Har du problem med fuktiga fötter?

Har du problem p.g.a. fuktiga fötter?

  • Nej, aldrig

    Röster: 11 16.7%
  • Ibland, vid vissa tillfällen

    Röster: 26 39.4%
  • Ofta, men inte stort besvär

    Röster: 9 13.6%
  • Alltid, så fort jag har skor på mig

    Röster: 20 30.3%

  • Totala väljare
    66
Vill man ha en högre svarsfrekvens brukar det hjälpa att tala om bakgrunden till omröstningen.
Jag har läst tråden, och vet vilket svarsalternativ som passar mig bäst, men jag har valt att inte svara eftersom jag inte vet vad du vill göra med statistiken.
 
865 visningar och 40 röster... varför gå in på en omröstning men inte rösta?

Statistik talar ganska tydligt,

Om du får 2000 svar, ja. ;)
Annars finns det ju säkert de som skulle vara lika tacksamma för 24 svarande deltagare i en kvalitativ studie som för 2000 i en kvantitativ.
---

Jag upplever att jag blir mer eller mindre svettig om fötterna oavsett skodon (inklusive sandaler) men att det sällan är ett riktigt problem. Skor är helt enkelt förbaskat svåra att ventilera eftersom man ju står på dem.
Ventilerad sula kan ju lösa en del problem, men jag tror dock inte att "ventilera" och "membran" är förenligt.
 
Han menar väl att det bara är dumt att gå in på tråd med omröstning och inte rösta av nån princip.
Alla har olika synpunkter, behov, fötter och erfarenheter men det skulle ju vara kul att se hur många som faktiskt har besvär på grund av att fötterna blir fuktiga. Att tvingas välja på en fyrgradig skala hur mycket man svettas är nyttigt. Då kan man inte bara resonera runt allting så det blir svårt att jämföra

Tycker ingen annan det?

Måste orsaken till omröstningen förklaras för att folk ska rösta?

Det är ju ingen poäng med en omröstning om folk inte röstar, då blir statistiken totalt oanvändbar. Om alla hade röstat så hade det varit mer än 900 personers svetterfarenheter i statistiken. Det tycker jag garanterat skulle vara intressant att se.
 
En viktig sak för att ökla svarsfrekvensen är att se till att det finns alternativ som passar alla. Jag tror inte jag röstade för jag känner inte att nåt av alternativen passar mig. Och så är det tyvärr väldigt ofta när "amatörer" försöker göra en undersökning.

Jag hade nog velat dela upp det hela i flera steg:

1. Om man får fuktiga fötter
2. Om man har problem av fukten (om man inte gör nåt åt den)

och möjligen också

3. Om man har fått bort problemen på nåt sätt
 
Först vill jag bara hålla med nemander, frågorna är inte bra ställda. Sen så är det ganska viktigt med en anledning. Det finns alltid en anledning till varför man frågar. Och den kan vara för att bara undrar. Men den kan också dyka upp någonstans som en sanning om svettiga fötter. Tex för en reklam kampanj "meindls Air" "nästan alla behöver ett på air".

Så ja det är rättså bra att vara tydlig om man verkligen vill ha svar.

Sen att så många gått in och tittat kan ju bero på att man vill se hur det går. Jag själv är ju lite beroende av detta forum för att det är så många olika personligheter här. I just denna tråd så reagerade jag över första inlägget , vad , varför denna tråd.
Sen efter någon dag dyker ett svar upp. En ny medlem som vars första inlägg är just i svett tråden.
Detta kan vara någon som vill bumpa sin egen tråd. Obs kan vara.

Det senaste inlägget av denne försvaratråd skaparen om att man alls inte måste ha en anledning.
Detta in lägg är också personens 3 inlägg totalt. (plats för egna tolkningar)

Samman fattning av av mitt inlägg:

Du kan inte uppmana folk att rösta, du kan endast göra en bra omröstning som folk vill rösta på.


(sen så blir jag ju inte mer nyfiken när "sveningvars" gör sitt andra av tre inlägg endast 4 minuter efter att trådskaparen senast var inloggad)
 
Bakgrund o tanke till omröstningen

Alltid lika underhållande att läsa på utsidan. Dubbla konton?

Jag är student och håller ofta på med småprojekt som har med friluftsutrustning att göra. Ibland genom skolan o ibland privat. Då tycker jag det är intressant att ta reda på lite om vad folk har för vanor, hur man resonerar kring olika produkter och vad man satsar på i utrustningsväg. En sådan här undersökning i en tråd på utsidan kan inte användas till någonting annat än att få en liten uppfattning om vad ni som hänger här har för synpunkter och resonemang. Med tanke på att 51 av över 1000st som sett denna tråd röstat så kan svaren inte ens användas till det.

Att bara läsa massa diskussioner om hur folk berättar o förklarar kan ibland ta mycket lång tid och inte ge speciellt mycket. Många har svårt att ta till sig andras synpunkter och ångar på i sin egen synvinkel på problemet.

Givetvis är det bästa att alla grundligt får förklara precis vad de menar och hur de resonerar men det ger inte alltid den mest användbara informationen.

Tycker inte ni att det skulle vara kul att veta ungefär hur många som faktiskt besväras av fuktiga fötter? Allt är subjektivt givtvis men utifrån sin egna uppfattning så vet väl de flesta om man har besvär eller inte? En fyrgradig skala är väl inte svår att förstå? Man kan aldrig skriva alternativ så alla hittar ett som passar perfekt.

Om man sedan förhindrar besvären på något sätt eller bara biter ihop och står ut med dem kan man ju nämna i diskussionen men om man inte röstar så vet vi ju absolut ingenting om hur många som har besvär och då blir det bara en helt vanlig utsidan-diskussion där alla utgår från sin egen uppfattning.
 
Syfte

Mitt syfte här är alltså att få fram en sak i taget.

Omröstning syftar till att få fram siffror på hur många som har besvär för att de får fuktiga fötter på grund av fotsvett, INTE att hitta en lösning på problemet!

Det blir ju mycket lättare att få fram tydbara resultat om man fokuserar på en fråga i taget.
 
De som haft stora problem men hittat en lösning kryssar alltså att de inte har några problem. Dvs exakt lika som de som aldrig haft några problem. Smart fråga...
 
Nermander:
om du läser mitt föregående inlägg kanske du förstår varför. Jag tycker det är intressant att veta hur olika personer mår och fungerar. Det är svårt att se bara genom att läsa hur alla resonerar. Det är alltid skillnad på vad folk skriver och vad de upplever. Allmäna uppfattningen här verkar vara att alla svettas om fötterna.... Ändå så har det varit mycket olika hur mycket man faktiskt besväras av det. Jag är nyfiken och vill lära mig nya saker men vill få chansen att bilda mig en egen uppfattning. Ett sätt är att man tillsammans på ett sånt här forum sammanställer statistik om folks vanor, upplevelser, hur mycket man bär, hur långt man går, hur mycket bränsle man gör av med eller annat.

Mats:
läs mina inlägg en gång till. Du har missförstått helt. Frågan var hur mycket man besväras av fukt i skorna på grund av att man svettas om fötterna när de är på jobbet, vandrar eller vid vilken aktivitet som helst. Alltså inte efter att man gjort allt man kan komma på för att förhindra att det blir fuktigt i skorna. Alla svettas olika mycket och allas fötter reagerer olika. Givetvis vill ingen ha fuktiga fötter och alla blir fuktiga när man är aktiv men frågan hur mycket!
 
Eftersom jag brukar uppleva att fötterna snabbt blir låt oss säga "lätt fuktiga" då jag har kängor på så har jag börjat ifrågasätta nyttan av att ha något fördyrande membran i kängorna. Såväl strumpor och sula samt eventuell extrasocka blir blöta och kyler ned foten på det halvår då man vill hålla värmen uppe, och även om man då byter sockor och sulor så kan själva kängans foder ha blivit fuktigt vilket gör att bytet inte gör så stor skillnad. Det bästa inbillar jag mig vore ett par kängor med något starkt tyg i sidorna och sen en slitstark och möjligen vattentät del nedtill, inte alltför långt ifrån de gamla cellgummikängorna alltså. Eller kanske lätta lätta springskor med damasker ovanför ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
MalinSa Vad har ni på fötterna när ni vadar? Kläder 19
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklasaxelsson Klättermusens storlekar, vad har hänt? Kläder 12
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
erpan Mountain works, har dom tummat på kvaliten? Kläder 4
Peter S Salomon XA Pro 3D Ultra - någon annan som har råkat ut för detta? Kläder 17
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
pelka Någon som har testa dom här? Kläder 2
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
chinerunner någon har slitit bort dörren på Norhstar Kläder 1
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
acr32 Haglöfs har släppt sin nya kollektion Kläder 1
estetdrägg KMs mithril har fått bättre ficka...och är felmärkt?!? Kläder 0
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
liquidmonkey Vad heter dom har????? snälla... Kläder 18
cancerman storleken har betydelse Kläder 1
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
Tomas Odhult Någon som har koll? Kläder 1
Andos någon som har klättermusen GRIM eller BIFROST? Kläder 14
lantz Storleken har betydelse Kläder 0
Vad har ni för sockar? Kläder 10
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
trulleman Fortfarande problem med keb gaiter? Kläder 5
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
Zaine Problem med ullunderställ Kläder 14
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
RobinEH Problem med impregnering Kläder 4
Hella82 Snälla hjälp mig med käng-problem Kläder 20
Nettchen Tighta byxor - ett problem? Kläder 6
S_B Problem med kängor Kläder 8
Hardwired Ett fot-relaterat problem Kläder 13
Johannes.Svensson Problem med Bergans Kläder 2
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.