Hela Kebnekaise och lite till

Re: Söder om Rabots

Michel.B; sa:
Nej, tyvärr har jag även här dålig information om hur det egentligen ser ut på kammen söder om Rabots glaciär.

Någon som kamvandrat där?

Ja, själva kammen är en kakbit, stenigt bitvis men inte särskilt brant. Jag gick dock ner på Kuopertjåkkas sydsida så jag vet inte hur nordsidan är. Detta var Rabots väg till toppen vid förstabestigningen, han gick dock upp på kammen öster om där du tänkt, i ravinen som är mellan den lilla "sjön" och Rabots glaciär. Har inte gått upp där men det skall vara lite löst bitvis har jag hört. Där du har tänkt att gå upp ser det ganska brant ut, i alla fall när man står där uppe.

-Palle
 
Michel.B; sa:
Jätte bra fråga!

Har mest sett vinter-bilder mellan nord/sydtoppen, men om det är så brant som ni beskriver det finns det inget annat att göra än att gå sträckan 3 gånger - dvs nästan precis som att solo-klättra uppför (klättra, säkra, gör ankare/standplats, hala (ryggsäcken), fira ner sig, plocka bort säkringarna och klättra uppför repet igen).

Förmodligen blir det att ta ena repet och bombsäkra det. Gå samtidigt som man sätter några säkringar (kamsäkringar eller isskruvar kanske) på vägen. När jag nått änden av repet tar jag rep 2, ankrar det och går tillbaka för att hämta rep 1. Sen får man repetera hela proceduren. Visst blir det jobbigt! En enklare lösning efterönskas absolut!

Kommer jag ihåg rätt så är det bara en mkt brant snökamm mellan nord och sydtoppen. Rätt svårsäkrat om du ska göra det själv. Isskruv lär inte hålla i den snön, så isåfall blir det snöankare. Men snöankare håller ju bara belastning i 90-graders vinkel så det känns som att det kommer bli svårt att kunna sätta det och självsäkra hela vägen. Jag skulle inte gjort det iaf!
 
Jo, så ser det ju ut på de bilder jag sett.

Har just fått tag i Högfjällskartan och den var ju minst sagt bättre, betydligt fler detaljer så jag ser ännu fler hinder på vägen.

"Sydkammen" vid Kaskasatjåkka, någon som varit där?

Har uppdaterat kartan och rutten med en halvdålig bild av högfjällskartan. Ändringar är bland annat att givetvis ta Rabots led till sydtoppen.

http://bushcraft.se/images/kebne.jpg
 
Sydostkammen till Kaskasatjåkka finns beskriven i kebneföraren (finns att beställa hos SKF). Men varför sydkammen när du kan ta den vanliga (Östra kammen) vägen?
 
Sydostkammen hette den ja. Måste ha den där Kebneföraren.

Leden till östra kammen ser ut att gå över en glaciär(?), tänkte försöka undvika att vandra ensam över glaciärer, kanske mest av den anledningen sydostkammen kunde vara ett intressant alternativ.
 
Har aldrig klättrat sydostkammen men enligt min uppfattning så är det betydligt seriösare med 2-3 klättring solo och full veckopackning än vad en ensamvandring över sydöstra Kaskasatjåkka glaciären innebär. Visst var det mitt i sommaren du planerade? Finns garanterat spår att följa för att göra det lite säkrare. Ett alternativ är annars att gå via Tarfalatjåkka (söderifrån) vidare till Kaskasatjåkka. Fantastiskt fin utsikt över Tarfaladalen och Keb.
 
Jag skulle avråda från sydost kammen helt klart, den är ordentligt sönderbruten och på alla sätt mindre trevlig för en ensam vandrare, våran tanke när vi var där var att gå upp längst den, men vi skråade upp istället, blev lättare. Skulle nog rekomendera öst kammen, har bara gått den på vintern iof, men även om det är lite längre kommer det antagligen ändå att ta kortare tid, eftersom det är så pass mycket enklare väg.

Edit: En ska till att ha i åtanke är att sydväst kammen är även den väldigt sönderbruten, mycket flackt->stup->flakt stup och så vidare. Ganska drygt om inte annat.
[Ändrat av virror 2006-08-31 kl 23:31]
 
Syd(ost)kammen? Menar du inte lillietoppsrännan upp till Kaskasatjåkka eller syftar du kammen över till Kaskasapakte? Om du menar lillietoppsrännan så är den en ganska schysst led vid bra snöförhållande. Brant snöklättring i korridor kanske en PD-, inga svårigheter alls enligt mig.

Du kan även nå Kaskasatjåkkas östkam genom att gå längs med den relativt sprickfria glaciären, bara att gå i skrå längs med Tarfalatjåkka. Kolla in min sida på http://www.summitpost.org
 
Sydtoppen

Har varit på sydtoppen två gånger sommartid, snöförhållanden var väldigt olika. Första gången jvar det ett fint och fast snötäcke på toppen, nu när jag var upp i sommras var det 2 dm snöslask på hela toppen. Ska man gå över kammen till nordtoppen själv så MÅSTE(Annars är det inte äventyr utan galenskap) du har säkringar. Har aldrig satt några snöankare men jag kan tänka mig snöförhållanden påverkar, för vid de tillfällena är nog snöankare som gäller. Men jag har även bekanta som gått över mha isskruvar när hela toppen var blanksmällt.

Men jag måste säga att jag hade en åsikt om kammen innan jag såg den med egna ögon och en annan efteråt. Har sett flera personer vända bara från att gå upp till toppen när de sett branterna på sidorna(Det måste vara knäckande att inte gå de sista metrarna när man gått hela vägen upp) och det blir värre ute på kammen.

Lycka till med projektet..

Mvh Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.