Hej. jag väger för mycket

Ja, det är ju grundläggande fysik.

Man flyttar sin kroppsvikt (massa) längre sträcka (högre fart samma tid) på en timme om man springer än om man går = högre energiåtgång.

Det kan ingen hokus-pokus bok i välden ändra på.

Dessutom aktiverar samma person kroppen hårdare med högre puls, andning, svettning mm om han springer jämfört om han går.
Klart man förbrukar mer. På just det, fysisk aktivitet. Men du missar hela poängen. Är man mer aktiv fysiskt så drar kroppen ner på andra processer (om det är en regelbunden aktivitet). Det blir alltså i princip ett nollsummespel.

Det som jag länge tyckt känns galet med resnonamanget att man går ner i vikt av att öka sin fysiska aktivitet är dels att det inte funkar (fråga vilken PT som helst) och dels att man tycks bortse från att motion alltid representerar en relativt liten del av kroppens totala förbrukning. Även en soffpotatis bränner, förenklat, i runda slängar en 2000 kcal/dag. En minimal del av det går då till fysisk aktivitet. Resten är ju de där andra, ständigt pågående, processerna. Och den mängd energi som tilldelas dem är alltså inte konstant, vilket man tidigare trott.

Tro't eller ej, men det stämmer rätt bra med verkligheten, vilket spring mer-teorin inte gör.

Effekterna av det där är dock kända sen länge.

T.ex. så går många av oss omkring med inflammationer, vilket kan bero på ett överaktivt immunförsvar. Ökar man motionen kan man se förbättrade värden vad gäller inflammationsmarkörer. Mindre resurser har avsatts till immunförsvaret som lugnar ner sig och inte längre går på högvarv.

Om man istället bosätter sig på gymmet, börjar tokträna och bränner kalorier så det skvätter om det, så blir det för lite energi över till immunförsvaret och man får infektionskänsliga elitidrottare med benägenhet att åka på både det ena och det andra.

I min skalle stämmer den här teorin väldigt väl med verkligheten. Plus att de studier de grundar sig på gjordes på väldigt skilda grupper människor och resultatet var hela tiden detsamma. För ett paradigmskifte krävs mer, det vet jag. Men för mig räcker det som finns. Särkilt som det stämmer som smäck på det jag själv upplevt, både vad gäller vikt och provvärden.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Klart man förbrukar mer. På just det, fysisk aktivitet. Men du missar hela poängen. Är man mer aktiv fysiskt så drar kroppen ner på andra processer (om det är en regelbunden aktivitet). Det blir alltså i princip ett nollsummespel.

Det som jag länge tyckt känns galet med resnonamanget att man går ner i vikt av att öka sin fysiska aktivitet är dels att det inte funkar (fråga vilken PT som helst) och dels att man tycks bortse från att motion alltid representerar en relativt liten del av kroppens totala förbrukning. Även en soffpotatis bränner, förenklat, i runda slängar en 2000 kcal/dag. En minimal del av det går då till fysisk aktivitet. Resten är ju de där andra, ständigt pågående, processerna. Och den mängd energi som tilldelas dem är alltså inte konstant, vilket man tidigare trott.

Tro't eller ej, men det stämmer rätt bra med verkligheten, vilket spring mer-teorin inte gör.
Motion representerar alltid en relativt liten del av kroppens totala förbrukning? Om soffpotatisen förbrukar 2.000 kcal/dag så kan hen flerdubbla förbrukningen med fysisk aktivitet. Vid extrem fysisk aktivitet kan man förbruka 10.000 kcal/dag.

Nä.

Gunde Svan åt som exempel någonstans 8000 till 10000 kalorier per dag när han tränade extremt hårt, gör en soffpotatis det över tid så lär denne bli fet.

Senast ändrad:
Man får inte precis några representativa värden med ytterligheterna -extremsportare kontra soffpotatis.
Vet egentligen inte vad ni försöker komma fram till?

Man kan bli smalare på en jäkla massa olika sätt. Det handlar inte om att fokusera på kcal för att lyckas. Jag skiter fullständigt i det och har lyckats ändå. Det handlar bara om att hitta sin väg att gå och som passar en själv.

Att föra fakta att kroppen förbränner kalorier vid fysisk aktivitet på spåret igen. :)

Mer fysisk aktivitet = mer förbränning

Kändes som det höll på att börja sladda lite i tråden angående det.
Jo, men försök springa dig smal. Lyckas du så är du duktig....

Jag har inte läst så noga, men kanske DrGlas menar att ämnesomsättningen är densamma? För den är väl som den är och svår att påverka för de flesta. Elitidrottsmän är svårt att jämföra med.

Jag har inte läst så noga, men kanske DrGlas menar att ämnesomsättningen är densamma? För den är väl som den är och svår att påverka för de flesta. Elitidrottsmän är svårt att jämföra med.
Under långa vandringar är det ganska vanligt att jag går ned lite i vikt. Som mest har jag tappat 7 kg under en vandring.

Äter man samma kaloriintag och springer så tappar man vikt jämfört med att man inte aktiverar sig fysiskt, alternativt ökar mindre i vikt om födointaget är för stort eller fel balanserat.

Jag är tydligen duktig utan att springa med då jag har lätt att styra min kroppsvikt via födointag och/eller fysisk aktivitet.

Det räcker för min del med 3-4st 5-6km promenader i veckan med bibehållet födointag för att få en viktminskning.

Motion representerar alltid en relativt liten del av kroppens totala förbrukning? Om soffpotatisen förbrukar 2.000 kcal/dag så kan hen flerdubbla förbrukningen med fysisk aktivitet. Vid extrem fysisk aktivitet kan man förbruka 10.000 kcal/dag.
Så här såg det ut på min längsta cykelrunda.
1756405849584.png

Under långa vandringar är det ganska vanligt att jag går ned lite i vikt. Som mest har jag tappat 7 kg under en vandring.
jag går aldrig ner på fjällvandringarn, trots mycket mindre mat, men så är jag rätt deffad idag och har inte mycket att ta av.

men hade jag haft möjlighet att väga mig direkt efter vandring så kanske man gått ner, men hemresan med pizza eller hamburgare nånstans återställer ev viktförlust.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips