Har led lenser spänningsreglering?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
hej.

En lampa med "brinntid" på 120 h KAN inte vara utrustad med spänningsregulator.
Men det vet du säkert vid det här laget :)

Jag gick också på LL reklam en gång i tiden....

OT men vill bara säga att de inte är vattentäta. Har fått fukt i min av bara ett snabbt dopp. Jobbar med dem professionellt och är annars nöjd. De har fått allt från skärvätska till olja på sig men doppsäkra är de inte. Man får regelbundet slå lampan i något hårt för att de ska lysa och verkar tåla den behandlingen.

I min värld så är "brinntid" som LL använder sig av i sin reklam tid som är användbar för mig som brukare av lampan.

Då de är direktdrivna så minskar ljuset successivt efter 2-3 h drift för att efter 5-6 h vara ett sken som ett stearinljus kan göra lika bra. Visst, de kanske "lyser" efter 118 h också men hur mycket?

Att de inte är vattentäta är ett mysterium då de flesta lampor haft den egenskapen i många år tillsammans med reguleringen då förstås.

Då du använder den nya LL lampan tillsammans med NiMh-celler så är garantin förbrukad eftersom de ska användas med primära celler av Alkalisk modell. Reguleringen tar hand om detta i "vanliga" lampor då detta "problem" inte existerar.

I min värld så är "brinntid" som LL använder sig av i sin reklam tid som är användbar för mig som brukare av lampan.

Då de är direktdrivna så minskar ljuset successivt efter 2-3 h drift för att efter 5-6 h vara ett sken som ett stearinljus kan göra lika bra. Visst, de kanske "lyser" efter 118 h också men hur mycket?

Att de inte är vattentäta är ett mysterium då de flesta lampor haft den egenskapen i många år tillsammans med reguleringen då förstås.

Då du använder den nya LL lampan tillsammans med NiMh-celler så är garantin förbrukad eftersom de ska användas med primära celler av Alkalisk modell. Reguleringen tar hand om detta i "vanliga" lampor då detta "problem" inte existerar.

Så trist att höra. Men vad rekomenderar du för motsvarande lampa som inte har dessa problem?

Tror? Baserat på vad egen erfarenhet eller har du för dig att du hört det eller? Jag har ett minne att jag läst att dom har det på deras hemsida men då jag ej kan hitta det så börjar jag misstänka att jag blandar ihop det.

Sorry, sen replik. Jo, jag var intresserad av den lampan för något år sedan och ställde mig exakt samma fråga. Hittade till slut en tråd på något forum (ant cpf) där det stod att den inte var spänningsreglerad. Tyvärr kan jag inte specificera mer. Säkert en jättebra lampa annars. Det där med spänningsreglering tycker jag dessutom nuförtiden är överskattat.

Mvh

M

Sorry, sen replik. Jo, jag var intresserad av den lampan för något år sedan och ställde mig exakt samma fråga. Hittade till slut en tråd på något forum (ant cpf) där det stod att den inte var spänningsreglerad. Tyvärr kan jag inte specificera mer. Säkert en jättebra lampa annars. Det där med spänningsreglering tycker jag dessutom nuförtiden är överskattat.

Mvh

M

Ok Jo jag funderar oxå på om inte det är överskattat just i och med att det kan vara bra i vissa situationer att den inte tvär dör.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips