Havssurf i Sthlm vid västlig vind?

På lördag den 25/8 skall det enligt SMHI blåsa 12 m/s rakt västlig vind vid Sthlmskusten. Finns det något ställe med chans till till surfvågor vi dessa förhållanden, och i så fall var? Någonstans vid Nynäshamn kanske? (Toröstranden fungerar väl inte, eftersom det krävs sydlig vind där?)

Tack på förhand för alla tips.

Vad jag förstått bör Ören-Torö Stenstrand kunna funka åtminstone från Sydväst till sydöst? Kanske till och med rakt Västlig vind? Ser inte helt hopplöst ut på kartan i alla fall, men beror förstås på hur botten ser ut utanför västra udden. Jag kan tänka mig att åka dit på lördag och prova i alla fall. Fint ställe ju.

torfr8.jpg

Annars är det väl bara att justera kursen och hålla till längre ut, och surfa i riktning mot Öjas västra strand.

Det lär även bli bra vågor mot Askö. För att ta sig dit kan man paddla från Trosa, Stora Uttervik eller längre in i Hållsviken där det finns en fin strand att sjösätta från.

verkar tyvärr som vindprognosen nu är sämre, tv4 tror på 7-9m/s i V-SW för lördag nere vid Nynäshamn, Aftonbladet på 4-6 m/s i S-V för Stockholm. Kan ju ändras igen men inte så troligt att det blir en bra helg för våglek. :(

Det finns förstås surfvågor och surfvågor.
Men jag kan nog tänka mig att prognosticerade 7-9 m/s kan räcka till rätt hyfsade vågor i just de vatten som nämnts.

Ett ställe

att fundera på är västsidan av Enskär och Hartsö-Enskär upp till sundet mot Ringsön söder om Studsvik där Slottsdjupet och Bråviken kan bygga upp rätt bra sjö vid hårda västliga vindar.

Jag har seglat och paddlat en hel del i området och det är trevligt för en weekendtur. Man kan t ex besöka ringmärkningsstationen på Enskär.

Thure

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips