Hejsan behöver hjälp angående val av gps

Hejsan!
Jag har några funderingar angående olika gps modeller.
Det är så att jag kör bud bil och söker efter en gps där man kan genom röstfunktion säga tio olika adresser och den bestämmer vilket är snabbaste sättet att köra igenom dessa tio olika destinationer.
Så min fråga är finns det gps med denna typ av funktion och i såna fall vilken modell är det?
Tusen tack för alla svar!
 
Vissa modeller har tom. en liten FM-sändare så du kan höra rösten i bilstereon.
Det finns flera modeller, kolla gärna efter en där det går att uppdatera kartmaterialet.

Tomtom är väl marknadsledande, tätt följd av Garmin Nüvi och Magellan.

Men att någon har röststyrning tror jag inte... eller?

/Ulf
 
Senast ändrad:
Även om min Garmin Quest inte förstår tal så kan man lägga in 10 waypoints och låta GPSn "optimera rutt" för att få snabbaste/kortaste väg genom dessa.
De allra flesta bilnavigatorerna som är lite "billigare" saknar denna funktion. En del kan ta dej via någon enstaka viapunkt.
Det kräver nog diktig säljare för att veta vilka, eller att du laddar ner och lusläser manualen.

Jag rekommenderar inte Quest till dej eftersom den är lite pillig att mata in saker på, men för mej är den en utmärkt kompromiss.
 
Tack Gunnar

Tack för svaret Gunnar
Men har du någon aning vilken modell som kanske skulle fungera ändå,som har funktionen med waypoints så gps kan lägga upp en kör rutt.
Tusen tack för hjälpen/Josef
 
Garmin nüvi 760.

Garmin kommer med modeller som har röststyrning (nüvi 800-serien), men vilken funktionalitet de kommer att ha vet jag inte än.
 
Din egen hjärna

tror jag är bäst på detta.

Det är mycket sällan rutter som GPSen eller Mapsource räknar ut är bättre än de jag själv lagt in i skallen. Ibland så är de påtagligt sämre. Vid enkla rutter har ofta jag och datorn samma uppfattning.

Thure
 
Det är mycket sällan rutter som GPSen eller Mapsource räknar ut är bättre än de jag själv lagt in i skallen ...
Om du menar att du i minnet exakt kommer ihåg en rutt mellan tio olika destinationer där du dessutom skall utföra ärenden, vilket rimligtvis de flesta människor upplever som distraherande, är du bara att gratulera men jag tror knappast det är vanligt. Är man utrustad med sådana gåvor har du säkert rätt i att man inte behöver GPS.

Om vi bortser från övermänniskor som hittar perfekt överallt måste man ha tillgång till kartor och då tar det också tid att planera en rutt. Har man sedan inte fotografiskt minne måste man skriva upp rutten på en komihåglapp. Är man dessutom tvingad att göra rutten i fordonet så är papperskartor ohanterliga och lösa lappar besvärliga. Då blir plötsligt en navigator ett intressant alternativ - man slipper läsa kartor och komihåglappar och kan istället koncentrera sig på körningen. Framförallt om man som trådstartaren är budbilschaufför (eller någon annan form av yrkesförare) ger det en värdefull tidsvinst, även om navigatorn någon enstaka gång väljer en väg som inte är helt optimal.

I helgen var jag i Göteborg för en mässa, en stad jag som sällanbesökare har väldigt svårt att navigera i. Alla gånger utom en körde jag direkt till adresser jag inte hade en aning om var de låg och som jag omöjligen skulle kommit ihåg hela rutten till ens efter förberedande kartläsning. Den gång jag missförstod körinstruktionerna och körde fel räknades rutten automatiskt om så att jag ändå kom fram dit jag skulle och det hade tagit allra minst dubbla tiden och varit mer frustrerande (vilket är trafikfarligt) med manuell navigering. När jag skjutsade en person som tidigare åkt taxi mellan mässan och hotellet påpekade passageraren att taxiföraren valde en långsammare väg än min GPS men om det berodde på okunskap, en dålig vana eller eller var avsiktligt för att lura kunden vet vi förstås inte.

Jag hävdar inte att navigator är rätt för alla. Har man gott om tid och tycker det är kul att läsa kartor skall man naturligtvis fortsätta med det. GPS:en kräver både en smula träning och sunt förnuft för att riktigt komma till sin rätt men den kan i de fall man inte kör på fullkomligt kända vägar för många vara ett betydligt bättre alternativ än manuell navigering.
 
Pelle

jag tror att vi pratar om olika saker här.

Om man inte hittar i ett område kan man spara en hel del tid med navigator där håller jag absolut med dig.

Men jag uppfattade frågan snarare gällande i vilken ordning man skall ta 10 adresser där man vet var de ligger. För den sorteringen tror jag att den egna hjärnan med eller utan papperskarta är överlägsen de nuvarande navigatorernas program. Att sedan hitta till de adresser med bilen man inte har hel koll på kan man med fördel göra med GPS-navigator.

Thure
 
jag tror att vi pratar om olika saker här.

Om man inte hittar i ett område kan man spara en hel del tid med navigator där håller jag absolut med dig.

Men jag uppfattade frågan snarare gällande i vilken ordning man skall ta 10 adresser där man vet var de ligger. För den sorteringen tror jag att den egna hjärnan med eller utan papperskarta är överlägsen de nuvarande navigatorernas program. Att sedan hitta till de adresser med bilen man inte har hel koll på kan man med fördel göra med GPS-navigator.

Thure

Jag ber att få hålla med Thure här. Jag kör regelbundet ut varor till detaljister och har typiskt ca 40 stopp på rundan. Några är ute på landsbygden men de flesta är fördelade över olika stadscentra. Från första dagen har jag klarat mig med en översiktsbild utskriven från Eniro, där jag kryssat för läget för de aktuella handlarna. Att memorera en fast runda, med upp till ett 50-tal stopp, är inte ett dugg svårt och det ger mig en väldig frihet att köra exakt som jag finner bäst för dagen, trafiksituation och annat taget i beaktande. Optimeringen blir ju i det närmaste rent intuitiv när man kollar vart allt ligger. Däremot har jag skrikit i högan sky efter en GPS de gånger jag får enstaka körningar till kunder med addresser som jag aldrig hört talas om och som andas väldigt mycket frisk luft... "Bänghulta gård, bredvid trädet på mossen.." ;-)

Om man däremot, som trådstartaren, har en uppsättning helt okända adresser på varje runda blir ju situationen en annan. Är det dessutom i stadstrafik tror jag att jag också skulle vilja ha det beslutsstöd en modern GPS ger.
/R
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
jasainc Behöver en guide i att föra över kartor! Navigering 8
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
Saxby Behöver åsikter om Garmin 76S Navigering 10
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
6211 behöver hjälp Navigering 12
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
jbm Vad behöver jag? Navigering 11
kilefors Nu behöver jag hjälp!!! Navigering 2
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.