Hata snusare!

Så där ja, då fick jag er uppmärksamhet ett litet tag.

Det är inte så farligt som det låter, men jag har precis kommit tillbaka från en vecka i fjällen och jag blir så trött på alla små portionssnuspåsar som ligger på stigar, i buskar, i jokkar - kort sagt överallt.

Ärligt talat, det kan väl inte vara så himla svårt att spotta ut snuset i en påse/dosa och slänga när man kommer hem från färden.
Om man tagit med sig eländet ut kan man väl ta med det tillbaka - precis som man gör med allt annat skräp.

Det ser ju ordentligt tråkigt ut med små vita påsar överallt.

Så det så.
/p
 
HATA rätt

pjurka; sa:
Så där ja, då fick jag er uppmärksamhet ett litet tag.

Det är inte så farligt som det låter, men jag har precis kommit tillbaka från en vecka i fjällen och jag blir så trött på alla små portionssnuspåsar som ligger på stigar, i buskar, i jokkar - kort sagt överallt.

Ärligt talat, det kan väl inte vara så himla svårt att spotta ut snuset i en påse/dosa och slänga när man kommer hem från färden.
Om man tagit med sig eländet ut kan man väl ta med det tillbaka - precis som man gör med allt annat skräp.

Det ser ju ordentligt tråkigt ut med små vita påsar överallt.

Så det så.
/p

Man kanske inte ska och hata snusarna utan den gärningen dom gör när dom slänger snuset i naturen.
Tycker själv att det inte ser så bra ut.
Vet inte hur lång tid det tar för naturen att bryta ner snuset, men det går ju betydligt snabbare om man nu lägger snuset undet lite jord vilket inte är så svårt.
MVH
KIM
 
Slänga skräp i naturen.

Jag slänger mycket skräp i naturen. Om det är biologiskt nedbrytbart innom rimlig tid, och alltid på ett ställe därdet inte syns. Bättre än på tippen.
 
mitt lekmannautlåtande lyder: snus=tobak=tobak=blad-->blad+6månader=jord
snuspåse=papper(?)
jag vet inte hur lång tid det tar att bryta ner detta papper eller vad det nu är, men det borde väl ha samma egenskaper som ett kaffefilter, o de tar max 1-2år att bryta ner
 
tobak=gift= nog längre än 1-2år, se bara på alla granbarr. som sakt så är jag inte expert men detta är min åsikt/tro
 
Håller med ....

Som snusare av vanligt lös-snus så håller jag med fullt och fast, men det gäller inte bara i naturen, utan överallt som man ser vanligt snus och påsar och fimpar liggande ! Skärp er alla ! kasta på rätt ställe och stör inte andra med ert snusande/rökande ! Att skräpa ner i naturen fick jag lära mig som barn att man inte ska, tydligen var det många som missade den lektionen ! Håll Sverige Rent ! /Gunnar
 
Längre tid i fjällen?

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har för mig att det tar längre tid i fjällen för skräp/material att brytas ned.
Det har med färre bakterier/djur etc att göra.

Men det var grymt länge sedan jag läste biologi i plugget så jag kan komma ihåg helt fel.

Oavsett tycker jag det är tämligen onödigt att slänga skräp i naturen. Det är väl bättre att ta med det i en påse och källsortera (om möjlighet finns) när tillfälle ges.

Har man orkat bära med det ut så orkar man väl bära med det tillbaka också.
/p
 
....
Och det gäller inte minst alla fimpar också. Hur svårt är det att lägga fimpar och annat otyg i den vanliga skräppåsen som man ändå har med sig? Det är inget kul att ha marken full med fimpar när man hittat den i övrigt perfekta tältplatsen.

På grund av den ofullständiga förbränningen innehåller fimparna mer gift än snuset. All tobak innehåller dock höga halter av kadmium (en av de viktigaste källorna till kadmium i rötslammet från reningsverken – det här gäller hemma också alla rökare: FIMPAR SKA INTE SPOLAS NER I VASKEN).

Papperet runt portionssnuset torde vara av betydligt kraftigare sort än kaffefilter. Annars skulle det lösas upp redan under läppen. Jag skulle gissa på någon våtstark kvalitet som är ytterst svårnedbrytbar.
 
Vettigt inlägg!

Kan inte annat än att hålla med. Snusar själv sedan många år tillbaka men störs väldigt mycket av att se dessa små portionspåsar överallt.

Under min vandring nu i sommar gick jag en del av kungsleden och det var ett par år sedan jag gick på kungsleden. Blev illa berörd över hur mycket skräp det ligger längs denna led, inte bara snus utan godispapper, matförpackningar o s v.

Vad blir motdraget? Papperskorgar var 100:e meter eller patrullerande skräppoliser ....
 
Visst kan man ju ta med sig prillorna hem (eller gräva ner dem) men den nedskräpning "snusarna" står för är lite som med den kända anekdoten med mygg och kameler. Personligen störs jag betydligt mer av "kvarglömda" folieförpackningar från snabbmat, godispapper, plastpåsar, aluminiumburkar, flaskor och allehanda skräp som man ofta ser längs fjällens mer trafikerade autostrador. En allmän skärpning anbefalles vad gäller nedskräpning, men att utmåla "snusarna" eller "rökarna" som särskilt nedskräpande och samtidigt ta ord som hata i sin mun är bara löjligt.

/David
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.