Harr på fjället

Tackar för era recept

Jag har nu inhandlat en muurika, ingenting för den som vill gå lätt kan jag lova, men den ska med i alla fall. Jag tror på en combo i form av harrsoppa samt modellen med ströbrödsblandning, det är vad jag kommer satsa på. Om det nu nappar överhuvudtaget vill säga.

7dagar kvar till avresa.

Mathias

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rökt harr är ju inte dumt det heller. En ABU rök är ju rätt smidig att ha med sig.
Skämtar du? En ABU-rök är ju både stor och tung som ett as :) dessutom svartsotig och riskerar att gegga ned resen av packningen. Jag skulle hellre föreslå de rökpåsar som finns, av engångstyp. Lägg fisken i påsen och så påsen på glöden. Ta hem skräpet. Rökt är gott men kanske inte varje dag i större mängd, så ett fåtal påsar borde räcka. Själv röker jag oftare fisk som har mindre egensmak, t ex sik. Abborre är förstås också god rökt.

Jag har nu inhandlat en muurika, ingenting för den som vill gå lätt kan jag lova, men den ska med i alla fall. Jag tror på en combo i form av harrsoppa samt modellen med ströbrödsblandning, det är vad jag kommer satsa på. Om det nu nappar överhuvudtaget vill säga.

7dagar kvar till avresa.

Mathias

Muurika är klockren, men se till att ha mycket ved så du kan woka i lågorna.

Godaste jag vet man kan göra ute på fiske är när man steker harren i Folie med salt, smör och citronpeppar. Sen tar man nykokt mandelpotatis och skivar upp samt tomat, gurka, lök och cream fresh och lägger på ett tunnbröd.
Gör detta en vindstilla Augusti dag med dina bästa vänner och framför allt en iskall öl. DÅ LEKER LIVET!

Detta lämpar sig dock kanske inte så bra mitt ute på fjället!

Jag använder också rökpåse - engångstyp. Den är väldigt bra, oavsätt om man lagar harr eller öring. Folien kan man återanvända som en vanlig folie, eller som stekpanna (påsfolien är jättehållbar!!). Möjligtvis lite vitlökspulver eller vanlig lökpulver in i påsen som extrakrydda - härligt!! Men salta fisken någon timme före rökningen så att fiskens tjockare bitar hinner bli saltade.. Och skräpet hem!!

En färsk harr, saltad, pepprad & några enbär sen in i aburöken. Det är nog det godaste sättet jag ätigt harr på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips