka kostar idag 1799, medans Ringstind ligger på 2999 (nedsatt från 3999,-).

Har ni erfarenheter att dela gällande dessa tält? Har läst igenom ett par tidigare recensioner så länkar till dem behövs inte :)

Väl mött!
Henrik

Jag har ingen erfarenhet av något av tälten, men däremot har jag och min bättre hälft vandrat i 9 dagar med ett Bergans Compact 3. Det har samma innehöjd som Nordmarka 2, men är större för övrigt och vi tyckte nog att det var lite trångt. Nordmarka 2 tror jag kan bli lite väl tajt för 2 personer, men jag är i och för sig hyfsat lång. Personligen vill jag nog gärna ha ett 3-personerstält för två, annars tror jag att det blir klaustrofobiskt på längre turer. I jämförelse med detta känns båda tälten lite för trånga för min smak, men är ni beredda på det och tycker om varandra går det säkert bra. Min fru och jag tycker om varandra, men vill ändå ha mer plats än så.
Jag hade föreslagit att titta på Nordmarka 3 som är relativt billigt, men då blir det lite väl tungt för din andra idé, att använda det för solo-bruk. Ska du använda något av tälten på egen hand tycker jag att den lägre vikten på Ringstind motiverar det högre priset, men den prioriteringen är ju högst personlig.

Den stora skillnaden mellan dessa bägge tält är ju arkitekturen: Nordmarka är "frontmatat", medan Ringstind har ingång längs hela långsidan. Man kan prioritera det olika högt, men jag tycker bestämt att det förra känns mer instängt och knöligt att leva med (krypa ut/in, plocka med grejor, laga mat i tältöppningen etc). Jag känner så fast jag är varken stor eller stel i kroppen och oftast ensam i tältet, och det måste ju bli än mer påtagligt om man är två.

Eftersom Ringstind, utöver fördelen med sidoöppning, dessutom är både lättare, har större golvyta och högre höjd precis där man sitter, samt inte minst bättre vävar och stänger (åtminstone enligt specen på Helsports hemsida), så skulle valet för min del vara enkelt. Men är någon av er särskilt lång och ni sover på tjocka madrasser, så kanske ni ändå prioriterar Nordmarkas något högre maxhöjd i lågpunkterna (huvud och fötter) för att slippa komma för nära tältinnerduken med sovsäcken.

Ringstind hör till "pro"-serien och Nordmarka till "trek", så det är säkert lite skillnad på vad de är tänkta att tåla, men mest tror jag det handlar om att reducera vikten med lite mer avancerade vävar (vattenpelaren är samma på bägge). DAC-stängerna på Ringstind skulle jag däremot inte vilja vara utan; Yunanstängerna, som tydligen fotfarande används i Nordmarka, har haft kvalitetsproblem och Helsport har gått ifrån dem i Pro-serien.

Helsport gör annars bra tält generellt. De bägge tält ni är inne på har bättre vattenpelare på både golv och väggar, än min egen viktpressade Ringstind Superligt, och den har ändå skött sig alldeles utmärkt, inkl. i storm på kalfjället.

Jag har ingen erfarenhet av något av tälten, men däremot har jag och min bättre hälft vandrat i 9 dagar med ett Bergans Compact 3. Det har samma innehöjd som Nordmarka 2, men är större för övrigt och vi tyckte nog att det var lite trångt. .

Jag har sett Nordmarka 2 uppslaget flera gånger, och själv använt (ägt) ett Bergans Compact 3 light. Nordmarka 2 är betydligt lägre i takhöjd, nästan så lågt att du måste åla dig in för att kunna ligga i tältet. Möjligheten att sitta upprätt är ytterst begränsad och för två personer att vara inregnade i kan vistelsen inte vara kul.
Bergans tältet är rymligare (dock kan sägas att Compact 3 är mindre än Compact light 3), dessutom med en stor GT absid för matlagning och prylar vilket inte Nordmarka 2 har.

Generellt tycker jag att vare sig Nordmarka 2 eller Ringstind 2 är bra tält för 2 personer om man måste tillbringa någon längre tid utöver sömnen i tälten. Kvalitetsmässigt spelar de även i olika divisioner, Nordmarka 2 med enklare PU-belagd yttertältsväv och billiga stänger av fabrikat Yunan pressfit, mendan Ringstind 2 har yttertält i silikoniserad väv och DAC stänger. Så spontant är Ringstind ett tält av högre kvalitet. Det inte sagt att Ringstind 2 är ett bra tält för två personer, här är jag mer tveksam och skulle själv söka ett tält med större innerutrymmen. Dessutom är den enda utgången på sidan i Ringstind lite opraktiskt, då den som igger längst in måste kravla över den andra personen för att ta sig in/ut.

Tack smux för att du mer uttryckligen tog upp det här med PU- resp. silnylonvävar, jag nämnde det bara som "bättre vävar" men det är värt att framhäva, om man tänker på tygets livslängd och kanske även rivstyrka. PU-väven är ju å andra sidan lättare att hålla spänd vid regn etc, så det kanske är ett plus om TS prioriterar att "saker ska fungera enkelt"

Det där med front- resp. sidoöppning när man är två har jag inte så entydiga erfarenheter av, när man delar tält. Nordmarka är ju rätt smalt i kortänden, och jag tycker personligen att det är enklare att kliva över tältkamraten i sidled, än att böka sig fram till en teoretiskt "egen" del av en smal frontöppning. Då måste man ju samla sig till någon sorts hukande ställning, varvid kamraten riskerar en del oavsiktlig närkontakt :)
Men detta är som sagt individuella prioriterings- och smakfrågor.

Kvalitetsmässigt ligger ju Ringstind i en högre klass och jag tycker spontant det ger bättre utdelning på det angivna reapriset. Å andra sidan kanske ni inte behöver detta "overkill", om ni bara tänkt tälta på sommaren under trädgränsen.

Jag köpte ett Nordmarka 2 för 1299kr och jag upplever att jag fick vad jag betalade för. Takhöjden är något låg även för mig som är kort absiden är liten, tältstängerna känns något veka. Det går att vara två i det men det blir ganska trångt. vikt ca 2,4kg.

Mitt Bergans CL3 är högre har större absid, högre takhöjd, något kraftigare stänger , det går att sova 3 men det blir trångt, vikt 3,2kg jag betalade drygt 3000kr för det.

Tack smux för att du mer uttryckligen tog upp det här med PU- resp. silnylonvävar, jag nämnde det bara som "bättre vävar" men det är värt att framhäva, om man tänker på tygets livslängd och kanske även rivstyrka. PU-väven är ju å andra sidan lättare att hålla spänd vid regn etc, så det kanske är ett plus om TS prioriterar att "saker ska fungera enkelt"

Det är framför allt livslängden mellan dessa yttertältsvävar som jag tycker man skall beakta som köpare. Ett välskött tält i silnylon är en investering för många år medan en PU belagd väv har betydligt kortare livslängd även om man sköter tältet rätt. Dessutom har som du riktigt påpekar en PU-belagd väv sämre rivstyrka och tar upp mer vatten vid regn (tyngre att bära vått och torkar långsammare).
Skillnaden i rivstyrka tror jag inte bara beror på behandling med silikon, men även att man kanske inte väljer lika hållfasta och tätvävda dukar som skall PU-beläggas. Man förlitar sig nog helt enkelt på tätheten hus det tunna gummimenbran som PU-belaget utgör än på själva väven.

Dukspänningen tycker jag har mer inverkan av materialet som sådant, en silikoniserad Polyesterväv som jag har i mitt tält från 80-talet töjer sig inte alls lika mycket i fuktigt tillstånd som en silikoniserad nylon (Polyamid) väv i något av mina nyare tält. Men till detta kommer även vävens tjocklek, och ju tunnare yttertältsväven är destå mer känslig tycker jag den blir för töjning i vått tillstånd (utan att för den skull riskera att börja läcka).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
Lundh1 Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 10
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg