Har fastnat mellan två vandringstavar. BD vs Gipron

Tjenare..

Har fastnat. Kan inte bestämma mig om jag ska köpa Gipron 784 Compact eller Black Diamond Alpine FLZ.

Har använt Giprons stavar utan att klaga innan, handtagen kanske dock inte var skönast i världen så attraheras av BD´s korkhandtag vilka ser mycket skönare ut. Dock osäker på stabiliteten i BD´s ihopsättningsmekanism. Vet inte om den blir lika hållbar?

Någon som har en åsikt?

Mvh Johannes

Jag har både Z-lite versionen av BD samt den vanliga tredelade versionen med flick lock. Generellt kan jag säga att Z-lite versionen är betydligt klenare och lite vinglig, så passar mer till turer hemmavid. På fjällvandring där vad och stenskravel ställer höga krav på stabilitet och hållbarhet väljer jag mina BD Trail Ergo Cork 10 gånger av 10.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Så du rekommenderar då mer Giprons stav då den har Flick Lock ?

Jag har ingen personlig erfarenhet av dessa nya stavar från Gipron. Dock har vi ett par andra teleskopstavar (tre sektioner) från Gipron med twistlock och dessa kan jag inte rekommendera. Stavarna sjunker ihop några cm varje dag även när man drar dem så hårt man kan, dessutom kan de vara stört omöjliga att vrida upp utan hjälpmedel. Ser man på mindre detaljer så finns det reservdelar att köpa till BD's stavar och även karbidspetsarna går att byta om man någon gång skulle behöva detta (jag har använt mina runt 100 dagar nu och slitaget är knappt synligt). Hur det är med Gipron vet jag inte?
Jag kan dock instämma i att korkhandtag är sköna att använda på såväl stavar som fiskespön. Svårt att slå ett naturmaterial i olika väder, speciellt i väta och kyla.

Jag har inte testat någon av just dessa modeller, men har samma erfarenhet av Griprons flick lock. Stavarna sjunker ihop under dagen och jag fick ont i händerna av deras handtag samt remmar.
Bytte till Black Diamond Trail Pro i år och hade inte alls dessa problem. Enda nackdelen är att staven är lättare att böja - den känns alltså klenare i rören så att säga. Förklaringen ligger i att modellen, Gipron 762, är någon specialvariant som verkar vara gjord för att passa till både vandring och utförsåkning.

Kommer fortsätta använda mina BD.

Hade gärna köpt en BD med flick lock men måste få ned måtten på stavarna hopfällda och de har ingen fyrdelad variant tyvärr.

Suck haha :-D

Mvh Johannes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips