Isyxor?

Jag har på senaste turena börjat ta med mig en isyxa (typ 60 cm lång) för lite enklare säkringar och att det känns säkrare på branta snöfält.

Hur spänner ni fast isyxan?

Jag har bla en Haglöfs Rock 45 säck som har en variant av den vanliga typen av isyxefästen dvs man spänner fast isyxan uppochner. Men då pekar ju spetsen upp lite otäckt. Speciellt när man tarpå säcken (akta kompisarna) samt om man har lite packning så är den ganska otäckt nära nacken om man skulle ramla!

Har sett lite olika varianter, men finns de någon som har en bättre lösning?
 
Kanske nåt...

OK, det var ett halvår sen frågan ställdes, men i alla fall.

Som ovan nämnde är ju ett gummiskydd att föredra. Jag har tom varit med om liftgubbar (Frankrike) som kräver att man har det, åtminstone i liftkön...

Själv har jag gjort några egna i krymslang som man värmer till rätt form och sedan lindar silvertejp runt.
Billigt och mycket lätt.

Ett alternativ i stället för att sätta yxan baktill på säcken är att enligt "guidemodell" köra ner den mellan bärremmarna och ryggen med bladen vinklat inåt och snett nedåt. Personligen tycker jag iofs att detta sätt är suveränt vid vandring etc, men ganska kasst vid åkning... om inte annat så begränsar det rörelsefriheten och man kan väl undra hur ryggraden mår vid kraschlandning!

/Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wisentdual Isyxor och stegjärn Skidalpinism 8
avslutad120814 Isyxor vid skidbestigning? Skidalpinism 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.