Hata snusare!

Re: Röker du i min luft pissar jag i ditt badvatten

Nordesjo; sa:
Allvarligt, nikotinister ÄR ju ofta vältränade egoister*, inte så konstigt att det visar sig på nedskräpning också. Fimp- och prillslängning är en reflex.
Det ligger ju klart mycket fler cigarettfimpar och skräpar på trottoarerna än vad det ligger annat skräp. För att inte snacka om snuspåsarna i pissrännorna. Det är det enda skräpet som läggs där. Inte ens tuggummi.

*Vilka andra skulle få för sig att stå och blåsa rök på folk som står i närheten, och bli förbannade om någon sade något? Jag tror att jag ska börja pissa i simbassänger: "Ävafan, jag kissade ju inte där du simmar!"

Håller med helt.. Nästan så jag lackar ur ibland här i London; Efter varje krogbesök måste kläderna köras i minst 60 för att de luktar rökapa, de flesta som slänger fimpar på gatorna släcker dem inte ens, bara kastar dem så att de ligger och pyr.. Och favoriten -Ett djuuuuuupt bloss innan man hoppar på bussen, sedan andas uuuuuuut när man satt sig... >:-[

Det händer att jag tar en snus eller en Bellmancigarill på fjället, men likt förbannat visar jag folkvett och håller rent efter mig.
 
Papper ?

Jag har visserligen använt snus, men jag har av någon anledning fått för mig att portionssnus förpackas i påsar av samma material som man gör tepåsar av. Tepåsar var åtminstone för 25 år sedan gjorda av tunt tyg och inte av papper. Hur är nu vet jag inte men, gissningsvis så bryts en portionssnusförpackningar ner lika långsamt som en tepåse.

Jag har kollat på http://www.swedishmatch.se/index.asp som gör snus men hittade inget

Per Brune
 
Re: Re: Röker du i min luft pissar jag i ditt badvatten

jarlmoden; sa:
de flesta som slänger fimpar på gatorna släcker dem inte ens, bara kastar dem så att de ligger och pyr..

Får mig att tänka på en resa till Zimbabwe. Vi sitter på tåget mellan Victoria Falls och Bulawayo, utanför fönstret är det snustorra buskmarker. Det har inte regnat som det ska, och är över 30 grader.
En tjej (ser ut att vara ryggsäcksturist) vid bordet intill har rökt färdigt sin cigg och SLÄNGER UT DEN GENOM TÅGFÖNSTRET. Utan att släcka!
Min farbror, som själv växte upp i landet, tillrättavisar tjejen och upplyser henne om hur "bushfires" startar.
Tjejen tittar förnärmat på honom och fnyser: "Someone's overreaaaacting!"
 
e det inte rätt enkelt o ta med sig en extra TOM snus dosa... sen när man har använt sin prilla så e det väl bara o slänga skiten i den tomma dosan som sakta men säkert fylls.. när den e fylld så e det väl bara o fortsätta med dosan som blit tom sen nästa dosa o göra samma sak... kan väl inte va så svårt.. blir ju knappast tyngre heller =) o mer plats tar det ju inte....... whats the problemos

//snusmumriken
 
Det bästa

Swedish Berman; sa:
e det inte rätt enkelt o ta med sig en extra TOM snus dosa... sen när man har använt sin prilla så e det väl bara o slänga skiten i den tomma dosan som sakta men säkert fylls.. när den e fylld så e det väl bara o fortsätta med dosan som blit tom sen nästa dosa o göra samma sak... kan väl inte va så svårt.. blir ju knappast tyngre heller =) o mer plats tar det ju inte....... whats the problemos

//snusmumriken

Det var det bästa nån sagt i den här tråden. :)

Fast man kan inte låta bli parallellen till problemet med de som orkar bära fyllda förpackningar ut i fjällvärlden, men som plötsligt tycker de är för tunga att bära hem tomma! Har aldrig förstått den logiken.

Mvh Bert
 
Jag erkänner att jag slänger snus i naturen när jag är ue och långfärdar/fjällvandrar eller vad jag nu gör men eftersom det är lössnus så spelar det mindre roll, det blir som att slänga en liten matrest bara. Portionssnus har jag aldrig snusat men hade jag gjort det hade jag antingen tagit med dem hem eller grävt ned någonstans. Så länge man inte skräpar ned med en massa onedbrytbara saker så tycker jag det är OK.
/mothesta
 
Re: Det bästa

nidob49; sa:
Fast man kan inte låta bli parallellen till problemet med de som orkar bära fyllda förpackningar ut i fjällvärlden, men som plötsligt tycker de är för tunga att bära hem tomma! Har aldrig förstått den logiken.

