Helikopter vrakdelar i Sarek

Hej!
När vi vandrade genom Sarek 2022 så stötte vi på en del vrakdelar från en helikopterkrasch på Luottolakho platån, vi hittade serienummer och tror att det var en krasch som hände tidigt 2000-tal. Jag tänker att myndighet är medveten om att det finns delar kvar och att någon rapporterat att det finns där, men sen tänkte jag att ingen kanske har gått just där. Så min fråga är om det är någon som vet om man kanske bör meddela någon att det finns vrakdelar kvar och koordinater, är det kommunen man ska höra av sig till då? Är det av något intresse för någon att veta att delarna finns där? Hade ju ändå varit trevligt att städa upp :D
 
Hej!
När vi vandrade genom Sarek 2022 så stötte vi på en del vrakdelar från en helikopterkrasch på Luottolakho platån, vi hittade serienummer och tror att det var en krasch som hände tidigt 2000-tal. Jag tänker att myndighet är medveten om att det finns delar kvar och att någon rapporterat att det finns där, men sen tänkte jag att ingen kanske har gått just där. Så min fråga är om det är någon som vet om man kanske bör meddela någon att det finns vrakdelar kvar och koordinater, är det kommunen man ska höra av sig till då? Är det av något intresse för någon att veta att delarna finns där? Hade ju ändå varit trevligt att städa upp :D
1. kommun
2. Försvaret
3. Länsstyrelsen

Finns säkert fler att kontakta.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslutat250428

Avslutat
Du kan även kontakta luftfartsverket. Det är dom som sköter sån utredning via en haverikomision.
Självklart att du ska höra av dej för det kan vara puzzelbiten som dom saknar i utredningen.
Vrakdelar har vassa kanter som djur kan skada sej på, så dom måste rensas bort.
 

HasseQ

Avslutat
Skicka ett mail till polisen i närheten, och låt dom avgöra. Det var ju längesen, ingen är intresserad längre.
 
Tack för svar!
Luftfatsverket kanske är en bra idé. Anledningen till att jag ej gjorde något med informationen då, var att det var svårt att veta vart man ens skulle vända sig någonstans. Vi hittade den haverikommission som gjorts för olyckan och verkade inte vara några konstigheter, det var ingen som omkom etc. Men som du säger så är det ju bra om det kan städas bort. Skall skicka till luftfartsverket och kommunen : )
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.