Hela Kungsleden med hund

Hej!
Jag har länge velat dra på en längre långtur. Har gått delar av Kungsleden förut men i sommar tänkte jag gå hela innan hunden blir för gammal.
Nu undrar jag vilket håll ni tycker är bäst och under vilka perioder ni gått? Undrar även hur ni gjort med mat, har ni skickat till stugorna och hur fungerar/kostar det? Och hur många dagar har det tagit er?
 
Hej, jag har inte gått Kungsleden i ett svep, men vågar ändå ha lite synpunkter.

Du skriver att du har gått delar av leden tidigare. Då känner du ju väl till hur det fungerar, t. ex. att du måste ha tält med dig för vissa delsträckor och att du kan köpa proviant i många stugor.

Vad gäller färdriktning så tror jag att eventuella för- och nackdelar tenderar att jämna ut sig. Men om du går norrifrån så kommer du vid båtplatserna nästan alltid till den sida där servicen finns. Det kan underlätta om det t. ex. blåser hårt och man får vänta.

Kungsleden brukar väl anses vara ca 44 mil. Jag skulle anslå tre veckor för turen, men det är ju högst individuellt.

Som jag ser det finns ingen anledning att skicka ut matdepåer på den här sträckan. Förutom proviantering i många stugor finns ju butiker i Ammarnäs, Adolfström (tror jag), Jäkkvik och Kvikkjokk. Depåer kan vara mer motiverade när man går Gröna Bandet, hela fjällkedjan i ett sammanhang.

Lycka till med din tur önskar Pelle
 
Tack för svar.

Då jag har en stor hund som på 3 veckor äter 11 kg mat så blir det lite för tungt att bära med, även fast hon hjälper till. Givetvis kan jag fylla på med vissa saker i butikerna, men det vegetariska utbudet brukar vara ganska torftigt. Hade varit fint att skicka hundmat till Saltoluokta och Kvikkjokk.
 
Ok, tänkte inte på hunden. Men det är säkert inget problem att skicka ett paket till Kvikkjokk och Saltoluokta. Lämpligen kontaktar du fjällstationerna i förväg och får då veta om det är något särskilt att tänka på, och vad de vill ha betalt. Jag tror de har rutiner för detta.

Du undrade också något över tidpunkten för din vandring. Stugorna har ju öppet från ungefär midsommar till mitten av september, och du ska hålla dig till den perioden för att båttransporterna ska fungera. Själv går jag gärna tidig eller sen säsong med tanke på trafiken på leden. Men det är egentligen bara på sträckan Abisko - Singi som det kan vara lite tjockt under högsäsongen, typ 15 juli - 1 september. Men eftersom du tältar så är inte heller det något problem att tala om.

Tidig vandring ger mer snö i vyerna och bättre fågelliv. Senare får man istället blommorna att glädjas åt, och i september kommer ju höstfärgerna. Myggen brukar avta från mitten av augusti.
 
Har alltid föredragit att gå den senare delen av sommaren. Funderade först på om det skulle bli ett problem med båttransporter, men så sent kommer vi nog inte gå ändå. Börjar nog i början eller mitten av augusti.

Har gått en del i områdena norr om Ammarnäs och en hel del i Sarek, men aldrig Kungsleden mellan Kvikkjokk och Adolfström. Hur är den biten?
 
Vilken riktning

Jag har också planer på att gå hela Kungsleden i sommar. Jag funderar över varför nästan alla jag läst om eller sett videoklipp på verkar välja att gå norrifrån. Jag tycker det verkar är bättre att gå från Hemavan eftersom sträckan till Tärnasjön är så lättgången. En mjukstart alltså. Sen vill jag klara av den stuglösa delen tidigt innan jag blir för sliten.

Förra året gick jag Hemavan till Tärnasjön och tillbaka. Då tog jag flyget från Arlanda till Hemavan med Nextjet. Kostade runt en tusing tror jag. Mycket snabbare och billigare än att ta tåget till Abisko skulle jag tro.

När det kommer till bunkring och proviantering tänker jag skicka grejer med bussgods dit det går. Jag är lite av en snåljåp så jag ska fundera på om jag tjänar på att skicka paket istället för att handla i stugorna och fjällstationerna. Det brukar vara ganska mycket dyrare i fjällbutikerna.
 
Har inte gått mellan Hemavan och Tärnasjön men sträckan mellan Abisko och Vakkotavare är väldigt lättgången så på så vis gör det nog ingen skillnad. På många sätt är det nog sak samma. Beror lite på när på sommaren en börjar och vad en vill uppleva under turen.

Att köpa allt för varje etapp i stugorna kan nog bli dyrt men att "fylla på" eller skicka dit blir nog rätt lika. Eller?
 
Jag har också planer på att gå hela Kungsleden i sommar. Jag funderar över varför nästan alla jag läst om eller sett videoklipp på verkar välja att gå norrifrån. Jag tycker det verkar är bättre att gå från Hemavan eftersom sträckan till Tärnasjön är så lättgången. En mjukstart alltså. Sen vill jag klara av den stuglösa delen tidigt innan jag blir för sliten.

Förra året gick jag Hemavan till Tärnasjön och tillbaka. Då tog jag flyget från Arlanda till Hemavan med Nextjet. Kostade runt en tusing tror jag. Mycket snabbare och billigare än att ta tåget till Abisko skulle jag tro.

När det kommer till bunkring och proviantering tänker jag skicka grejer med bussgods dit det går. Jag är lite av en snåljåp så jag ska fundera på om jag tjänar på att skicka paket istället för att handla i stugorna och fjällstationerna. Det brukar vara ganska mycket dyrare i fjällbutikerna.

Precis som leaska skriver är det en mjukstart även norrifrån. Något tuffare kanske med klättringen från Absikojaure och senare Tjäktjapasset, men överlag är inte Kungsledens norra del särskilt krävande enligt min mening.

En del gör nog som de flesta andra gör, men annars är det individuellt vad som passar bäst för just dig som avgör riktning.
När jag tittade på planeringen så passade mina dagsetapper bättre in med båtpassager om jag gick norrifrån. Jag ville också ha med mig bränsle hemifrån och att då flyga till Hemavan fungerade inte så bra. Alternativet med tåg och buss dit tog väldigt lång tid vad jag kommer ihåg.

Den stuglösa delen kommer inte direkt tidigt från något håll. Den längsta sträckan helt utan möjlighet till övernattning inomhus ligger dessutom nästan exakt halvvägs mellan Tsielekjåkkå och Vuonatjviken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...