Isyxor vid skidbestigning?

Undrar vad folk som håller på med skidbestigning har för isyxor och hur ni resonerar kring användandet av dessa.

För de mest extrema klättringarna med skidor antar jag att det är mer tekniska yxor. Men vid mer allroundbestigning, vad har ni för utrustning?

Hur brukar ni resonera när ni packar yxor för toppturen? När man korsar glaciärer gäller det såklart att vara utrustad, mycket kunnig och ta med sig utrustning därefter. Att färdas över glaciärer är ju en hel vetenskap. Jag undrar mer över gråzonen där det inte riktigt är glaciärer man ska upp på, kan man tänka sig andra användningsområden? Kamvandringar, bestigning i mer mixad terräng mm. Bär ni också med er annan säkringsutrustning då? Det handlar ändå om rätt ansenlig vikt men säkerheten går ju först.

Har själv en väldigt lätt och enkel vandringsyxa på 70 cm. Har aldrig haft med den på någon tur då jag inte har kunskap att använda den samt bedöma när den ska användas. Har dock stött på situationer då jag gärna haft den med mig, till exempel vid smala och branta traverser och vid en del branta klättringar sista biten innan insteg.

Erfarenhet och praktisk kunskap är allt, frågar här sålänge.
/Jonas
 
Det mesta funkar...

Nackdelen med en lång yxa är ju att den kan vara lite otrevlig att ramla med/på. Fördelen är t.ex. att den är bekvämare att gå med.

Fördelen med en kortare mer teknisk yxa är att den är bättre att klättra med, nackdelen är såklart motsatsen till den långa; alltså den är sämre att vandra med.

Själv använder jag mina isklätteryxor, av den enkla anledningen att jag redan har ett par sådana. De är såpass korta att jag kan stoppa ner yxorna i ryggsäcken om jag vill, det är fint att göra när man ska åka kabinbanor och dylikt.

Tomas
 
Olika

Jag har 5 olika yxor (men två av dem är ett par :)

Går jag på ren skidtur, typ Haute Route Cham-Zermatt prioriterar jag vikt och väljer en lätt yxa och har då yxan mest i säkerhetssyfte, tex att bygga ankare med eller "hålla sig i" vid brant terräng. Denna yxa har någon lättare legering i huvudet och lämpar sig således sämre till klättring.

Tror jag att det kommer bli klättring av, dvs klippa eller mix där jag gärna har yxa prioriterar jag funktion och väljer en klassisk alpinyxa (ca 800g) med riktigt stålhuvud.

Nu finns fina kombinationsyxor, ex Black Diamond Raven. Lätt men med riktigt huvud. Alla märken verkar ha en sådan sedan något år...

Mvh
/föhl
 
Yxor

Det är det klassiska problemet, man köper en som man tror skall fungera för allt, men inte fan gör den det efter ett tag står man där med 5 yxor som ovan...

Började med topptursideer och köpte en CAMP Highland, lätt som fan, men dög inte om det var hårt.

Nåja en bra isyxa inhandlades (ett par) som även skulle funka vid alpin klättring Cassin mirage.

Var sedan på glaciärkurs där alla tre yxor åkte med.
Cassinyxan för kort och CAMP yxan för lätt i bladet!

Nu måste jag alltså köpa en fjärde yxa för glaciärturer, PUH!

Sen en leachless yxa för isklättring, en kort extremlätt för skidalpinisttävlingar...
 
djungel

Att välja isyxor är såklart inte det lättaste. Frågan är vad som kan anses vara mest allround. Skibestigning sker ju på många olika platser på många olika sätt. Förhoppningsvis slipper väl i alla fall några av oss köpa ihjäl oss.

Längden är ju ett dilemma. Men att man måste kunna använda yxan som vandringsyxa är klart? Alltså en inte alltvför kort yxa...

En klar nackdel som tagits upp med långa yxor är ju att ramla med en sådan. Min isyxa sitter på ryggsäcken så att en del sticker upp ovanför ryggsäcken. Isyxan är ju 70 cm. Visserligen sitter ryggsäcken stadigt vad jag än gör med den, och när man går längre och har mycket packning kommer isyxan också ut en bit från ryggen.
Ändå en ganska obehaglig tanke att få spetsen i nacken...

Problemet verkar som sagt att packa isyxan på ett bra sätt när man ska utför. Klart att ett par tekniska klätteryxor går ner i säcken, men lika lätt blir det inte med en yxa på 50 cm. Känns ändå som att en isyxa på 50cm mycket väl kan komma till användning inte bara vid regelrätta glaciärvandringar.

Eller? Ingen som har erfarenheter och nyttiga lärdomar i bagaget?
 
yxlängder...

Jag vill inte säga någon absolut längd eftersom det bli lite knasigt eftersom folk är olika långa. Men jag som är knappt 180 tycker själv att längre än 60 cm känns klumpigt. Kör själv med en 55 cm som jag har till allt möjligt. När man behöver yxan är när det är brant och då är det smidigare med en kort yxa. Att gå med yxan som promenadkäpp när det är flackt....nja, det ser jag inte riktigt poängen med. En skidstav är nog bättre då.
 
Yxlängder del II

Längden på skaftet har naturligtvis med både kroppslängd och användningsområde att göra. För vanliga alpinyxor (ej tekniska isklättringsyxor) så gäller att en längre yxa är mer lämplig för vandring och skidturer (ger bla större hävstång vid self-arrest), en kortare yxa är smidigare att använda vid klättring. En regel jag sett för allroundbruk säger att längden bör vara från handen (hängande vid sidan) till toppen på foten. Vristband är att rekommendera eftersom yxan lätt blir hal i handsken när det är snöigt och kallt.
 
En av de bästa allroundyxor är Black Diamond Shrike, med böjd skaft. Teknisk blad, litet böjd skaft, som ändå går lätt att skjuta in i snön. Lätta. Om man bara har råd att köpa en par yxor, klarar man med de här yxor allt frår alpin vandring och skidbestigning till vertikalt is.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.