Heliga platser i Svenska fjäll

Jag tycker inte att man ska sprida information om var offerplatser finns. På fjällkartan finns tillräckligt med offerplatser utmärkta. Jag har träffat på en offerplats på Sirkas marker som nog ingen annan känner till och den informationen tänker jag behålla för mig själv. För mej är det en fråga om att visa respekt för de människor som en gång levde och verkade på platsen.

Präktig man kan vara... Dom flesta respekterar vad dom hittar från förr. Tror inte vandaler letar sig upp på fjäll och liknande i större omfång.
 
Världen är full av kultplatser. Tyvärr är det oxså så att alla respekterar inte dessa. De må ligga varsomhelst men visst har jag fått dra mig tillbaka då tidigare besökare brukat dem som toalett.

Jag tror tyvärr inte att det är bra att berätta allt för alla, somlig information mår nog bäst av att vara försedd med ett par trösklar.

Majjen och många fler här är kompetenta nog att komma över dessa.
Även oavsett mitt 1/8 samiska blod skulle jag nog tycka likaledes.

Museer är fyllda med gravplundrade "fynd" så bildning är inget hinder.

go tur
 
"Jag har sett att folk gått in i en kåta oxh skitit inne i kåtan. Knappast omedvetet gjort eftersom personen i fråga sket ned sig skulle det hamna i kalsingarna förstår du att jag är tveksam?"

Hoppas du sa till!
 
Präktig man kan vara... Dom flesta respekterar vad dom hittar från förr. Tror inte vandaler letar sig upp på fjäll och liknande i större omfång.

Halaj!

Ja, haha!
Ibland kan det vara så präktigt här så man kan nästan känna ett lätt illamående, ungefär som när man har ätit för mycket godis såhär i juletider.

Iaf.: de här platserna som folk vill hålla hemliga är garanterat undersökta både på tvären och bredden av riksantikvarieämbetet. Det är också offentlig information som går att söka på här:
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html
Det går att välja vad man vill söka på, men tyvärr - för TS – är listan inte fulltalig. Eftersom listan är vetenskaplig går det inte att söka efter platser där det spökar, t.ex.

//T
 
Iaf.: de här platserna som folk vill hålla hemliga är garanterat undersökta både på tvären och bredden av riksantikvarieämbetet.

Med tiden har naturligtvis RAÄ fått kännedom om ett stort antal fornfynd. Men jag betvivlar att alla är undersökta så noga. Vissa kanske nätt och jämnt besökta, somliga inte ens det. Undersökningar kostar pengar och det är det ofta ont om.

Eftersom listan är vetenskaplig går det inte att söka efter platser där det spökar, t.ex.

Fornfynd som offerplatser och liknande grundar sig på om det funnits en tro och aktivitet i samband med platsen. Den arkeologiska vetenskapen är knappast intresserad av att ta ställning till om fenomenet (spökeriet) i sig är belagt eller inte.
 
Halaj!

Ja, haha!
Ibland kan det vara så präktigt här så man kan nästan känna ett lätt illamående, ungefär som när man har ätit för mycket godis såhär i juletider.

Iaf.: de här platserna som folk vill hålla hemliga är garanterat undersökta både på tvären och bredden av riksantikvarieämbetet. Det är också offentlig information som går att söka på här:
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html
Det går att välja vad man vill söka på, men tyvärr - för TS – är listan inte fulltalig. Eftersom listan är vetenskaplig går det inte att söka efter platser där det spökar, t.ex.

//T

Mycket i FMIS är rapporterat av glada entusiaster, utan någon som helst arkeologisk utbildning. Det framgår dock när man söker på objektet i fråga.
 
heliga platser

Varför inte nöja sig med Fatmomakke?? Kom gärna dit en midsommarhelg så kan man både få heliga och mindre heliga upplevelser eller om man har respekt för kyrka och gravplatser, så kan man mycket väl besöka detta ställe utanför "turisttid" och få en
stund för reflektion över världen och livet.
 
Diskussionen här visar med all tydlighet att en del vill skydda det som finns kvar orörda och andra anser det vara sin rättighet att besöka platserna.

Om ni nu hittar en orörd offerplats - och ser ett antal silvermynt och en silversked ligga där. Vad gör ni då?

Rör det inte, bara tittar på det.
Plockar upp det för att se bättre och lägger tillbaka det igen
Plockar upp det för att lämna det till Atje museum i Jokkmokk
Inser att det är värt pengar och behåller det
Andra alternativ?

Det är en samvetsfråga och ingen behöver svara.

På 70-talet hittade en personal på en fjällstation resterna av en Samisk "barnkorg" bakom några stenar. Den bars ned till Fjällstationen och visades upp där. Den som hittat den förvarade den i sitt rum.

Ryktet spred sig och Samerna hörde om detta och såg till att den fördes tillbaka dit man hittat den.

Barnkorgen (kommen) var alltså själva kistan i en grav över ett barn...

Min uppfattning är att kmmman hittar någonting skall man rapportera platsen och inte röra någonting - hittar men en grotta med saker i skall man knte undersöka grottan, inte ens gå in i den. Går man in i den är inte grottan orörd längre.

Det finns massor av lämningar i fjällen. Lämningarna tillhör vårt kulturarv och de är fredade.

Thomas
 
Halaj!

Ja, det här är lite intressant.
Skeden/myntet: jag hade nog tittat på dem och sedan lagt undan dem noggrannare så att de inte syns lika lätt.
Grottan hade jag nog gått in i. Jag kan inte se att jag vanhelgar något genom det.

Men ni som tycker att platserna skall hållas hemliga: vilka tycker ni skall få besöka dem?
Ingen? Bara de som har ärenden dit (anhöriga till grav, t.ex.)? Eller räcker det med att man är same?
Om det räcker att man är same, hur går man tillväga då? Visar upp sin stamtavla till någon myndighet, eller räcker det med gammaldags hederlig skallmätning?

Vilken same som helst har precis samma tillgång till alla kristnas kyrkor, kyrkogårdar, reliker, you name it, som en kristen har. Vad är det som gör att samernas motsvarande saker inte skulle vara lika tillgängliga för en kristen?

Att man skall visa respekt se jag som en självklarhet. Att vissa skulle kunna skräpa ner håller inte som argument. Det är precis samma argument som används för att skrota allemansrätten. Jag kan inte se att någon som fjällvandrar tycker att den skall skrotas.

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Träna på vad: Platser att öva? Fjällvandring 1
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Bulingen Dassig miljö vid populära platser. Fjällvandring 0
niklaz Koordinater till platser i Sarek? Fjällvandring 4
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Tält platser i Mårma Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.