Helikopterolyckan på Kaskasatjåkka

fhi8848@hotmail.com (Per J)

Gäst
Hörde precis om den tragiska helikopterolyckan på Kaskasatjåkka.

Männen som skulle undsättas var 50 och 80 år gamla.

Nu finns det ju inte speciellt många 80-åringar som skulle ge sig upp på ett sådant svårt fjäll... Tänkte genast på Sten Brander. Någon som vet om min tanke om Sten är korrekt?

A.Hamberg jr

Gäst
jo ddet var det

I DN star det att det var
Peter Soneby och Sten Brander.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
De hade blivit fast på en klipphylla

Varför undsättas?

Ja - det berodde nog på att de två hade blivit fast på en klipphylla utan möjlighet att komma därifrån. När de larmade hade de redan suttit en natt och avvaktat.

Vädret var fint när de började sin tur, men slog oväntat om. Ca 3 dm nysnö ramlade ner från himlen.

Låter som orsak nog, tycker jag. Vi får inte glömma att detta var två YTTERST kunniga och välmeriterade fjällmänniskor, som inte gör något förhastat.

Mvh Bert

Kaskasapakte!

Journalister har ju inte så mycket koll på bergen i Kebnekaise. Det var på Kaskasapakte de två blev nödställda, som jag förstod det på sydvästkammen. Det stämmer också med beskrivningen med ett antal hyllor på olika nivåer.

Peter Ask

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips