Har vindelfjällen försvunnit?

Artfjället - en orörd pärla

Av naturliga skäl har de flesta av mina fjällvandringar varit förlagda i Vindelfjällen eftersom jag bor i Umeå. En halv dags färd med bil eller buss.

Hittills är favoriten Artfjället. Otroligt vackert och orört. Det finns fina badsjöar och romantiska vattenfall. Där finns även en del häftiga grottor, om än lite svåra att hitta.

Jag tycker det är skönt att det knappt finns stigar och färdbeskrivningar. Det är ju en stor tjusning att själv få utforska.

-Per

Re: Artfjället - en orörd pärla

Luffarn; sa:
Hittills är favoriten Artfjället. Otroligt vackert och orört. Det finns fina badsjöar och romantiska vattenfall. Där finns även en del häftiga grottor, om än lite svåra att hitta.

-Per

Jag blir nyfiken på övergångarna till området runt Okstindan.
har funderat på en nordlig tur ngn gång som skulle
kombinera norskt och svenskt. T ex just
Artfjället-Okstindan, eller genom Vindelfjällen
över gränsen och upp mot Saltfjellet (som jag känner förut).

il C.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Efter att ha läst Grundstens Vindelfjällen genomförde jag en trevlig vandring längs Kungsleden från Jäkkvik till Hemavan under drygt en vecka i början av september 2002. Kan rekommenderas. Passerar genom Pieljekaise nationalpark. Mycket småvuxen björkskog och lite stenblocksterräng ned mot Adolfström. Passerar efter Bäverholmen via en hängbro över ganska imponerande Laisälven med sin fors. Hade tillfälle att bestiga Räkertoppen. Ganska svårgenomtränglig terräng dit. Valde förmodligen fel väg. Längre ned vid Björkfjället kommer man upp på en böljande, vidsträckt högplatå som närmast påminner om prärielandskap. Leden viker av och man gör en nedstigning mot Vindelälven som passeras vid Rävfallen. Därefter följer en brantare stigning upp mot en ganska flack långsträckt högplatå. Om jag inte minns fel passeras Kungsledens nästa högsta punkt efter Aigert. Trevlig vandring längs Tärnasjön. Dåligt väder och obefintlig sikt omöjliggjorde en bestigning av norra Sytertoppen. Mycket sparsamt med vandrare.

Jag misstänker att det inte finns så mycket information om de mindre kända fjällen just därför att de som vandrar där vill ha det så... sitt eget fjäll.
Men när det redan sagts så är artfjället min favorit (kanske också pga att jag inte vandrat på så många andra platser).

go tur/sam

samme83; sa:
Jag misstänker att det inte finns så mycket information om de mindre kända fjällen just därför att de som vandrar där vill ha det så

tror iofs på en mera enkel och mer marknadsekonomisk förklaring. Skriver du en bok om Arjeplogfjällen så säljer du mycket färre exemplar än om du skriver en om kebnekajse.

Så därför skrive rman hellre en bok om kebnekajse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips