Har ni tänkt på värdet? ;)

Har inte räknat men det blir väl några tusen. Inte fasligt mycket för grundutrustningen men räknar jag in flugfiskeprylar så blir det betydligt mer. Mitt senaste thomas & thomas spö kostade t.ex. i storleksordningen av ett HB Keron 3GT..
Och med fotoprylar kommer man snabbt upp i värdet av en hyfsat ny begagnad bil. Inget man vill "förlägga" nånstans. :)

Försöker att undvika att tänka på det... men senaste månaden har kostat 7129:- totalt runt 19000:- om man räknar grovt... alltså av de grejer jag bär denna turen...

Förra årets sommartur kostade inte mycket, men då var vi flera och min befintliga utrustning dög bra... jag var inte så lättpackarfixerad då... trots det så är min utrustning mycket tyngre än vissa andras... hm... kanske inte min grej det här met lättpackeri...

Det var värre när jag gjorde min första klassiker... prylar, startavgifter, resor, boende etc, etc... så nu måste man ju göra det några gånger så att man får valuta för pengarna... Fjällvandring är billigare iaf...

Thomas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
I pengar räknat kostar de alldeles för mycket.

Om jag ställer nöjet i relation till priset får jag nog anse att de är "ungefär" prisvärda.

Om jag jämför min bil med arbetskamraternas så inser jag varför de har betydligt nyare bilare än vad jag har.

Sen blir det förstås en stor skillnad ifall jag räknar vad jag har med mig på en specifik tur jämfört med vad jag köpt på mig under åren.

Det stora orosmolnet för min del är att jag liksom troligen många som häckar på utsidan funderar på att lätta min utrustning några kg och tyvärr är det framförallt de tre stora jag kan lätta och de i sin tur lättar min plånbok ordentligt.

Nämnas bör också att jag inte räknar in mina kläder i friluftsutrustning överhuvudtaget för mina "friluftskläder" används dagligdags som vardagskläder. Förutom då Lundhagskängorna som används i princip för friluftsliv mest pga att de är för besvärliga att snöra på sig för transporten till jobbet.

Nämnas bör kanske också att jag tillbringat en vecka i Sthlm inkluderat en hyrbilstripp till Bodafors och när jag ser tillbaka på vad den trippen gjorde för plånboken så kan jag lugnt säga att friluiftsliv ändock får anses som mycket prisvärt.
[Ändrat av avslutad210712 2007-05-13 kl 07:17]

Jag tycker nog tvärtemot många andra här. Jag tycker att friluftsliv är riktigt billigt! Visst, utrustningen är dyr i inköp, men sedan har man den ju länge. Om man jämför med folk som lever krogliv flera gånger i veckan lär man ju gå plus. Likaså om man jämför med rökning.

Tar man dessutom med i beräkningen att man håller sig friskare genom att bedriva friluftsliv jämfört med stads/kroglivet så blir det ännu mer plus. Risken för dålig hälsa minskar ju. Dålig hälsa är ju jättedyrt eftersom förmågan att tjäna pengar minskar om man har dålig hälsa...

^_^; sa:
Jag tycker nog tvärtemot många andra här. Jag tycker att friluftsliv är riktigt billigt! Visst, utrustningen är dyr i inköp, men sedan har man den ju länge. Om man jämför med folk som lever krogliv flera gånger i veckan lär man ju gå plus. Likaså om man jämför med rökning.

Tar man dessutom med i beräkningen att man håller sig friskare genom att bedriva friluftsliv jämfört med stads/kroglivet så blir det ännu mer plus. Risken för dålig hälsa minskar ju. Dålig hälsa är ju jättedyrt eftersom förmågan att tjäna pengar minskar om man har dålig hälsa...

Tack...precis vad jag behövde... skall skriva ut inlägget, och lägga det i plånboken... och läsa det varje gång jag står och snålvelar!

Thomas

avslutad210712

Gäst
^_^; sa:

Förut köpte man utrustning och sen hade man den länge. Nu känns det som att man hela tiden söker nya saker att lägga ut sina pengar på och jisses vilka ursäkter man kan hitta på för att köpa dem.

Kroglivet är billigt om man bor på rätt ställe där sådant överhuvudtaget inte existerar om man är över 25. Kan rekommendera ett sånt om någon behöver råd :)

thomalin; sa:
^_^; sa:

Tack...precis vad jag behövde... skall skriva ut inlägget, och lägga det i plånboken... och läsa det varje gång jag står och snålvelar!

Thomas

Varsågod!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips