Heliga platser i Svenska fjäll

Jag har ett minne av att Samerna håller på en helig grotta. Speleologförbundet har inte fått information om var den är. Det räcker med det. Respekt. Vad gäller hemsökta platser så är jag starkt skeptisk men Bestemorenga utanför Bodö ska man inte sova vid. Spökstugan på vägen mellan Arvidsjaur och Bodö är en klassiker. Den är uppe på fjället nära en Samisk plats.
 
Jag har ett minne av att Samerna håller på en helig grotta. Speleologförbundet har inte fått information om var den är. Det räcker med det. .

Om den fanns hade den varit känd. För jag tror inte att samerna är unuka på att kunna behålla en hemlighet, någon hade sålt den för längesen. Men som modern myt är den säkert bra
 
Mot bakgrund av den koloniala historia som svenska myndigheter och företag har gentemot samer samt pågående konflikter kan jag förstå att frågan är laddsd.

Vem skriver historien?

Thure
 
Att märka ut "heliga platser " etc kan ibland ha ett värde:då kanske inte stora mäktiga stenblock skulle tjäna som kollektivdass,vilket jag tyvärr sett exempel på.
 
Heliga platser är heliga för de som tror - inte för de som inte tror.

Under de senaste dagarna har några av våra kyrkogårdar vandaliseras kraftigt. Knappast av någon religiös person /er som tror på deras helighet.

Respekten för vad andra anser vara heligt är ingen framträdande mänsklig uppfattning.

Jag anser att det är ok att besöka heliga platser om man visar respekt för platsen, oavsett om det är en kyrka, pyramid eller Samisk offerplats. Den erfarenhet jag har är att en stor majoritet visar den respekten - men den lilla minoriteten som klättrar omkring, gräver, letar offergåvor - eller använder heliga platser som toalett eller dumpar sopor skadar dessa platser rejält.

Vid många heliga platser finns det gravar. Så även i fjällen. Vid ennav dessa platser har en grav täckts med ett antal flata stenar som fortfarande syns. En gång när jag passerade där låg avföring och papper mitt på graven. Inte kul att se.

Vem av oss skulle göra samma sak på en av våra kyrkogårdar?

Thomas
 
Men... ingen här tror väl att någon fjällvandrare sätter sig och bajsar på en helig plats om man är medveten om att det är just detta? Jag tror snarare att förstörelsen skulle minska om information och kunskap fanns.

Men jag är kanske blåögd...?

HåkanF
 
Majjen,

Jag tror inte att fjällvandrare medvetet bajsar på gravar eller slänger skräp på dem i form av någon form av protest mot Samekulturen - de gör det av okunskap.

Men - spelar det någon roll för den Same som besöker en förfaders grav på en helig plats om det var medvetet eller omedvetet bajset hamnade på graven?

Thomas
 
Majjen,

Jag tror inte att fjällvandrare medvetet bajsar på gravar eller slänger skräp på dem i form av någon form av protest mot Samekulturen - de gör det av okunskap.

Men - spelar det någon roll för den Same som besöker en förfaders grav på en helig plats om det var medvetet eller omedvetet bajset hamnade på graven?

Thomas
Nej, det spelar förstås ingen roll. Det jag menar är att ju mer info som sprids desto mindre är risken att något sådant ska hända. Vi som ibland söker oss till platser av den karaktären är nog ganska måna om att platserna bevaras. Därför tror jag (eller åtminstone hoppas jag) att risken för förstörelse faktiskt minskar om platserna är markerade på kartan.

HåkanF
 
Men - spelar det någon roll för den Same som besöker en förfaders grav på en helig plats om det var medvetet eller omedvetet bajset hamnade på graven?
Nu är jag ju inte "Same" med stort s, men för mig skulle det göra en himla skillnad om nån bajsade på min heliga plats av okunskap eller för att provocera/förstöra/whatever.

Tror detta gäller de flesta människor faktiskt, klantighet/okunskap kan ursäktas, en provokation är... provocerande.
 
Majjen,

Jag har sett att folk gått in i en kåta oxh skitit inne i kåtan. Knappast omedvetet gjort eftersom personen i fråga sket ned sig skulle det hamna i kalsingarna :) förstår du att jag är tveksam?

Vad jag menar är att människor har många olika drivkrafter oxh de flesta av dessa drivkrafter hålls hemliga.

Offer dör sol-och-vårare brukar ofta säga att de inte kunde tro att han var en bedragare eftersom han var så charmig oxh sympatisk. De förstår inte att det ör en yrkesförutsättning för en bedragare att bara charmig och sympatisk :)

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Träna på vad: Platser att öva? Fjällvandring 1
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Bulingen Dassig miljö vid populära platser. Fjällvandring 0
niklaz Koordinater till platser i Sarek? Fjällvandring 4
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Tält platser i Mårma Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.