Havsöring - utrustning och teknik

Ännu en fiskekompis som fastnat i bindningsträsket? De jag redan har binder typ femtio gånger fler flugor än vad de själva hinner använda och jag har flera askar fulla med gratisflugor de gett mig. Vi får ge oss ut med flugspöna nästa gång jag är över på din sida...

Snygg fluga! Och min favoritfärg.
Jo jag håller på och fastna i det träsket också. Det behövs tydligen alltid en påse material till. Och det kommer bli många flugor.

Jag svingar gärna flugspö eller vilket spö som helst när du har vägarna förbi.

Tack! :)
Orange är en fin färg och det håller de flesta fiskar med om.
 
Det har varit så kyligt ett tag nu att det legat lite is. Idag är det riktig vinter ute.
Kör vi klart på vintern nu? Så det inte blir som förra året. Varmt i mars för att sedan bli kallare i april.
 
Det har varit så kyligt ett tag nu att det legat lite is. Idag är det riktig vinter ute.
Kör vi klart på vintern nu? Så det inte blir som förra året. Varmt i mars för att sedan bli kallare i april.
Jag kan trösta er som väntar på att det ska bli april att här, där vi får fiska, är vädret så grinigt att vi inte just har någon glädje av det...
 
Har skjutit en del på att fylla askarna till säsongen för att ha något att göra så nu börjar det nästan bli bråttom.

Blev två wolly bugger igår.
 

Bilagor

  • 2E5CCAD0-49B2-4631-AB86-7495374428A2.jpeg
    2E5CCAD0-49B2-4631-AB86-7495374428A2.jpeg
    493.7 KB · Visningar: 108
  • 8DB59F31-9B98-41A8-BBF3-C50E9BBD046C.jpeg
    8DB59F31-9B98-41A8-BBF3-C50E9BBD046C.jpeg
    240.2 KB · Visningar: 102

Mina tips för kustspinn efter havsöring




Mitt kustfiske efter havsöring bedrivs i Östersjön (Roslagen, Åland och Gotland) och till 90 % över långgrunda bottnar och i vattendjup från några decimeter till kanske två meter och antingen från land eller utvadad i vattnet. Min teknik och utrustning är anpassade till detta. Fisket kan bedrivas året om (beroende på hur sträng vintern är) men det är så här års det börjar bli som mest intressant. När dagarnas längd ökar och solen värmer är det plötsligt skönt att vara ute och fiska och i det avseendet är havsöringen rätt lik oss. Också den uppskattar att det plötsligt blir litet varmare. Det klassiska (och säkraste) tipset är att söka öringen en fin vårvinterdag med sydlig vind och att göra det i en långgrund, sydvänd, vik med sk leopardbotten. Lyckas man kombinera dessa förutsättningar kan man få ett fint fiske.


















Eftersom de bottnar jag fiskar över vanligen är bemängda med vegetation och stenar är kustwobblers mitt förstahandsval när det handlar om beten. Favoriterna är Vicke, Gladsax och Sandgrävling och de färger jag använder mest är tobis- eller strömmingsliknande och röd med svart rygg eller gul med röd rygg. Standardvikten är 20 gram men om det blåser hård motvind går jag upp till 27-30 gram. Jag byter ut trekroken mot en enkelkrok som jag monterar så att krokspetsen pekar uppåt, ett arrangemang som effektivt minskar risken för bottennapp samtidigt som det ger mycket säkra krokningar.



Den typ av bete som kallas havsöringdrag, tillverkade av plast eller epoxy, är också effektiva och kan tas hem även i långsam takt över grunda bottnar. Genomlöpare har på senare år vunnit många anhängare och är det inte alltför grunt använder jag ofta sådana och, i så fall, alltid med enkelkrok. De gamla beprövade favoriterna som Toby, Salar, Gnosjö och Snaps fungerar lika bra som de alltid har gjort och det gör även det gamla knepet att snabbt byta till en liten, gärna svart, spinnare om man råkar ut för sk följare (öringar som simmar efter ens drag utan att hugga).



Upphängare använder jag sällan eftersom de innebär mer tid som får ägnas åt att plocka bort tång och annat från krokar vilket minskar den tid krokarna fiskar i vattnet. Den minskade effektiva fisketiden är en nackdel som överväger de eventuella fördelar en upphängare ger.
För det mesta använder jag monofil nylonlina i dimensioner från 0,25 till 0,30 mm. Jag anser att nylonlinans tålighet mot nötning och dess elasticitet är egenskaper som överväger PE-linornas högre känslighet. Flätade PE-linor går helt bort för den del av mitt fiske som bedrivs vintertid eftersom problemen med isbildning då blir för besvärande med sådan lina. Nylonlinan ger säkrare knutar och är mindre trasselbenägen. När jag använder PE-lina skarvar jag på en cirka två spölängder lång tafs/slaglina av nylon närmast draget.



Nio fot är den spölängd jag oftast använder. Den ger goda kastlängder samtidigt som spöt fortfarande är lätt och smidigt att hantera. Jag undviker spön som är överdrivet styva/snabba/toppiga i aktionen. Sådana spön må kasta långt och vara känsliga nappindikatorer men en klinga med progressiv 3/4-aktion är bättre när man väl har en skaplig fisk på kroken.

Under spöt sitter en haspelrulle i storlek 3000-4000. Jag har stora labbar och för en fullvuxen karl normal finmotorik. Ofta är det kallt och ibland har jag handskar. Under sådana förhållanden ser jag inga fördelar med att använda minsta möjliga rulle (vilket tycks vara vad de flesta eftersträvar). En överdrivet liten rulle är också alldeles för lätt för att balansera ett tvåhandsspö och en dåligt balanserad utrustning är mer tröttsam att fiska med även om den skulle vara lättare. Kustfiske efter havsöring kallas ofta för de tusen kastens fiske eftersom det ofta är långt mellan huggen. Långa fiskepass med många kast innebär att det är viktigt att ha en utrustning som är vilsam att hantera.



Så om du inte ännu provat på detta fiske och bor vid eller nära ostkusten så kanske det är dags nu? Rätt som det är kommer det en helg med kanonväder och då är det guld att vara ute på stranden vare sig det nappar eller inte, glöm bara inte matsäcken som ju är den kanske viktigaste ingrediensen i en lyckad utflykt vare sig den har med fiske att göra eller inte.

Om du har vadare: Börja inte fisket med att plumsa ut i vattnet! De allra flesta hugg jag fått har kommit inom 15 meter från land där vattendjupet understigit en halv meter. Står det fisk där så är det en god idé att ge den chansen att hugga snarare än att skrämma bort den.
Hemtagningen av draget bör, som regel, vara långsammare i kallt och snabbare i varmt vatten men alltid göras med korta avbrott, sk spinnstopp, på någon sekund under vilka betet (beroende på vilket drag man använder) får sväva i vattnet eller singla ned mot bottnen. Ofta(s)t kommer hugget just då.
Var uppmärksam på om linan plötsligt slackar! Det är ofta en havsöring som stöter på draget med sin nos.
 
Undra om havsöringen vet att den ska hugga utan röd huggpunkt.
 

Bilagor

  • 42AB8B7F-98BD-45F1-A398-D62B0F441E6D.jpeg
    42AB8B7F-98BD-45F1-A398-D62B0F441E6D.jpeg
    645.5 KB · Visningar: 15
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erijon Vandrande havsöring i Stockholm Fiske 4
sodden73 Havsöring i älv Fiske 5
telleus havsöring i göteborg Fiske 4
PikeMike Havsöring i Kalix/Haparanda Skärgård! Fiske 14
UmeRobban Kustfisket Umeåtrakten efter Havsöring-Lax Fiske 0
Cbratne Havsöring Fiske I kolmården Fiske 0
Avslutat1005 Har någon provat att meta havsöring?????? Fiske 9
virto Havsöring på västkusten Fiske 3
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
streamer Havsöring Öland Fiske 1
vuogga Havsöring - NU!! Fiske 16
peking Havsöring st:anna Fiske 1
johansson_79 Fiske efter havsöring i bohuslän Fiske 4
streamer Havsöring Fiske 7
jmlove Havsöring i Stockholm! Fiske 8
poppe_uk Havsöring i Skärgården? Fiske 1
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
storfiskarn? Havsöring i Herrhamra Fiske 5
Izumi Havsöring fisket igång! Fiske 2
Peakerman Havsöring på den sydskånska kusten? Fiske 0
Freddan75 Havsöring i Skåne. Fiske 9
sma Havsöring på västkusten? Fiske 1
robocop Havsöring på Åland Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.