Hammock

Skall försöka komma ihåg att göra det. Jag har en fullängds vinter-UQ med 100gr extra dun.
Sidenote: Vill lägga till att jag personligen inte är så mycket för att komprimera maximalt. Det blir som att lägga bowlingklot mot varandra, skapar luckor mellan kloten. Föredrar att packa löst, eventuellt komprimera lite grann, men fortfarande så att paketet är formbart. Min poäng är att en kraftigt komprimerad påse kanske inte är det optimala sättet att packa flera föremål i en ryggsäck. Just saying. :)

När jag packar säcken gör jag det i omvänd ordning mot när det ska packas upp och jag förutsätter att det spöregnar när jag ska packa upp och jag löspackar medelst "knölning" och lämnar en av linorna till tarpen med lite hängande utanför, då kan jag fästa den i ena trädet, flytta säcken till det andra och säcken är hela tiden under tak och likadant gör jag med hammocken, ena linan hängande över kanten så man slipper leta. Jag gjorde en kombo där inga extra linor eller gummilinor behöver fästas efteråt mellan underquilt och hammock, bara bind upp, dra av snakeskinnet och ev. fäst sidolinorna i tarpens linor, klart! När man står i regnet och mörkret finns ingen tid till onödigt fippel.

Ska tarpen packas våt så släpper jag sidolinorna, rullar tarpen om sig själv för då blir våt sida mot våt sida och insidan förblir torr, samt släpper ena linan i ena trädet, viker tarprullen på mitten och rullar den löst och så får "paketet" hänga oskyddat och inte i säcken. Då är den fortfarande torr på insidan när man rullat ut den och satt upp den på nytt. Enkelt, snabbt och funkis.
 
Jag har en DD frontline som jag har modifierat med en ridgeline men tyckte att det var lite struligt att få till längden rätt för att ge hammocken den omtalade 30 graders vinkeln.
Sen när jag skulle börja exprimentera vilken vinkel som jag tyckte var bäst (kanske ligger jag bättre i 40 eller 25 grader) blev det ännu struligare när jag skulle mäta ridgelinen mellan varje försök för att kunna återskapa de.
Men då slog det mig! Vi lever ju i en underbar tid av teknologi, jag installerade något verktygsprogram på surfplattan och voila!
På bilden vilar jag surpflattan mot repet så dom båda ligger i samma vinkel, så nu räcker det med att korta eller länga ridgelinen lägga plattan emot, skriva ner vinkeln och provligga.
 

Bilagor

  • 2016-10-05 10.55.48.jpg
    2016-10-05 10.55.48.jpg
    16.5 KB · Visningar: 789
Jag har en DD frontline som jag har modifierat med en ridgeline men tyckte att det var lite struligt att få till längden rätt för att ge hammocken den omtalade 30 graders vinkeln.
Sen när jag skulle börja exprimentera vilken vinkel som jag tyckte var bäst (kanske ligger jag bättre i 40 eller 25 grader) blev det ännu struligare när jag skulle mäta ridgelinen mellan varje försök för att kunna återskapa de.
Men då slog det mig! Vi lever ju i en underbar tid av teknologi, jag installerade något verktygsprogram på surfplattan och voila!
På bilden vilar jag surpflattan mot repet så dom båda ligger i samma vinkel, så nu räcker det med att korta eller länga ridgelinen lägga plattan emot, skriva ner vinkeln och provligga.
theultimatehang.com har en egen app för det där =)

Annars är 85% av hammockens längd en bra tumregel som längd på ridgeline.

Jag har gjort min ridgeline ungefär som en whoopie sling, så jag kan reglera längden mellan 85-100% av hammockens längd.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Ingen aning. Det är en två månader gammal Warbonnet Ridgerunner som enbart använts under lugna förhållanden inomhus. Imorse vaknade jag bara helt plötsligt på golvet.

Brottet i anslutning till metallbiten måste ha gett upp först och den stora revan uppstått som ett resultat av mitt fall.



Jaha lite mycket pizza och kebab igår kväll kanske?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Kanske det. Alldeles oavsett var de snabba med att lösa problemet.

8b41b6b9906bfe531ecc2929e5a2ab7e.png

Fick också svar:

This is a very recent issue, effecting 2 people so far. Seems to be the result of the most recent batch of corner buckles being slightly too rough, we are trying to figure out which customers are effected and the corrective measure to take...Either a partial recall for repair or possibly a 3d-printed plastic part that can be snapped over the offending edge to protect the webbing.

Brandon
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.