Hammock

Kör personligen med en 3/4 dels längd på min UQ. Den är om jag minns rätt 160cm lång.

Eftersom man ligger på diagonalen så är det endast nedre halvan av vaderna samt fötterna som inte får plats. Lägger en bit liggunderlag under.

Funkar fin fint för mig med mina 190cm över marken.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 
Är det inte knöligt att hålla på med liggunderlag under fötterna när man ldelvis skaffar underquilt för att slippa det? Eller är det smidigare när det bara är under fötterna? Jag är lite sugen på en kortare IQ, skulle spara både pengar och vikt, men vill inte frysa eller ha krångel.

Hur låga temperaturer klarar du?
 
Senast ändrad:
Efter vinterturer med hängmatta kan jag bestämt säga att UQ slår liggunderlag med hästlängder i min värld. Kommer aldrig mer återgå till liggunderlag. För mig är det är värt den extra vikten.

Om du anser att du kan ha ett liggunderlag till andra turer vid sidan om, börja då och testa med det. Extra bredd önskvärt för att få värmebehållning på sidorna av kroppen, inte minst över överarmar och axlar.

Kortare UQ hade jag bara använt under sommarhalvåret.

Jag har en Snugpak UQ, funkar för mig hyggligt ner till nollan. Är det kallare hänger jag på en Onetigris (syntet). Om ännu kallare så har jag båda två. Vikt/volym spelar ingen jätteroll för mig då jag har pulka. Dun väljer jag alltid bort av några olika skäl. Som täcke har jag sovsäck Nordisk Bering eller JW Arctic Fox.

Har TTTM hammock, 10 fot. Hänger med DD Treehuggers och Whoopieslings. Kikar runt efter 11' hängmatta nu. Är 1.86 m lång och 10' upplevs aningen kort.

Edit: min sovstil är roterande. Allt från diagonalt, raklång, rygg till båda sidor ihopkrypt.
 
För vinterkyla är det nog absolut en UQ i dun som e bäst. Själv hänger jag endast årstider med skapligt varma nätter. Visst kan det va lite knöligt med liggunderlag men funkar ok, bara man har det brett nog för överkroppen.

Precis införskaffat en exped multimat som tror kommer att funka. man kan knäppa ihop den så man får en öppen fotbox också. Känns iaf bra när jag testat lite hemma i sängen.

Det som e bra med den är att den har flera användningsområden också.
 
Hur är det att ha liggunderlag eller uq i en hennesymatta när man kryper in i mattan underifrån? Letar ny matta och kollar på DD och hennesy och det lutar åt en DD då dom verkar mest praktisk när man ska ha liggunderlag eller uq.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
 
Jag behöver byta ut snöret på min tarp iom de är lite för korta.
Funderar på om det går bra persiennlina eller om jag behöver tex repsnöre 2 eller 4 mm.
Vad tror ni?
 
Beror på hur du använder snöret/linorna. :)

Enkelt uttryckt, om du slår egna knutar så tycker jag att det oftast går lättare med 2mm linor jmfrt med persiennlina. Grovleken och texturen gör att det dels blir lättare att hantera men framför allt "biter" linan bättre i sig själv.
Använder du hårdvara i stil med de olika prylarna från Dutch så funkar persiennlina. Jag har en åslina med hans pyttelilla krok i ena änden och en Dutch Fly (tror jag den heter) på andra sidan och persiennlina.

Jag använder numera oftast LineLoc3 till både åslinor och hörnlinor och där krävs minst 2mm, bättre med 3mm, för att den skall låsa fast ordentligt.
 
Jag behöver byta ut snöret på min tarp iom de är lite för korta.
Funderar på om det går bra persiennlina eller om jag behöver tex repsnöre 2 eller 4 mm.
Vad tror ni?
Jag köpte hillebergs tältlina och klippte ner till tarpen . Den tycker jag är bra plus att den är snygg och syns bra, tror den är 2 mm. Satte på såna här också för att lätt kunna fästa i träd och sten.
 

Bilagor

  • ShineTrip-20-unid-Las-Cuerdas-de-Las-Tiendas-Broche-Carpa-Cuerda-Viento-Hebillas-Sujetador-Cuerd.jpg
    ShineTrip-20-unid-Las-Cuerdas-de-Las-Tiendas-Broche-Carpa-Cuerda-Viento-Hebillas-Sujetador-Cuerd.jpg
    115.7 KB · Visningar: 478
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.