Finns ingen logik i det, men däremot i att man gärna voll slippa ifrån dödvikt om man får chansen. Det är kul att känna hur säcken blir lättare för varje dag som går.

Dock ingen ursäkt för att slängaskräp i naturen.
 
Enkla lösningar ingen lösning

Problemet är ju inte att det inte finns någon enkel lösning på vad man skall göra med sina uttjänta prillor.

Problemet är att många inte reflekterar över att "patron ur på stället" skulle vara nåt fel.

När man har snusat klart skickar man iväg prillan, när man rökt färdigt slänger man ciggen, när man ätit glassen slänger man ifrån sig papperet, när man har smält maten bajsar man i byxan (inte?).
 
Swedish Berman; sa:
e det inte rätt enkelt o ta med sig en extra TOM snus dosa... sen när man har använt sin prilla så e det väl bara o slänga skiten i den tomma dosan som sakta men säkert fylls.. när den e fylld så e det väl bara o fortsätta med dosan som blit tom sen nästa dosa o göra samma sak... kan väl inte va så svårt.. blir ju knappast tyngre heller =) o mer plats tar det ju inte....... whats the problemos

//snusmumriken
man kan ju annars ta det ett steg längre, aldrig hört talas om återanvändning? då klarar man sig ju på 1 burk snus i åtminstånde 4-5veckor
 
Märkligt! Och en annan som trodde att detta med folk som helt sonika slápper skräp, fimpar etc. rakt ned pà den plast de för ögonblicket râkar befinna sig var en av de trista nackdelar som boende pà sódra breddgrader för med sig. Förvànas över att det är ett problem t.o.m. i de svenska fjállen! En av de sista vildmarkerna I Europa, och besökta i princip enbart av folk man tycker torde vara lite mer kánsliga för nedskräpningens nackdelar än gemene man :-(

Trodde man, alltsâ...

Skärpning!

Mvh / Mats
 
malindo; sa:
Märkligt! Och en annan som trodde att detta med folk som helt sonika slápper skräp, fimpar etc. rakt ned pà den plast de för ögonblicket râkar befinna sig var en av de trista nackdelar som boende pà sódra breddgrader för med sig. Förvànas över att det är ett problem t.o.m. i de svenska fjállen!

Det har helt tydligt blivit sämre på senare år. Är det vackert väder i stan kan man räkna med drivor av picknickskräp på alla gröna ytor. Jag ser dagligen folk som bara slänger ifrån sig sitt skräp där de står. För att inte snacka om drivorna av gratistidningar som täcker pendeltågsperrongerna!
En vanlig attityd är "amenasså, de kommer ju städare och städar ju".

Jag har några generaliserande teorier:

1. Bortskämda snorungar som uppfostras till psykopater eftersom de aldrig fått lära sig att tänka utanför sitt eget jag.
En uppfostringsfråga.
2. Dåligt inflytande från andra länder. Vi reser ut och andra vandrar in och tar med sig skräpiga vanor.
En utbildningsfråga.
3. Arroganta medelålders som tar för givet att det kommer en negerslav och plockar upp skräpet de slänger (samma personer som slänger julgranen på trottoaren när julen är slut).
En utfasningsfråga.
 
Re: Re: Röker du i min luft pissar jag i ditt badvatten

Glöm förmultning och nedgrävning, skräp skall plockas med hem, eller till närmsta soptunna.

Jag har börjat gå till attack mot nedskräparna! När jag ser nån som slänger skräp på marken, och det är allt från 5-åringar till 50-åringar, så tar jag upp skräpet (cancerfimpar undantagna!) och går fram till personen och säger "Döö, du tappade det här". Oftast blir dom så paffa att dom plockar på sig skräpet igen (och slänger det bakom nästa krön).

Som också skrivits så är det ju inte bara cancerfimparna som skräpar ner, utan även luften blir nedskräpad av rök. Detta är nog så allvarligt som fimparna, i alla fall för oss som inte vill lukta apa och drabbas av diverse hemska sjukdomar.

...Johan...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.