Har du haft problem vid köp av GPS från USA?

Finessen med en baskarta är ju att man har en bas med de stora vägarna. På det viset slipper man lägga in detaljerade kartor, som tar minne vilket är begränsningen både i 60CS och eTrex Vista C som jag har, för annars ointressanta vägsträckor.

T.ex. om jag vill åka mellan Stockholm och Gällivare så måste man "patcha" in detaljerade kartor för hela sträckan för att autorouting ska fungera. Jag som har en europeisk baskarta behöver bara lägga in Stockholm och Gällivare och sedan klarar sig GPS:en med info om de stora vägarna mellan de städerna.

Re: GPS från USA

parn; sa:
Hej

Köpte en Garmin GPSMAP60CS för lite under 400$ nu i December från GPSCity.com.
Köpte via kreditkort men leverans till Amerikansk adress till en kollega för personlig hemtransport.
Leveranstiden ca 4 dar efter att ha klarat ute en del orderdetaljer. Allt funkade perfekt leverans, maskin mm. Att baskartan inte är så detaljerad gör ju inget eftersom jag fick råda att köpa kartor att ladda ned.

Pär

Det var precis det jag försökte göra men fick svaret att "Wire transfer" var enda alternativet, från samma leverantör. När jag mailade och frågade om det fanns någon brytgräns, så fick jag inte ens svar. Men det var väl en rätt så suspekt fråga som de såg det.

Har någon använt Wire transfer?

/Marcus

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej,

Har du hört efter med din bank om hur man gör "wire transfer"? De borde kunna svara på sånt... Det var länge sen jag gjorde en sån girering (10 år sen) och jag har för mig att det var krångligt och dyrt (och avgifterna lär inte ha gått ner sen dess).

Jag skulle nog vända mig till en leverantör som tar kort i stället (vilket jag tror 9 av 10 gör numera)...

//Anders

Haddock; sa:
Hej,

Har du hört efter med din bank om hur man gör "wire transfer"? De borde kunna svara på sånt... Det var länge sen jag gjorde en sån girering (10 år sen) och jag har för mig att det var krångligt och dyrt (och avgifterna lär inte ha gått ner sen dess).

Jag skulle nog vända mig till en leverantör som tar kort i stället (vilket jag tror 9 av 10 gör numera)...

//Anders

Gissa om jag oxå trodde det..? Kanske om man beställer 1 GPS eller varor för <$500 men jag ska beställa några stycken och av de leverantörer jag kontaktat har samtliga svarat att kort ej godtas.. (gpscity, gpsdiscount, getagps)

Så det lutar åt en överföring om inte någon har dåliga erfarenheter av den betalningsformen..?

/Marcus

Mackan73; sa:
Så det lutar åt en överföring om inte någon har dåliga erfarenheter av den betalningsformen..?

/Marcus

För både dig och handlaren är banköverföring säkrare och vid större belopp billigare än kreditkort. Det är som sagt krångligt om man inte gör det ofta. Har erfarenhet av PostGirot (där vi har Clover's pengar) och SEB (där jag har mina egna slantar) och bägge fungerar. Bägge har denna tjänst i sin weblösning och jag antar att flera banker har likadant. Det du behöver veta är motpartens Bankinfo (SWIFT/EBAN, kontonummer mm).

Jag förstår att företagen inte vill acceptera kreditkort för ditt något större köp! Risken ökar med avståndet och beloppet.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Tack för den förklaringen!

Jag får acceptera sån överföring då... Återkommer med resultat. Men av detta forum att dömma så har inte någon haft dåliga erfarenheter av att beställa från USA.

/Marcus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips