Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil

Hejsan
Jag har precis börjat med vandring och vill det ska bli bra :)
Införskaffade ett Bergans Romsdal 3 (köpt för 2500 kr) men lästa att detta är för 4 säsonger och att dessa tält ofta blir fuktiga och varma på sommaren Länk till video . Jag kommer troligtvis inte tälta vintertid utan kanske fjällmiljö max.

Är då detta Bergans Trysil (2000 kr) ett bättre val?
Tack på förhand...

Jag har ingen erfarenhet av dessa två tält.
Silikoniserad nylonväv är både lättare och dyrare alternativ till polyester. Sannolikt också hållbarare. Jag skulle därför välja Romsdal hellre som vandringstält.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vi har precis avslutat en veckas fjällvandring med ett Trysil 2 som köptes på XXL till det fenomenala priset 1000 kr. Veckan bjöd på mycket regn och ganska kalla nätter så tältet har testats med avseende på täthet. Tältet fungerade bra men största nackdelen är att det inte erbjuder sitthöjd (90 cm) samt att det bara har en absid som dessutom är ganska liten. Dina alternativa tält ser bättre ut med förlängd absid och bättre sitthöjd. Jag tror inte att du kommer att bli missnöjd med Romsdal, ventilation går alltid att ordna Så jag skulle inte byta tält i ditt ställe. Romsdal är dessutom något lättare och har aningen större golvyta så det skulle bli mitt val mellan de två.

Jag håller med föregående inläggare. Tror du får ett bra tält i Bergans Romsdal. Tält som ska klara även vinterförhållanden behöver vara väl ventilerade då kondens är ett större problem i kall omgivning. Lycka till med dina vandringar.

Kondens sommartid stoppar de enklast med ett tätt lager under innertältsgolvet, mylar, byggplast, tyvek eller liknande. Har bekanta som är mycket nöjda med sitt Romsdal.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips