Helsport Breheimen

Jag såg det också på XXL häromdagen, uppsatt. Spontan reflektion är att det är aningen enklare byggt än deras andra serier. Enligt Helsport så är det ett tält som kan användas året runt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bra pris, inte testat detta men äger ett Helsport Sarek av liknande konstruktion. Det har hållit fint i 4-5 år. Det enda jag har gjort är att sömtäta i stort sett hela tältet, det började läcka in här och var efter 3 dagars konstant regn på fjället.

På vilket sätt verkade det enklare byggt?
Tycker det verkar vara ett bra alternativ för familjen, men det känns som att det borde bli svårt att sälja Fjellheimen när detta finns.

Det var bara en känsla jag fick efter en kort titt (har själv ett Fjellheimen). Jag kan mycket väl ha fel i sak. Det går tyvärr inte att jämföra specar på helsport.com

Spekulation från soffan: innertältslängden verkar lite kort, säkert inga problem om man inte är över medellängd, men nåt att ha i bakhuvudet.

Själv är jag 192 cm, så det låter ju lite som ett problem. Får se om de monterar upp ett i butik här i närheten någon gång.
Trevlig färg tycker jag!

Är du nöjd med Fjellheimen förresten? Jag brukar kunna låna ett Keron 4, vilket är toppen, men ibland saknar man ju en större absid. Så jag tror egentligen mer på formen som Fjellheimen och Breheimen har för familjefjällsbruk, utan att ha testat förstås.

Har ett Fjellheimen 4 Camp och i det bor vi tre personer rymlig både i absid och innertält. 😊 Har bara 15 dygns erfarenhet i sommarfjäll med det. Jag är nöjd med tältet, men det väger nog strax över 4 kg. Det är priset man betalar för storlek och stabilitet.

då du är så pass lång bör du definitivt testa innan köp, i mitt Helsport sarek så finns det tendens att foten på sovsäcken tar i innertältet om man inte ligger så långt upp det går, det på 180 ish cm

Hej, vet att det var länge sedan du postade detta men tänkte att jag skriver ändå.

Den Helsport som du länkat finns bara hos XXL vad jag hittar, den finns inte ens listad på tillverkarens egna hemsida. Vet att XXL har andra produkter som är så också, bland annat väskor från Lundhag.

Min gissning och vad jag hört är att originaltillverkan inte har så mycket med dessa produkter att göra, utan att XXL köper rätten att använda namnet bara. De kanske är bra grejer ändå, har inte provat. Men iochmed att de ofta är så mycket billigare skulle jag inte förvänta mig samma kvalitet.

Mvh
Hampus

Var medvetna om att specen på Breheimen tälten tidigare sade att stängerna var DAC NSL stänger i 36cm segment, men det är fel. Tältet levereras med enklare stänger av modell Yunan Pressfit i 47 cm segment.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips