Handvärmare bensin eller USB

Har tänkt att köpa Handvärmare, men vet inte vad jag skall välja. Har tittat på Zippos bensinvärmare, finns 6 tim eller 12 tim
sen finns det elektriska, som man laddar med USB.
Är det någon som har erfarenhet av dom olika som finns på marknaden.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Såna här har jag testat och dom är väldigt varma och räcker i många timmar.
Det blir ganska dyrt i längden och använda såna här men dom värmer bra.
Jag satte dom under muddarna på undersidan av handleden vid pulsådern och det funkade riktigt bra, så slipper man ha dom i handen inne i handsken.

Det beror väl mycket på vad man ska ha dem till.

Jag tycker det är fel att kompensera undermåliga kläder med handvärmare, däremot kan det vara vettigt för tillfällig uppvärmning om man av nån anledning kylt ner händer eller fötter mer än man borde.

Elektriska tar tid att ladda och är svåra att ladda i fält, så de får man nästa se som engångsgrejer. Och då finns det ju andra typer av engångsvärmare som är mer driftsäkra, och väger mindre så man faktiskt kan ha med sig flera stycken.

Handvärmare behövs om man blivit sjuk, t ex en släng av koloxidförgiftning och inte har tid att ligga still i sovsäcken. Eller om händerna lätt blir frusna, det handlar inte om dålig utrustning. Vid matlagning kan det också vara bra, eftersom det är svårt att fixa allt med tumvantar på. Jag har använt peacock handvärmare, funkar hyfsat. Men tänker gå över till Heat och deras system som jag tror är bättre. Eluppvärmt funkar ju bara hemma.

Perfekt om du skadar dig på långfärdsskridskor eller vinterpaddling och blir liggande med bensinvärmare som kompis och en lysstav i väntan på hjälp så kommer livet vara lite skönare. Men inte som något man klär sig efter att använda. Testat och funkar bra men titta även på de med kolstavar.

Har tänkt att köpa Handvärmare, men vet inte vad jag skall välja. Har tittat på Zippos bensinvärmare, finns 6 tim eller 12 tim
sen finns det elektriska, som man laddar med USB.
Är det någon som har erfarenhet av dom olika som finns på marknaden.
Det finns power banks som även fungerar som handvärmare. Jag använder denna
Du kan välja på 3 olika värmenivåer.

Batteriprylar brukar tappa rejält med effekt i kyla så jag är lite skeptisk till USBvärmare men kanske är jag bara onödigt gammaldax.
När jag tänker handvärmare så tänker jag också på kolstavsdriven men har själv aldrig ägt någon. Har du bensinkök så har du ju bränsle med dig i kökets flaska.
Sen ska man inte spilla bensin på kalla fingrar, det kyler, då den dunstar lätt.
Ingen rekommendation men lite tankar att ta med sig inför beslut.

/Patrik

Fördelen med att använda en powerbank med värme är man kan välja mellan olika nivåer av värme och om man bara vill använda den en liten stund kan man stänga av den och senare använda den igen.

Batteriprylar brukar tappa rejält med effekt i kyla så jag är lite skeptisk till USBvärmare men kanske är jag bara onödigt gammaldax.
När jag tänker handvärmare så tänker jag också på kolstavsdriven men har själv aldrig ägt någon. Har du bensinkök så har du ju bränsle med dig i kökets flaska.
Sen ska man inte spilla bensin på kalla fingrar, det kyler, då den dunstar lätt.
Ingen rekommendation men lite tankar att ta med sig inför beslut.

/Patrik
Du förvarar elektroniken i en innerficka tills det ar dags använda den. Då håller den sig varm. Jag ser inte på vilket sett det skulle vara ett problem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips