Hela Bergslagsleden

Det är absolut inga fel på Skåneleden, men det är ju inte samma typ av led som Bergslagsleden som ju till största delen är en vildmarksled.
Vandrade delar av etapp 12 häromdagen och ska vandra etapp 13 tisdag-onsdag. Jag kan rapportera efteråt. Om du inte redan bestämt dig för Skåneleden.
/HåkanF
Tack Majjen, nja inte bestämt till 100%. Har i princip packat säcken förutom maten. Skulle iväg på onsdag. Tänker snön borde ha smält undan nu när vädret var så fint. Å andra sidan blir det blött när snön smälter. Jag har lite tidspress eftersom jag måste vara hemma tills den 9 Maj. Jag väntar på godkännande av Bergslagsledens vänner FB grupp.
Kanske ändå bättre med Skåneleden nu, är ju lite kortare. Även om Bergslagsleden verkar vara roligare. Men jag tar ändå gärna emot din rapportering.
Med vänlig hälsning, Veronika
 
En annan fråga är hur ska jag tolka svårighetsgraden på Bergslagsleden som är angiven med 1 2 3? Andra leder som Bohusleden & Hallandsleden brukar skriva, lätt, medelsvår och utmanande. Är det motsvarande, alltså när det står 3 så menar man utmanande? Är lite ur form, så bra att veta vad man ger sig in på:).
 
En annan fråga är hur ska jag tolka svårighetsgraden på Bergslagsleden som är angiven med 1 2 3? Andra leder som Bohusleden & Hallandsleden brukar skriva, lätt, medelsvår och utmanande. Är det motsvarande, alltså när det står 3 så menar man utmanande? Är lite ur form, så bra att veta vad man ger sig in på:).
1=lätt 3=svår
Svårighetsgraden verkar ha att göra med längd och terrängens kupering. De flesta etapper som är 20 km och längre får en trea. Annars är det antalet höjdmeter som avgör.
 
Hej,
Kollade på Bergslagsleden.se in alla Etapper. Saknar info om var man kan proviantera längs leden. Vill helst inte behöva bära med mig mer än en veckas mat.
Vidare, vid slutet av etapp 17, hur kommer jag till kollektivtrafiken för att åka hem till GBG? Verkar så att jag behöver lifta, eller? Det är även svart att komma till Kloten. Om jag förstår det rätt behöver jag vandrar från Malingbo till Kloten. Hur många km är det? Jag känner mig lite frustrerat att det är så svart att ta sig till Etappstarten och hemåt från Etappslutet.
 
Senast ändrad:
Det är Naturkartan som gäller.
Jag håller på att dokumentera hela Bergslagsleden samt alternativa vägar. Har hunnit med de 12 första etapperna. Du hittar dem här.

/Håkan

PS Du menar väl Malingsbo och inte Malung? Annars har du en väääldigt lång startsträcka.
Jag vill passa på att framföra ett tack och ett beröm för alla de dokumenteringar du gjort inom Örebro län vad gäller i princip allt vandringsrelaterat. Det är intressant att läsa och jag har också haft praktisk nytta av det.
 
Jag gick hela i somras/höstas.
Proviantering i Kopparberg funkar (blir ingen omväg om du helt enkelt avviker från leden).
Vid Hammarby är du några km från Nora, går att göra en detour dit.
I Ånnaboda kan du gå 4 km enkel väg till Garphyttan och handla.
At åka kollektivt till start och slut på leden är inte riktigt möjligt.
Jag åkte bil till Tiveden och fick skjuts av Wilderness Lodge i Kloten (tror det krävdes att man övernattade hos dem, men kolla med dem).
Det är en mycket fin led, så kan du få till logistiken rekommenderar jag den verkligen :)
 
Jag gick hela i somras/höstas.
Proviantering i Kopparberg funkar (blir ingen omväg om du helt enkelt avviker från leden).
Vid Hammarby är du några km från Nora, går att göra en detour dit.
I Ånnaboda kan du gå 4 km enkel väg till Garphyttan och handla.
At åka kollektivt till start och slut på leden är inte riktigt möjligt.
Jag åkte bil till Tiveden och fick skjuts av Wilderness Lodge i Kloten (tror det krävdes att man övernattade hos dem, men kolla med dem).
Det är en mycket fin led, så kan du få till logistiken rekommenderar jag den verkligen :)
Tack, har dessa små affärer ett hyfsat urval, typ ramen noodles, Ekströms blåbärspulver och någon typ av Granola samt torrmjölkpulver? Jag är ganska kinkig😬.
 
Tack, har dessa små affärer ett hyfsat urval, typ ramen noodles, Ekströms blåbärspulver och någon typ av Granola samt torrmjölkpulver? Jag är ganska kinkig😬.
Just de produkterna du frågar om var inget jag letade efter.
Nora stannade jag inte i, så där har jag ingen aning om sortimentet.
Kopparberg var en hyfsat stor Ica. De hade allt jag letade efter.
Garphyttan var en rätt liten Konsum-butik. Sortimentet var typiskt för en liten butik på en ännu mindre ort... Jag fick dock ihop mat som dög åt min kräsna dotter :)
Annars kanske du kan skicka paket till dig själv?
 
Tack, har dessa små affärer ett hyfsat urval, typ ramen noodles, Ekströms blåbärspulver och någon typ av Granola samt torrmjölkpulver? Jag är ganska kinkig😬.
Sedan finns alternativet att du talar om vad du vill ha och så kan någon handla i örebro och åka upp med det till receptionen i ånnaboda eller möta upp dig.
Hör av dig om du behöver hjälp.
Beroende på dag kan jag hjälpa till.
 
Kapar tråden lite.
Tänkte vandra en del av leden söderifrån med start vid Stenkällegården men det verkar vara omöjligt att ta sig dit med buss eller annan kollektivtrafik.
Jag kan inte hitta någon som trafikerar väg 49 mellan Askersund och Karlsborg, https://skaraborgaren.nu/ verkar inte ha återstartat sin trafik ännu.
Någon som har tips om hur jag kan lösa detta?
 
Kapar tråden lite.
Tänkte vandra en del av leden söderifrån med start vid Stenkällegården men det verkar vara omöjligt att ta sig dit med buss eller annan kollektivtrafik.
Jag kan inte hitta någon som trafikerar väg 49 mellan Askersund och Karlsborg, https://skaraborgaren.nu/ verkar inte ha återstartat sin trafik ännu.
Någon som har tips om hur jag kan lösa detta?
Hej,
jag löste det med att ta tåget till Laxå, sedan typ taxi till Stenkällargården. Betalade 600kr för det. Personen är boende nära Stenkällargården och erbjuder skjuts till och från till närmaste tågstation vilket är Laxå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Samir_k87 Genom hela Sverige, Treriksröset-Smygehuk! (Rekordförsök?) Vandringsleder 7
zzeezz Hela Sörmlandsleden rakt av. Vandringsleder 1
Nyman Att vandra hela bruksleden Vandringsleder 4
camoscio Bergslagsleden Vandringsleder 5
Askel Finaste del av Bergslagsleden för 2-3 dgr? Vandringsleder 4
picturalis Rutt för solovandrare Bergslagsleden Vandringsleder 1
blastlast Sökes: Äldre kartor över Bergslagsleden Vandringsleder 20
gurli Bergslagsleden Vandringsleder 4
Ceres Bergslagsleden juni-juli Vandringsleder 13
UnderEnTarp Kartblad för Bergslagsleden? Vandringsleder 6
naarendra Bergslagsleden v42 Vandringsleder 0
shike77 Bergslagsleden Vandringsleder 50
UtsiDaniel Bergslagsleden Vandringsleder 2
Matte83 Bergslagsleden. Vandringsleder 4
camoscio 4 dagar på Bergslagsleden Vandringsleder 1
PhilipKlang Bergslagsleden utan mat. Vandringsleder 18
liquidmonkey bergslagsleden på vintern???? SVARA NU, tack! Vandringsleder 3
mikeon Uppdatering av Bergslagsleden inledd Vandringsleder 0
Miklas Bergslagsleden Vandringsleder 33
dause Bergslagsleden, vinter Vandringsleder 2
CanMan Bergslagsleden Vandringsleder 2
Vinter123 Ta sig till Bergslagsleden? Vandringsleder 3
igs bergslagsleden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.