Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd?

Man behöver inte bära så tungt man inte vill. Daniels ryggsäck, i listan jag länkade till, vägde knappt 4 kg, vilket var 14% av hans kroppsvikt. Han bar enbart egen utrustning och ingen mat. Jag bar min utrustning, all gemensam utrustning och all mat, vilket gav även mig en packning som vägde 14% av min kroppsvikt.

En femtonåring klarar enligt min uppfattning att bära mer än 7 kg. Den personliga utrustningen skulle då vara ungefär 4 kg för en femtonåring också, om man bara får tag i en lätt sovsäck och en lätt ryggsäck. 15-åringen borde då kunna bära all sin mat (eller motsvarande vikt, dvs knappt 1 kg per person och dag). För 7 dagar skulle startvikten då bli 11 kg och detta minskar sedan med 1 kg per dag.

När man går i fjällen med barn så tror jag att man kan se till att ryggsäcken är bättre packad och bärs på ett bättre sätt än när de på egen hand tar sig till och från skolan, med ryggsäcken sladdrigt packad och slängd över ena axeln. Man kan också se till att de har, och använder, en ryggsäck där man för över en del av vikten från axlarna till höfterna genom en avbärarfunktion. En enkel och bra modell är den som Daniel använde på vår tur senast. En liten midjeväska spänns fast runt höfterna med väskan baktill. Sedan "ställer" man ryggsäcken på denna midjeväska.

På detta sätt kan man använda ungarnas vanliga skolryggsäck, eftersom det finns ont om lätta rygggsäckar med avbärarfunktion till riktigt korta människor/barn.

Jörgen
 
Jag tycker du har fått många jättebra råd! Låter härligt och fullt möjligt tycker jag.

Ang. vikt så vill jag bara säga att jag bar full packning, dvs ca 15-16 kilo, när jag var 15 år. Det var inga problem och jag har inte fått några men än. Inte har jag blivit avskräckt från vandring heller. Jag var iofs relativt "vuxet" byggd, jag tror att du bäst kan avgöra det själv för dina barn. Det handlar om att vilja också - när man är 15 är det lite förnedrande att inte orka lika mycket som mamma ...

Lycka till!
 
Nu har jag läst länkarna. Jämttriangeln var min premiärveckotur också, när jag var 8 år, fast vi gick från Storlien och ända ner till Enafors. Kul att se er packningsvikt. Min pappa bar nästan 30 kg på den turen, han måste ju bära det mesta av min packning också. ;) Ett av mina största bekymmer nu är vårt andra tält som han köpte utan att tänka på vikten alls förmodligen. Men det känns dyrt att hålla på och köpa nya tält varje år också, vi köpte ju ett den här sommaren.

Fanns det alltså inget midjebälte på din sons ryggsäck? Jag har min gamla barnryggsäck kvar, och min äldsta dotter hade den när hon premiärvandrade, fast då hade vi kompletterat den med ett bälte, vilket alltså inte fanns när jag hade den. Det är en sån där klassisk med ram. Jag har funderat på att använda den till min mellandotter, men vet inte riktigt.
 
Senast ändrad:
Jag tycker du har fått många jättebra råd! Låter härligt och fullt möjligt tycker jag.

Ang. vikt så vill jag bara säga att jag bar full packning, dvs ca 15-16 kilo, när jag var 15 år. Det var inga problem och jag har inte fått några men än. Inte har jag blivit avskräckt från vandring heller. Jag var iofs relativt "vuxet" byggd, jag tror att du bäst kan avgöra det själv för dina barn. Det handlar om att vilja också - när man är 15 är det lite förnedrande att inte orka lika mycket som mamma ...

Lycka till!

En kvinna är väl färdigvuxen vid 15 år också? Och en man något år senare?
 
Vi var i somras till Keb med barnen, då 2 år 10 mån och 6 år 9 mån. Med var även systersonen på 11 år som var till fjälls för första gången.

Minstingen åkte mest bärstol med mamma som även bar deras regn-/förstärkningsplagg.

Storasyster bar till att börja med en Alpkit 20l med sovsäck, godis och regn-/förstärkningsplagg.
Alpkitsäcken har ganska breda bärremmar så de skavde henne på halsen så vi fick tänka om ganska fort. Vi hade med den DIY toppturssäck jag skrivit om i annan tråd så hon tog då den istället. Vidare fick jag ta hennes sovsäck (lätt dunsäck 670 gram). Detta orkade hon bära så länge hon tyckte det var roligt att gå, dvs på slutet av dagsetapperna fick jag bära säcken i handen.

11-åringen bar en Alpkit 25 l med alla sina kläder/sovsäck/liggunderlag utan problem.

Vi gick korta dagsetapper;
Dag 1. Nikka till båtlänningen i Ladtjo, våfflor och Cola hos Lapdånalds, åkte båt och gick sen 1km innan vi slog upp tälten vid en jokk, totalt ca 6km. Kvällen ägnades åt kurragömma i björkskogen och vattenlekar i jokken:)
Dag 2. Fortsatte mot Keb, gick i ca 40 minuters pass och sen vila innan tristessen slog till för mycket. Tältade mellan Tarfalajåkken och Keb fjst uppe på heden mot Kebnetjåkka. Totalt ca 6 km.
Kvällstur till fjst för chips-/drickainköp.
Dag 3. Dagstur upp mot Tarfala. Hann upp i jämnhöjd med Storglaciären innan orken/lusten att gå tröt;) så där blev det lunch innan vi vände tillbaka mot tältet. Totalt ca 9 km.
Kvällstur till fjst för chips-/drickainköp.
Dag 4. Dagstur upp på Kaipak och sen ned till Elsas bro vid Laddjujokka där barnen badade och klättrade på stenblocken. Här gick/sprang sen lillasyster hela vägen själv från bron upp till fjst.
Dag 5. Tillbaka mot Nikka. Tältade vid samma jokk som på vägen upp. Bad och foppatoffelrace i jokken hela eftermiddagen/kvällen. 28grC i skuggan!.
Dag 6. 1km till övre båtlänningen, båt och hamburgare hos Lappdånalds innan vi knallade sista 5 km till Nikka.

Barnen tyckte mest att det var tråkigt att gå efter en stund varje dag så det gällde att stimulera dem på olika sätt, sång/gissningslekar mm. Att gå som vi gjorde max 6 km vid förflyttningarna gjorde dock att det inte hann bli för tråkigt.
 
Motivation

Min dotter var drygt 2 år när hon följde med på vandring första gången. Vi gick 2 kilometer per dag och trots det var hon svår att motivera. Löften om godis när vi kom fram hjälpte ...

Vi tältade för nära en sjö, så jag blev tvungen att torka blöta kläder ...

Nu är hon mer rutinerad och fyra år. I våras när vi var ute hade hon fått packa sin egen ryggsäck. Min tanke var att hon skulle packa ner en nalle och en leksak, men hon hade 3 uppblåsta ballonger i ryggsäcken. När jag hade slagit upp tältet pyntade hon och bjöd mig på fest.

Jag kör lättpackning, men min dotter har överlistat mig ...

Mina tips är:
- Lätt packning både för barnen och de vuxna. Det är motivationshöjande för barnen att kunna slippa bära en bit, men det får ju inte bli för tungt för de vuxna.
- Mutor. Godis och en helikopterfärd i slutet av vandringen borde räcka för att motivera vilket barn som helst. En frisbee eller drake kan vara kul att ha på fjället.
- Flexibilitet. Planera så att ni inte behöver gå en viss sträcka per dag utan kan ta varje dag som den kommer och ha nära till målet. Om barnen börjar säga "Jag vill hem" så är det skönt att kunna avsluta turen. Om barnen känner sig tvungna att gå mot sin vilja är risken att de inte vill följa med igen, någonsin.
- Variation. Kan ni kombinera vandringen med paddling eller något liknande?

Lycka till!
 
Kvarnträsk, det där låter ju nästan som vår familj, det verkar vara ett bra upplägg.

v-tuna, variation sa du. Ja, hela Norrland är vårt, vi har en bil, campinggrejer, ryggsäckar och en kanot som jag tror att vi kan klämma ner oss i med litet god vilja. :) Bara fantasin sätter stopp.

På bilsemestrar kan ju en och annan natt på campinplats med lekkamrater vara humörhöjande för barnen. Kan man uppnå samma sak i fjällen, genom att tälta nära en stuga eller fjällstation?
 
Antalet barnfamiljer på fjällstationerna har ökat rejält senaste åren. STF har gjort en satsning på just detta, tex så har barn bott och ätit gratis. Detta har enligt uppgift gett mycket positivt resultat. Vi bodde i juli i Björkliden med husvagn och besökte Abisko fjällstation några gånger det fanns gott om familjer där.
 
Vår äldsta som fyllde 7 igår är väldigt van att vara ute och otroligt intresserad av djur, natur, spår, blommor, svampar, fiskar mm - sånt underlättar förstås :)
Hon har hunnit vara med till Muddus (10mån), Aktse/Skierffe (2år), Akka ifjol när hon var 5 och nu i år till Keb. Lillasyster som nu fyllt 3 var med till Akka och Keb.
 
Tack för alla tips!

Tänkte själv lura med min (då) 7 åriga son ut på fjället för första gången nästa sommar.
Frugan är inte alls lika tänd på tanken men henne och 2½-åringen kanske man kan stoppa in i ett fjällhotell i närheten med en kortlek och en hög med sudoku?

:)

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Hjortronälskare Orolig mamma - familjen borta i Sarek Fjällvandring 37
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
gerritholl Hur mycker folk går i Sarek? Fjällvandring 5
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Toola Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning? Fjällvandring 6
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
frosty Hur fort går ni egentligen? Fjällvandring 64
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.