Hatt

Ja, det kanske man kan säga. Köpte den för 20 år sen, så den har hållit bra ändå.

Menar du att Kangols är originalet? Beppehatten känns som en modell som varit med ett tag.

Kangols version av den sk Bucket Hat har i alla fall varit med ett bra tag men vem som var först med modellen vill jag låta vara osagt. I Sverige blev den populär på sextiotalet och kom att förknippas med Beppe Wolgers.

Kangols modell har inga metallringar som kan rosta. Den jag köpte för 15-20 år sedan har inte krympt. Möjligen är den marinblå färgen något ljusare nu än när jag köpte den men den ser inte blekt ut. En Kangol kostar visserligen runt 500 spänn men så är den också av bättre kvalitet än en femtiokronors beppehatt från vemvetvarifrån.
Designen är suverän och det sluttande brättet skyddar/skuggar bar samtidigt som det utgör ett minimalt vindfång.
 
Kangols version av den sk Bucket Hat har i alla fall varit med ett bra tag men vem som var först med modellen vill jag låta vara osagt. I Sverige blev den populär på sextiotalet och kom att förknippas med Beppe Wolgers.

Kangols modell har inga metallringar som kan rosta. Den jag köpte för 15-20 år sedan har inte krympt. Möjligen är den marinblå färgen något ljusare nu än när jag köpte den men den ser inte blekt ut. En Kangol kostar visserligen runt 500 spänn men så är den också av bättre kvalitet än en femtiokronors beppehatt från vemvetvarifrån.
Designen är suverän och det sluttande brättet skyddar/skuggar bar samtidigt som det utgör ett minimalt vindfång.
Jag uppskattar engagemanget men de faller inte riktigt mig på läppen. Vill nog ha större brätte.
 
Jag sällar mig till Tilley gruppen, just en där undersidan av brättet är med mörkare tyg är väldigt bra när man paddlar. Hatten sitter också kvar i hård vind samt så flyter den. Själv har jag den ljusa med grönt tyg på undersidan av brättet, ljus för att den inte ska bli för varm. Dock så noterar jag ett problem med dem och det är ventilationshålen där mygg gärna tar sig in.
@Kogoyo skämtar nog, annars hade han föregått med gott exempel och inte skrivit sitt inlägg, eller ens börjat läsa en tråd som han inte är intresserad av eller ...
 
Jag sällar mig till Tilley gruppen, just en där undersidan av brättet är med mörkare tyg är väldigt bra när man paddlar. Hatten sitter också kvar i hård vind samt så flyter den. Själv har jag den ljusa med grönt tyg på undersidan av brättet, ljus för att den inte ska bli för varm. Dock så noterar jag ett problem med dem och det är ventilationshålen där mygg gärna tar sig in.
@Kogoyo skämtar nog, annars hade han föregått med gott exempel och inte skrivit sitt inlägg, eller ens börjat läsa en tråd som han inte är intresserad av eller ...
En till på Tilley alltså. Ja, de verkar vara riktigt bra.

Har funderat lite på det där med material, ventilation och sådant. Denna hatt från Outdoor research tilltalar mig. Men den har väl tilltagen ventilation, undrar om det egentligen är bra för vårt nordiska klimat? Jag har känslan att det är ganska sällan det är olidligt varmt men mer ofta det är skönt när det värmer lite. Sen är just denna inte i bomull tyvärr.
 
Min Tilley är inne på tredje årtiondet. Börjar se inkörd ut.
JAg valde en naturfärgad med grön undersida på brättet.
Hatten har fått en del myggmedel och även någon omgång vax under åren men fläckarna har försvunnit med handtvätt. Brag-taggen ligger kvar i sin ficka :)
 
Fast Tilley är väl lika dyra som Fjällräven?
Funderade på en Tilley för ett par år sedan men köpte en Fjällräven Abisko istället. När det är riktigt varmt kan den kännas varm, det är inga ventilationshål på den. Och brättet kan jag tycka är lite för brett, men det är ju en vane/smaksak. Materialet i G-1000 gillar jag dock. Fick tyvärr en storlek för stor, fungerar men sitter kanske lite löst. Ska se om jag inte kan lösa det på något sätt. Fjällrävens Hatfield-modell ser ju också trevlig ut.
Jag har också en NorthFace med delar av kullen i mesh. Den är skön när temperaturen närmar sig 30 grader. Tyvärr gillar min fru den också. Hon passar dessutom bättre i den, så den får hon ta. Vet inte vad modellen heter och hittar den inte på nätet nu. Köpt på Kreta.

Eftersom brättet ändå är ganska brett på min Abisko, så funderar jag på en Booney-hatt. Finns bl.a. på Röda Stjärnan:

Mössor och Huvudbonader och fältmössor och boonies - Röda Stjärnan - Allt inom airsoft, friluftsliv och tactical (rodastjarnan.com)
 
Senast ändrad:
Flera olika hattar är vad jag använder. OR har den klassiska Seattle Sombrero som funkar utmärkt vid paddling och regn. När det är varmt och sol vill jag ha en mer ventilerande som t ex en panamahatt. Dessa klarar ofta bra att rullas för att förvara i ryggsäck och liknande och är verkligen snygga. Finns olika prisnivåer. https://www.naturkompaniet.se/stetson-unisex-aripeka-toyo-white-2001724/?sku=2300000353471 är kanske inte så prisvärd.

Sen tycker jag att du skall prova själv. Huvuden är olika och även tycke och smak.

Thure
 
Jag kör en Tilleyhatt för att skydda ansiktet. Sitter bra även i hård blåst även om jag ser lite rolig ut i den kanske...
Rekommenderas!
 
Förra sommaren blev det inköp av hatt till mannen, efter totalt solförbud alt utegångförbud av läkarna efter kraftig behandling. Följande hatt inköptes tillsammans med andra solskyddskläder. Hatten hade styft brätte som inte slokade i vinden när man paddlar, lätttorkat tyg, och väger ingenting samt ett snöre om hackan så den inte flyger iväg i kajaken.
outdoor-research-sombriolet-sun-hat-pewter.jpg

 
Jag älskar min aussie hat, har haft den i 20 år och den blir bara bättre och bättre (i takt med att den förstås också blir fulare). Den såg ut precis så här som ny. Den tål regn och blåst, enda nackdelen är att den saknar hakband men det är lätt fixat. Brättet är mjuk och hela hatten går att platta ihop i packningen.
 

Bilagor

  • 1614944087547.png
    1614944087547.png
    842.9 KB · Visningar: 81
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 underhålla ny hatt?? Kläder 6
PoiRan Hatt - svalkande? Kläder 19
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.