Vapor Trail/Quiltfråga - du som mejlade mig

Du angav aldrig någon mejladress på min hemsida när du mejlade mig, så kan inte hitta dig tyvärr :( Hoppas du läser detta och får svar på dina frågor!

Tjena och tack för trevligt mejl! Om jag missar något får du hojta, men använder ditt mejl som mall :)

Jag har både Vapor Trail och Virga där Virga är mer för UL-vandring (nedåt 4 kg i total vikt) + mat. Vapor Trail är en fullblodssäck som väger in på dryga kilot (1034 gram, M, 59 liter). Allt är inne i ryggsäcken utom ett liggunderlag som fästs längst bak på säcken på avsedd plats. Liggunderlaget bör vara lätt (mitt väger 404 gram), då man annars kan få lite bakvikt.

Aktot stoppas ner i sin packpåse. Först packas klädpåsen (som är vattentät), sedan tält, sedan kommer mat och kök. Sist av allt förstärkningsplaggen. Medicinkit och diskprylar finns ett litet fack för närmast ryggen så man hittar dem snabbt. Bränsleflaska och regnkläder på utsidan i spandex-fickorna (jag använder flytande bränsle i bränsleflaska, svårt med gas i spandex-fickorna utvändigt. Se bilderna under länken här: http://www.utsidan.se/albums/listpic.htm?author=30415&_sort=sortorder,ptime+desc

Notera dock att ryggan inte är rätt spänd nu, då den har lite bakvikt som du ser, axelremmarna ska spännas, så att ryggan kommer närmare ryggen, men hade inte tid att fixa det då två hundar sprang runt som tokar :)

När jag packade senast packade jag för 12 dagar, då hade jag fått ner ytterliggare 4-5 dagar. Du kan se mina packlistor under Om sidan/Nedladdning, så ser du exakt varje pryl jag har och vikten.

Bilderna på mig och ryggan hittar du på min sida på utsidan, klicka på mina bilder, 4 upplagda bilder. http://www.utsidan.se/albums/listpic.htm?author=30415&_sort=sortorder,ptime+desc

Jag vet tyvärr inte hur det ser ut med topplocket på, men om man granskar bilderna så är det som ett vanligt topplock, dvs det går att packa liggunderlag eller tält eller vad man nu vill ha där. Stabiliteten är god för upp till 15 kg iaf, över det kan det bli lite vanskligt, så det beror helt på vilken nivå ens packning ligger på. Min grundutrustning för högfjäll (Hilleberg Akto, Marmot Atom) med tungt multibränslekök (Omnifuel) låg senast på 5200 gram.

Tyvärr har jag inga erfarenheter av de andra säckarna, men det finns flera som har. David Björkén är en kompis till mig som köpt Ozone har jag för mig. Det är en förstärkt modell av Vapor Trail som det ser ut, har bara klämt på den när jag var "spindel" för USA-köpen tidigare, då jag skulle skicka vidare till de som hade beställt.

Quilt sys med fördel själv, man beställer dun och tyg och syr själv. Billigt och en "rolig" upplevelse för den som har lite tålamod. Jörgen Johansson/Fjäderlätt har sytt tillsammans med Anders som har siten http://www.andersj.se/packalatt/

Cirka-kostnad beroende på vad du ska ha för quilt ligger på 500-800 kr. Quilten görs så varm man behöver, mer dun ger mer värme och dessutom dyrare totalkostnad dessvärre ;) Det finns knappt någon gräns på hur varma de kan bli, men ett bra liggunderlag är ett krav då quilten oftast inte görs isolerande underifrån, utan fungerar som täcke med fotficka.

Mig veterligen är det få quiltar på marknaden, speciellt i Sverige där "att packa lätt" inte slagit igenom riktigt. Det finns ett par som är byggda av syntetmaterial och ett par butiker som har vissa modeller på specialbeställning. Western Mountaineering är ett av företagen med en typ av quilt. GetOut har dem, men har inte quilt i lager, men kan troligen beställa om man nu inte vill sy själv.

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.